Milyen az ideális dolgozó? Van ilyen?
• Gyorsan betanul.
• Tanul a hibáiból.
• Figyel a részletekre, ugyanakkor látja a folyamatokat is.
• Segíti a munkámat.
• Segíti a többiek munkáját.
• Kijön a többiekkel.
• Nem morgolódik, zsörtölődik, csinálja a munkáját.
• Felelősséget vállal a saját és a csapata céljaiért.
• Szorgalmas.
Szinte mindig hallom azt a megjegyzést is!
• a rossz vezetők sokáig megmaradjanak egy cégnél,
• a hibák ne kerüljenek felszínre azáltal, hogy kidől a bili!
Mi hiányzik az ideális dolgozóról kialakított képből?
Azt tapasztalom, hogy az ideális dolgozóról kialakított képből fájóan hiányzik az, hogy bátran el meri mondani véleményét, akkor is, ha nem ért egyet a vezetőjével! Persze ez nem elsősorban a dolgozó hibája, hisz a világnak ezen a táján úgy nőttünk fel, hogy jobb befogni a szánkat, mint ellentmondani. Így volt ez az óvodában, iskolában, a munkahelyek zömében is. A képzetlen vezetők is úgy motiválják a dolgozókat, hogy míg nem lesz baj veled, addig hagylak dolgozni, ha viszont visszapofázol, pokollá teszem az életed.
• Lassul az innováció, hisz legtöbbször valamilyen probléma indítja el az innovációt.
• A lelkiismeretes dolgozók stresszel teli végzik a munkájukat.
Mi lehet a kiút?
- Az első lépés felismerni ezt a jelenséget!
- A második, hogy tanítsuk meg a dolgozókat közvetlenül irányító frontvonali vezetőket arra, hogy tudatosan vezessék munkatársaikat. Teremtsék meg számukra a pszichológiai biztonságot, folyamatosan fejlesszék őket!
- Harmadjára pedig a dolgozóknak tanítsuk az asszertív kommunikáció szemléletét, eszközeit.