Forlong - Milyen az ideális dolgozó

Milyen az ideális dolgozó?

Milyen az ideális dolgozó? Van ilyen? 

Tréningjeinken gyakran tesszük föl a Milyen az ideális dolgozó? kérdést a résztvevő csapatvezetőknek, csoportvezetőknek, középvezetőknek. A leggyakoribb válaszok ezek:

• Gyorsan betanul.
• Tanul a hibáiból.
• Figyel a részletekre, ugyanakkor látja a folyamatokat is.
• Segíti a munkámat.
• Segíti a többiek munkáját.
• Kijön a többiekkel.
• Nem morgolódik, zsörtölődik, csinálja a munkáját.
• Felelősséget vállal a saját és a csapata céljaiért.
• Szorgalmas.

 

Szinte mindig hallom azt a megjegyzést is!

Ilyen nincs! Az én nézetem szerint sok ilyen munkatárs van. Ők viszik a hátukon a csapatokat, a cégeket, ők javítják ki mások hibáit, ők azok, akik mindent megtesznek azért, hogy rossz vezetői döntések ellenére eredményes legyen a szervezet. És sajnos ők azok, akik paradox módon hozzájáruljanak ahhoz, hogy

• a rossz vezetők sokáig megmaradjanak egy cégnél,
• a hibák ne kerüljenek felszínre azáltal, hogy kidől a bili!

 

Mi hiányzik az ideális dolgozóról kialakított képből?

Azt tapasztalom, hogy az ideális dolgozóról kialakított képből fájóan hiányzik az, hogy bátran el meri mondani  véleményét, akkor is, ha nem ért egyet a vezetőjével! Persze ez nem elsősorban a dolgozó hibája, hisz a világnak ezen a táján úgy nőttünk fel, hogy jobb befogni a szánkat, mint ellentmondani. Így volt ez az óvodában, iskolában, a munkahelyek zömében is. A képzetlen vezetők is úgy motiválják a dolgozókat, hogy míg nem lesz baj veled, addig hagylak dolgozni, ha viszont visszapofázol, pokollá teszem az életed.

Hosszútávon több hátránya is van annak, hogy a lelkiismeretes dolgozók nem mernek, akarnak felszólalni és szóvá tenni a hibákat, rossz vezetői döntéseket:
 
• Nem tanul a szervezet.
• Lassul az innováció, hisz legtöbbször valamilyen probléma indítja el az innovációt.
• A lelkiismeretes dolgozók stresszel teli végzik a munkájukat.
 

Mi lehet a kiút?

  1. Az első lépés felismerni ezt a jelenséget!
  2. A második, hogy tanítsuk meg a dolgozókat közvetlenül irányító frontvonali vezetőket arra, hogy tudatosan vezessék munkatársaikat. Teremtsék meg számukra a pszichológiai biztonságot, folyamatosan fejlesszék őket!
  3. Harmadjára pedig a dolgozóknak tanítsuk az asszertív kommunikáció szemléletét, eszközeit.

Pszichológiai-biztonság-Google-Arisztotelész-project-gyakorlatorientált-vezetőképzés.png

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..