A középvezetői kompetencia három összetevője - vezetőképzés - középvezető képzés

Ez a középvezetői kompetencia három összetevője

 

Tréneri tapasztalatom szerint a középvezetők ugyan fontosnak tartják, hogy kompetensek legyenek az általuk vezetett területen, de a kompetenciát túl szűken értelmezik. 


A középvezetői kompetencia szűk értelmezése megakadályozhatja, hogy sikeres, elismert vezetők legyenek. Megakadályozhatja, hogy olyan vezetők legyenek, akiknek a csapatában szívesen dolgoznak az emberek.

Úgy tudod ezt a helyzetet megelőzni, ha megismered a

  • középvezetői kompetencia három összetevőjét
  • megérted, miért fontosak ezek és
  • kiegyensúlyozottan fejleszted magadat mindhárom összetevőben!

 

Mi a középvezetői kompetencia három összetevője?

 

  1. Szakmai kompetencia

  2. Üzemeltetési kompetencia

  3. Kapcsolatépítési kompetencia

A középvezetői kompetencia modellek közül tapasztalatom szerint, a hazai környezetben e hármas felosztás a leggyakorlatiasabb. Tréningjeink résztvevőinek visszajelzése szerint a kompetencia három szintjének tudatosítása megváltoztatta azt, hogy

  • hogyan gondolkozzanak a saját vezetői munkájukról
  • milyen területen fejlesszék magukat
  • miben lássák sikerük zálogát.

A középvezetői kompetencia három összetevője Linda A. Hilltől származik. Hill a harvardi egyetemen oktat vezetéselméletet és innovációt. Kultúrantropológus és szakterületén a világ 20 legbefolyásosabb személyisége közé választották.

Azért szeretem könyveit, előadásait, mert sok tapasztalatot szerzett sikeres vezetők modellezéséből, melyeket kutatóként kísérletekkel is meg tudott erősíteni.

A középvezetői kompetencia három összetevője - műszakvezető képzés - középvezető képzés - vezetőképzés

 

Csak az ismétlés kedvéért. Mit jelent a kompetencia, miért fontos az a vezetői munkában?

 

Nos, kompetencia azt jelenti, hogy a csapatod eredményessége érdekében tudod mit, hogyan kell tenned! Ha következetesen, az állandóan változó körülmények mellett is eredményesen vezeted a csapatodat, akkor a környezeted egyre jobban el fogja ismerni a kompetenciádat.

Ha a környezeted elkezdi elismerni a kompetenciádat, akkor elkezdenek bízni benned és egyre könnyebb lesz az életed. Jobban tudod befolyásolni munkatársaidat, kevesebbet kell győzködnöd őket, kevesebbet fognak alapból kétkedni benned.

 

Akkor vegyük sorra a középvezetői kompetencia három összetevőjét – 1. Szakmai kompetencia

A szakmai kompetencia azt jelenti, értesz ahhoz, amit a csapatod, a csapatod tagjai csinálnak. Alapjaiban ismered az általatok előállított terméket, szolgáltatást, az előállításhoz szükséges szakmai tudásod megvan. Ismered a felhasznált anyagokat, gépeket, eszközöket.

A középvezetők többsége végigjárja a szervezeti létrát, tehát e kompetenciája a legerősebb kompetenciája.

Az erős szakmai kompetencia előnye, hogy a dolgozók nem tudják „megvezetni” vezetőjüket.
Hátránya ugyanakkor, hogy hajlamos lehet a vezető a mikromenedzselésre. A mikromenedzselés miatt aztán nem jut ideje vezetői feladatainak elvégzésére.

Új vezetők talán túl sok időt áldoznak szakmai kompetenciájuk megszerzésére, és ez a többi kompetencia megszerzésének hátrányára válik. Persze ismerjük el, nem könnyű megtalálni az egyensúlyt.

A középvezetői kompetencia három összetevője – 2. Üzemeltetési kompetencia

Üzemeltetési kompetenciádra támaszkodva tudod a napról napra való munkavégzést szervezni, optimalizálni. Csapatod a szabályos, biztonságos munkavégzés előírásainak betartása mellett megfelel a mennyiségi, minőségi és a határidőkkel kapcsolatos elvárásoknak.

Az üzemeltetési kompetenciád segít abban, hogy a változásokat, váratlan kihívásokat úgy tudd menedzselni, hogy közben csapatod meg tudjon felelni az elvárásoknak. Amennyiben ez nem sikerül, akkor is képes vagy úgy vezetni csapatodat, hogy a lehetséges legjobbat hozzátok ki a váratlan, be nem tervezhető helyzetekből.

 

A középvezetői kompetencia három összetevője – 3. Kapcsolatépítési kompetencia

A kapcsolatépítési kompetencia azt jelenléti, hogy képes vagy átlátni a céged működését és erős kapcsolati hálót építeni a kulcsszereplőkkel azért, hogy hozzájuss a csapatod számára szükséges erőforrásokhoz.

Az erős kapcsolati hálódon keresztül tudsz csak hatni a környezetedre, tudod láthatóan képviselni értékeidet, „eladni” ötleteidet.

Kik a kulcsszereplők? Feletteseid, társegységek vezetői, ügyfelek, beszállítók, szakmai szervezetek, mentorok, coach-ok,  érdekes emberek, akikkel időnként egy kávé mellett beszélgethetsz stb.

Milyen erőforrásokra van szükséged? Információ, eszközök, munkaerő, külső-belső szolgáltatások, képzések stb.,

A kapcsolatépítési kompetencia, az erős kapcsolati háló kiépítésének alapja az etikus befolyásolási képesség, a gyümölcsöző kapcsolatokhoz nélkülözhetetlen bizalom megszerzésének a képessége.

Megjegyzés: Linda A. Hill ezt a kompetenciát „political competency”-nek nevezi. A hazai körülmények között inkább kapcsolatépítési kompetenciának hívnám.

A középvezetői kompetencia három összetevője - kapcsolatépítési kompetencia - vezetőképzés

 

Legtöbbször a középvezetői kompetencia három összetevője közül a kapcsolatépítési kompetencia a hiányzó láncszem.

Meggyőződésem, hogy sok esetben ez nem a vezetők egyéni hibája, hanem más okoknak tulajdonítható. Melyek ezek?

  • A befolyásoláshoz szükséges bizalmi kapcsolat kialakítását sok vezető manipulációnak vagy szükségtelen „benyalásnak” véli.
  • Tapasztalom azt a vezetői meggyőződést, hogy „A jó munka önmagáért beszél! Sajnos ez nem törvényszerű!
  • Introvertált vezetőknek alapból nehéz ennek a kompetenciának a megszerzése, gyakorlása.
  • A jó kapcsolatépítőkről néha az derül ki, hogy nekik a szakmai kompetenciájuk nem elég erős, vagy hogy „csókosok”. 😊

 

A kiváló vezetők esetében a középvezetői kompetencia három összetevője egyensúlyban van, mert megértették, hogy mindhárommal törődniük kell!

Ahogy említettem az én tréneri tapasztalatom alapján a középvezetők sikeréhez legtöbbször a kapcsolatépítési kompetencia fejlesztése, azon belül is a vezető feletteseivel való jó kapcsolat kialakítása a kihívás.

Kedves középvezető Barátom! Azt javaslom, hogy a következő kérdést tedd fel magadnak:

El tudom fogadni, hogy a sikeres vezetői pályafutásomhoz erős kapcsolati hálót kell kiépítenem?

Igen válasz esetén máris ráléptél a sikerhez vezető útra! Ha sikerült felébresztenünk a kíváncsiságodat, a tanulás mezejére léptél. Gratulálunk! Ha támogatásra van szükséged, várunk képzéseinken!

Természetesen a nem válaszodat is jó szívvel el tudjuk fogadni és kíváncsiak vagyunk a tapasztalataidra, meglátásaidra!

Kérdésem Hozzád, kedves olvasó!

  • Egyensúlyban van Nálad a középvezetői kompetencia három összetevője?

 

 

 

Barátsággal!

Héder Sándor mérnök tréner címzetes egyetemi docens Forlong Bt

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!

 

 

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

2 thoughts on “Ez a középvezetői kompetencia három összetevője”

  1. Éppen a napokban emlékeztem vissza a magam egykori középvezetői ténykedésére – és rémülten olvastam ezeket a sorokat: én akkor mindennek nem voltam ilyen világosan a tudatában, ám mégis e három tényező alapján cselekedtem.
    Megjegyzem, egyéni vállalkozóként is pontosan e három tényező a lényeges, legfeljebb (óriási) hangsúlyeltolódással. Ennel az „eltolódásnak” a lényege: magam vagyok a csoport és a csoport vezetője is egyszemélyben. De a többi egyazegyben stimmel 🙂

    1. Barátom, a jó elméletek a sikeres gyakorlatok modellezéséből származnak! Azért szeretem Linda A. Hill könyveit, mert kultúrantropológusként a valóságot akarja megfigyelni, megérteni, professzorkét pedig modellekké süríti megfigyeléseit.
      Köszönöm hozzászólásod!

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ezek is érdekelhetnek...

Vezetőképzés | Forlong Bt.
ADATVÉDELEM

Ez a weboldal sütiket (cookies) használ ahhoz, hogy a weboldal megfelelően működjön, továbbá az oldalt felkereső látogatók számára a legjobb felhasználói élményt lehessen biztosítani.

A sütikben elmentett információk a weboldalt felkereső látogatók böngészőjében kerül tárolásra, és olyan adatokat tartalmaznak amelyeknek segítségével felismerhetjük, ha a weboldalra visszalátogat, vagy segít abban, hogy a weboldal melyik oldalait látogatja a felhasználó a leggyakrabban, mik a legérdekesebbek számára, melyik részek a legjobban használhatóak.

A felhasználó a bal oldali rész fülein keresztül a süti beállításokat részletesen be tudja állítani.