A vezetői kiválóság az alapja világhírű Shingo modellnek. Vajon miért?
A talán legismertebb működési kiválóság (operational excellence) modellnek, a Shingo-modellnek a vezetői kiválóság az alapja. Ezeket az elvárásokat fogalmazza meg a vezetők számára:
- Tisztelj minden egyént!
- Vezess alázattal!
E két feltételnek mindenképpen teljesülnie kell ahhoz, hogy a Shingo modell többi eleme, a folyamatos fejlődés, a szinergia hatás, az ügyfeleket szolgáló értékek előállítása biztos alapokon állva megvalósulhasson. Vajon miért?
Hadd mondjak egy példát, ami megvilágítja, miért a vezetői kiválóság az alapja a működési kiválóságnak. Ezt a példát az 5 miértről és számtalan más példát a frontvonali vezetőknek, műszakvezetőknek, csoportvezetőknek tartott vezetői tréningjeinken, illetve azok előkészítése során gyűjtöttem.
Az „5 MIÉRT?” technika a gyakorlatban
Egy képzés során megtanítottuk a csapatnak az „5 MIÉRT?” problémamegoldó technikát. Gyakorolták, tudták is használni. Egy vásárlói reklamáció gyökérokának a kiderítésekor vezetőjük ingerülten, kis szarkazmussal a hangjában elkezdte kérdezgetni a csapatát: „Na és az miért van? Na, miért is?” Nem jutottak el a gyökérokig. A csapattagok, az amúgy kiváló 5 MIÉRT technikát gondolatban, öntudatlanul betették a „bürokratikus marhaság” kategóriába. Ezzel szintén öntudatlanul meghatározták a jövőbeni hozzáállásukat a problémamegoldó technikához, sőt lehet, hogy az összes japán „hülyeséghez”. A vezetőjük látva, hogy a dolgozók nem használják problémamegoldó technikákat, újbóli oktatásra küldte őket.
Hogy számítjuk ki az itt keletkezett veszteséget, stresszt, motiválatlanságot, frusztráltságot?
Félreértés ne legyen, nem hibáztatom sem a vezetőt, sem a csapatot.
Lehet, hogy a vezető azért lett ingerült, mert hasonló hiba többedszer fordult elő. Lehet, hogy a csapat is inkább termelt volna, minthogy „nyomtatvány kitöltő” megbeszélésen vegyen részt. Amúgy meg a bónuszuk a darabszámhoz is hozzá volt kötve.
Azért a vezetői kiválóság az alapja a működési kiválóságnak, mert:
A kiváló vezető viselkedése, kommunikációja észrevétlen kötőeleme az emberi kapcsolatoknak, a jó légkörnek. A jó csapatlégkör aztán észrevétlen alapját képezi a működési kiválóság racionális eszközeinek, hatékony használatának.
Amikor a vezető kiválóan kommunikál, az észrevétlen, és minden szinte „magától” működik. Nehezen mérhető közvetlenül, nehezen látható be, hogy milyen hatást gyakorol az eredményességre. Mivel nehezen mérhető, ezért nehezen veszik rá a cégek magukat, hogy támogassák a vezetőiket abban, hogy kiválóak lehessenek.
Pokoli nehéz a vezetői kiválóságot, az egyén tiszteletét, az alázatos vezetést egy kihívásokkal teli nap minden pillanatában megtartani.
A vezetői kiválóság az alapja a működési kiválóságnak, a vezetés azonban nagyon nehéz, egyre nehezebbé váló szakma. Megérdemlik a vezetők a támogatást abban, hogy a vezetés terén folyamatosan fejlődhessenek, hogy kiválóak lehessenek.
Ha egy vezető nem tiszteli a munkatársait, nem vezet alázattal, akkor a dolgozók, a csapatok vonakodva, energiátlanul végzik a munkájukat. Könnyű ilyenkor úgy értékelni a helyzetet, hogy a dolgozók hozzáállásával van baj, hogy őket csak a pénz érdekli, hogy nincs gazdaszemléletük, stb … stb …
A vezetői kiválóság az alapja annak, hogy a működési kiválóság nagyszerű, racionális, kézzelfogható eszközeit működtetni tudjuk.
Tudom, hogy alapos mérlegelést igényel, hogy egy cégvezető, HR vezető erőforrást szánjon a vezetők fejlődésének támogatására. A vezetők fejlődésének támogatásával kapcsolatban csak az biztos, hogy mennyibe kerül a képzés, mennyit esnek ki a műszakból a vezetők.
Ha viszont Ön már elkezdett azon gondolkodni, hogyan támogassa a vezetői fejlődését, akkor érdemes tájékozódnia, beszélgetnie arról, hogy a hazai környezetben, melyek a működőképes megoldások, sikeres módszerek.
Mi szívesen megosztjuk vezetőképzéseinken szerzett tapasztalatainkat.
Természetesen a mi tapasztalatainknak is megvan a határa, de együtt biztos ki tudunk találni valami hasznosat.
Ön, Önök talán ötleteket nyernek, mi meg pontosabban látjuk, milyen problémával küzdenek a cégek.
E beszélgetés természetesen díjtalan. Szerencsére ma már a technika (Zoom, Teams, stb.) is támogatja a távolságokat áthidaló beszélgetéseket.
A vezetői kiválóság az alapja a működési kiválóságnak – építsük meg az alapot erősnek, időtállónak!
Mi szeretjük a kemény, következetes munkát.
Beleszerettünk a folyamatos fejlődés gyakorlásába, mint a vezetői kiválósághoz vezető módszerbe!
Készen állunk arra, hogy támogassuk a frontvonali vezetőket, műszakvezetőket, csoportvezetőket a vezetői kiválóság felé tartó utazásukban, pályájuk kezdetétől annak kiteljesedéséig.
Ha érdekeli szemléletmódunk, módszereink, tapasztalataink, kérem, keressen meg bennünket.
Barátsággal:
Héder Sándor
+36 30 9578 515
forlong@t-online.hu