A 18 másodperces vezető fogalmát Tom Peterstől hallottam.
Állítólag az USÁ-ban végzett kutatások szerint az orvosok 18 másodpercig tűrik, hogy a beteg beszéljen a panaszáról és utána a szavába vágnak, hogy jól irányzott kérdésekkel megállapítsák, mi a beteg baja.
Azt tapasztalom a vezetői tréningjeinken és az on the jobb képzéseinken, hogy van olyan vezető akinek nehéz végighallgatnia a dolgozót, ha odamegy „zavarogni”.
Persze megértem az orvosokat és a vezetőket is. Kevés az idejük, sok a probléma. Ezekben az esetekben pár másodpercet, percet minden bizonnyal lehet nyerni, azonban amit elvesztenek az orvosok, a vezetők az a bizalom. Nem véletlen, hogy a hazai kutatások szerint a betegek nem bíznak az orvosokban, nem hisznek az „orvostudománynak” és szívesebben fordulnak kétes értékű „alternatív megoldásokhoz”, mint a „gyógyszer lobbi” képviselőihez!
Ha a vezetők elveszítik a dolgozók bizalmát, akkor a dolgozók minden utasításuk mögött sanda szándékot látnak és csak azzal tőrödnek, hogy védjék magukat. „VS” stratégiának hívja ezt a dolgozói köznyelv – védd a segged stratégia.
Nem könnyű a helyzet. Ezek a tipikus trade off – melyik újamat harapjam döntések. Az sem könnyíti a helyzetet, hogy mi, emberek problémák esetén a hibát inkább a másik emberben keressük, mint a környezetben. Mindig könnyebb lesz szidni az orvost és a vezetőt, mint a környezet komplexitását megérteni. Erre érdemes az orvosoknak és a vezetőknek is számítaniuk.
Kíváncsi vagyok, kinek van saját példája?
Visszajelzés: Vezetőképző tréner és online marketing | SEO, keresőoptimalizálás