Újragondolást igényel az, hogy milyen kompetencia készlet szükséges vezetői szintenként!
A vezetéselmélet szerinti három vezetői szint létezik: a frontvonal vezetők, (operatív vezetők), a középvezetők, illetve a felsővezetők. Az 50-es évek kiváló vezetői tanácsadója, Robert Katz szerint más vezetői szint, más kompetencia készletet követel. Robert Katz elmélete annyira népszerű lett, hogy az 1955-ben közzétett cikkét 1974-ben újra publikálták. 1986-ban az üzleti élet bibliája, a Harvard Business Review foglalkozott Katz modelljével, úgyhogy mondhatjuk, az máig hatóan „beleégett” vezetőképzéssel foglalkozók gondolkodásába. Ma azonban radikálisan más üzleti környezetben élünk, így érdemes ismét újra gondolkodnunk a „más vezetői szint, más kompetencia készlet” vezetői modellt. Ezzel szeretnék foglalkozni.
Mit is mond Robert Katz 1955-ben született modellje?
Robert Katz szerint vezetők esetében alapvetően három kompetencia klaszter létezik. Bocsánat, Robert Katz idejében még nem használtuk a kompetencia kifejezést. Ő a klasszikus készség szót használta. A három vezetői készség a technikai, a társas és a konceptuális készség.
A technikai készség az adott vezetői munkakörben, magának a munkának az elvégzéséhez szükséges szaktudást, szakmai jártasságot foglalja magában. Az adott munkához szükséges fizikai dolgok (anyagok, gépek, eszközök) és módszerek, folyamatok, előírások magasfokú ismeretét.
A humán készség vagy más szóval társas készség pedig a fejlett kommunikációs ismereteket, a dolgozók lelkiismeretes munkavégzésre, együttműködésre bírását takarja. Tágabb értelemben az emberekkel való bánás képességét jelenti.
A konceptuális készség a szervezetről, annak stratégiájáról, helyzetéről, szervezeti felépítéséről, működéséről szóló átfogó kép kialakítását takarja.
Milyen készségekre volt szükség az egyes vezetői szinteken 1974-ben?
A frontvonalon, az operatív szinten leginkább a technikai készség és a humán készség volt szükséges.
Középszinten mind a három készség, a technikai készség, a humán készség és a konceptuális készség szükséges volt. A középvezető kollégák ezt biztos meg tudják erősíteni.
Felső szinten megint alapvetően két készség volt szükséges, a humán készség és a konceptuális készség.
Napjainkban milyen kompetencia készlet szükséges az egyes vezetői szinteken?
Nos, a mi profilunk a frontvonali vezetőképzés és a középvezetőképzés, így ebben tudom megalapozottabban kifejteni a tapasztalataimat:
A frontvonali vezetőknél, középvezetőknél megnő a konceptuális készségek fontossága.
Ma már a frontvonali vezetők nemcsak a napok hősei. Meg kell tanulniuk stratégiailag is gondolkodni:
- Csapatot kell építeniük és azt a változó környezetben sikerre vinni, fejleszteni!
- A vásárlói elvárásoknak megfelelően a csapatuk által vétett hibákat szisztematikusan ki kell javítaniuk, folyamatosan kell csökkenteniük a veszteséget és növelni a minőséget.
- Rendszeresen és meggyőzően prezentálniuk kell feletteseiknek csapatuk kihívásait, eredményeit – magyarul el kell tudni adni magukat, csapataikat.
Mind a frontvonali vezetők, mind a középvezetők esetében a humán kompetencián belül megnő az igény a tömör, hatásos kommunikációra
- Napjainkban a vezetői kommunikációban a hangsúly az irányításról átkerül a befolyásolásra – lásd a vezetés meghatározását Herminia Ibarra szerint. A befolyásoláshoz pedig nagyon jó emberismeretre van szükség.
- Megnő az igény a felettesek felé való hatásos, rövid, tömör, önérvényesítő kommunikációra. A felettesekkel való kommunikációban súlyos szocializációs örökséget cipelünk magunkkal, amit a köznyelv „felfelé nyalni, lefelé rúgni” mondással ír le kifejezően. Többévtizedes tréneri tapasztalataim alapján a kommunikációs hálóban ma a felettesekkel való kommunikáció fejlesztése a legnagyobb kihívás.
A technikai jellegű kihívások is nőnek, de tapasztalatom szerint ezzel van a cégeknél a legkisebb gond. Mi emberek a fizikai környezettel való együttélésben a tanulás nagymesterei vagyunk. Tréningjeinken is azt tapasztalom, hogy a frontvonali vezetők, középvezetők leginkább szakmai téren akarnak fejlődni és finoman szólva viszolyognak pl. a prezentációtól, a pár naposnál hosszabb tervek kimunkálásától és nyomon követésétől.
Miben tud Önnek, az Önök cégének a FORLONG Bt. támogató együttműködést kínálni?
Meggyőződésem, hogy a prezentáció és nyilvános szereplés című képzésünk, melyet sok év alatt, több cégnél megtartva érleltünk ki, praktikus támogatást és motivációt nyújt a vezetőknek, hogy láthatóak legyenek a feletteseik és a munkatársaik számára.
Ugyancsak jó szívvel ajánlom a gyakorlatorientált vezetői programunkat is, melyek modulonként is elérhetők.
Elérhetőségeink:
Héder Sándor
+36 30 9578 515
Email: forlong@t-online.hu