Robert Katz más vezetői szint, más kompetencia készlet - vezetőképzés főkép

Más vezetői szint, más kompetencia készlet?

Újragondolást igényel az, hogy milyen kompetencia készlet szükséges vezetői szintenként!

A vezetéselmélet szerinti három vezetői szint létezik: a frontvonal vezetők, (operatív vezetők), a középvezetők, illetve a felsővezetők. Az 50-es évek kiváló vezetői tanácsadója, Robert Katz szerint más vezetői szint, más kompetencia készletet követel. Robert Katz elmélete annyira népszerű lett, hogy az 1955-ben közzétett cikkét 1974-ben újra publikálták. 1986-ban az üzleti élet bibliája, a Harvard Business Review foglalkozott Katz modelljével, úgyhogy mondhatjuk, az máig hatóan „beleégett” vezetőképzéssel foglalkozók gondolkodásába. Ma azonban radikálisan más üzleti környezetben élünk, így érdemes ismét újra gondolkodnunk a „más vezetői szint, más kompetencia készlet” vezetői modellt. Ezzel szeretnék foglalkozni.

 

Mit is mond Robert Katz 1955-ben született modellje?

Robert Katz szerint vezetők esetében alapvetően három kompetencia klaszter létezik. Bocsánat, Robert Katz idejében még nem használtuk a kompetencia kifejezést. Ő a klasszikus készség szót használta. A három vezetői készség a technikai, a társas és a konceptuális készség.

A technikai készség az adott vezetői munkakörben, magának a munkának az elvégzéséhez szükséges szaktudást, szakmai jártasságot foglalja magában. Az adott munkához szükséges fizikai dolgok (anyagok, gépek, eszközök) és módszerek, folyamatok, előírások magasfokú ismeretét.

A humán készség vagy más szóval társas készség pedig a fejlett kommunikációs ismereteket, a dolgozók lelkiismeretes munkavégzésre, együttműködésre bírását takarja. Tágabb értelemben az emberekkel való bánás képességét jelenti.

A konceptuális készség a szervezetről, annak stratégiájáról, helyzetéről, szervezeti felépítéséről, működéséről szóló átfogó kép kialakítását takarja.

 

Milyen készségekre volt szükség az egyes vezetői szinteken 1974-ben?

A frontvonalon, az operatív szinten leginkább a technikai készség és a humán készség volt szükséges.

Középszinten mind a három készség, a technikai készség, a humán készség és a konceptuális készség szükséges volt. A középvezető kollégák ezt biztos meg tudják erősíteni.

Felső szinten megint alapvetően két készség volt szükséges, a humán készség és a konceptuális készség.

Robert Katz vezetői szintek - vezetői készségek kép1

 

 

Napjainkban milyen kompetencia készlet szükséges az egyes vezetői szinteken?

Nos, a mi profilunk a frontvonali vezetőképzés és a középvezetőképzés, így ebben tudom megalapozottabban kifejteni a tapasztalataimat:

A frontvonali vezetőknél, középvezetőknél megnő a konceptuális készségek fontossága.

Ma már a frontvonali vezetők nemcsak a napok hősei. Meg kell tanulniuk stratégiailag is gondolkodni:

  • Csapatot kell építeniük és azt a változó környezetben sikerre vinni, fejleszteni!
  • A vásárlói elvárásoknak megfelelően a csapatuk által vétett hibákat szisztematikusan ki kell javítaniuk, folyamatosan kell csökkenteniük a veszteséget és növelni a minőséget.
  • Rendszeresen és meggyőzően prezentálniuk kell feletteseiknek csapatuk kihívásait, eredményeit – magyarul el kell tudni adni magukat, csapataikat.

Mind a frontvonali vezetők, mind a középvezetők esetében a humán kompetencián belül megnő az igény a tömör, hatásos kommunikációra

  • Napjainkban a vezetői kommunikációban a hangsúly az irányításról átkerül a befolyásolásra – lásd a vezetés meghatározását Herminia Ibarra szerint. A befolyásoláshoz pedig nagyon jó emberismeretre van szükség.
  • Megnő az igény a felettesek felé való hatásos, rövid, tömör, önérvényesítő kommunikációra. A felettesekkel való kommunikációban súlyos szocializációs örökséget cipelünk magunkkal, amit a köznyelv „felfelé nyalni, lefelé rúgni” mondással ír le kifejezően. Többévtizedes tréneri tapasztalataim alapján a kommunikációs hálóban ma a felettesekkel való kommunikáció fejlesztése a legnagyobb kihívás.

Robert Katz modellje 2.0 technikai kompetencia - humán kompetencia - konceptuális kompetencia

A technikai jellegű kihívások is nőnek, de tapasztalatom szerint ezzel van a cégeknél a legkisebb gond. Mi emberek a fizikai környezettel való együttélésben a tanulás nagymesterei vagyunk. Tréningjeinken is azt tapasztalom, hogy a frontvonali vezetők, középvezetők leginkább szakmai téren akarnak fejlődni és finoman szólva viszolyognak pl. a prezentációtól, a pár naposnál hosszabb tervek kimunkálásától és nyomon követésétől.

 

Miben tud Önnek, az Önök cégének a FORLONG Bt. támogató együttműködést kínálni?

Meggyőződésem, hogy a prezentáció és nyilvános szereplés című képzésünk, melyet sok év alatt, több cégnél megtartva érleltünk ki, praktikus támogatást és motivációt nyújt a vezetőknek, hogy láthatóak legyenek a feletteseik és a munkatársaik számára.

Ugyancsak jó szívvel ajánlom a gyakorlatorientált vezetői programunkat is, melyek modulonként is elérhetők.

 

Elérhetőségeink:

Héder Sándor

+36 30 9578 515

Email: forlong@t-online.hu

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .