új dolgozók betanítása - job instruction - munka betanítás

Az új dolgozók betanítása ma fontosabb, mint valaha!

Miért lett mára fontos az új dolgozók betanítása?

Vezetőképző programjaink előkészítése, lebonyolítása során megrendelőink egyre többször kérik, hogy vezetőképzés során kiemelten foglakozzunk az új dolgozók betanítása, integrálása témakörrel. Egy kedves partnerünk operatív vezetői, trénerei számára külön csak az új dolgozók betanítása, újra tanítása témában kért egy többnapos, gyakorlatorientált képzést! A nemzetközi szakirodalom is azt mutatja, például a világhírű DDI anyagai is, hogy a betanítás, újra tanítás fontossága világszerte felértékelődik!

Mai munkaerőhiányos, nagy munkaerő fluktuáció melletti helyzetben a cégeknek nem csupán az új dolgozók betanítása a feladat. Ma úgy kell betanítani az új dolgozót, hogy meg is szeresse a leendő munkáját, azt magabiztosan, a munkabiztonsági előírások betartásával tudja csinálni. Ha problémája van egy új dolgozónak, legyen valaki mellette – betanító, tréner, coach, mentor, közvetlen vezető – akihez bátran fordulhat, akitől kérdezhet akár butaságot is.

 

Mit jelent ez a munkahelyi trénerek, mentorok, operatív vezetők számára?

Jobban kell érteniük az emberekhez. Az természetes, hogy a munkájukat profi szinten kell ismerniük. De új kihívások is állnak előttük:

Magas szintű legyen az emberismerete a betanítónak:

  • meg tudja szólítani, bizalmat tudjon kiépíteni az új – amúgy különböző korú, hátterű, szocializációjú – dolgozókkal
  • ki tudjon alakítani egy olyan pozitív légkört, ami a tanuláshoz nélkülözhetetlen
  • tudja dicsérni a dolgozókat, tudjon építő visszajelzést adni
  • értékelni az új dolgozó munkáját.

Magát is fel kell készítenie a tréneri, oktatói, betanítói, mentori munkára:

  • félre kell tennie az előítéleteit,
  • úgy tudja menedzselni a belső világát, hogy türelmes tudjon maradni
  • higgyen a tanulóban, higgyen magában, hogy meg tudja tanítani a feladatra

Sok helyen az is fontos, hogy tudjon hatásos képzési anyagot összeállítani.

 

A kiválóság iránti belső vágy felélesztése 

A belső trénereknek, mentoroknak, operatív vezetőknek, szupervízoroknak nem csak az új dolgozók betanítása a fontos, hanem a dolgozók folyamatos képzése is. Miért?

  • Ha csak ugyanazt csináljuk, nem leszünk jobbak, sőt, romlik is a munkánk színvonala. Kialakulnak az automatizmusok, és ha azok nem tökéletesek a megszokásainkból nehéz „kitanulnunk”! A megszokások egy idő után kompetencia fáradtsághoz, fásultsághoz vezetnek.
  • Bárhol is tartjuk a tréningjeinket, mindenhol azt tapasztaljuk, hogy aki hosszú idő után is nagyon jól és odaadással csinálja feladatait, az arról beszél, hogy „Mindig van valami apró újdonság, valami kis kihívás, ami érdekessé teszi ezt a munkát!” Meggyőződésem, hogy a jó vezetők, a kiváló trénerek fel tudják kelteni a dolgozók érdeklődését ezen „apróságok” iránt!

új dolgozók betanítása a tanulás 4 lépcsőfoka tanulás kitanulás unlearn

Hogyan kezdjük el betanítás színvonalának fejlesztését?

  • Érdemes az új dolgozók betanítását végző munkahelyi trénereket fejleszteni.
  • Érdemes a dolgozók fejlődését nyomon követő, arra hatást gyakorló közvetlen operatív vezetők, frontvonali vezetők készségeit, szemléletmódját fejleszteni.

Mi a betanítás fejlesztésének legjobb szakirodalma?

  • Kihagyhatatlanok a Training Within Industry (TWI) Job Instruction anyagai
  • Érdemes beleásni magunkat kicsit a konstruktív pedagógia alapjaiba
  • Megismerni hogyan tanulnak a felnőttek, legyen az akár A tanulás 4 lépcsőfoka, Martin M. Broadwellje, vagy A képességek megszerzésének Dreyfus-féle modellje, netán a kihagyhatatlan Kolb féle tapasztalati tanulás modell – hogy csak párat említsek.

Aki mindezt le akarja rövidíteni kérje képzési programunkat!

 

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..