Amikor még azt hittük, hogy csak egy jéghegye van a tudatlanságnak …..
Nagyobb cégek frontvonali vezetőinek, középvezetőinek tartott tréningjeinken gyakran hallom azt a panaszt, hogy a feletteseink nem látják át a problémákat! Nem tudnak – nem akarnak(!) jó döntéseket hozni, mert őket nem érdekli, mi történik itt lent, csak a saját érdekeikkel tőrödnek.
Amióta nagy létszámú, komplex szervezetekben dolgozunk, jelen van ez a probléma. 1989-ben egy Sidney Yoshida nevű kutató a jelenséget egy zseniális vizuális ábrába foglalta össze. Ábrájának találóan a tudatlanság jéghegye címet adta.
Kutatásai során azt találta, hogy:
- A felsővezetők a szervezeten belüli problémák csupán 4 %-át ismerik
- A középvezetők a problémák 9%-át
- A frontvonali vezetők a 74%-át, míg
- A frontvonalon dolgozók ismerik a problémák 100%-át.
A szervezet minden szintjén a komplexitással küzdünk
A vezetői hierarchia alján lévő vezetők tehát jól érzékelik, hogy valóban létezik a tudatlanság jéghegye, hogy feletteseik nem látják át azokat a problémákat, amelyeket ők a mindennapokban megtapasztalnak. Amivel a tréningeken, mint tréner győzködöm, hogy a frontvonali vezetők értsék meg, fogadják el, hogy ennek elsődleges oka a szervezetek radikálisan megnövekedett komplexitása. Az agyunk arra van „behuzalozva”, hogy a minket érintő problémák okozójának mindig valamelyik embertársunk fondormányát látjuk. Aki jobban akarja tanulmányozni, problémák esetén hogyan működik az elménk, annak javaslom Daniel Gilbert nagyszerű előadását.
Persze a felső vezetők is tudják, hogy nem látnak át minden szervezeten belül lévő problémát és nagyon is küzdenek e jelenség ellen. Ezért lettek méltán divatosak a munkatársak bevonására építő vezetői stílusok, a coaching. A leanes vezetők ezért vezették be a gemba sétákat, ezért terjednek az agilis technikák, belső informatikai rendszerek, hogy csak párat említsek.
Van ám még egy jéghegye a tudatlanságnak!
A felső vezetők szerint létezik még egy tudatlanság jéghegye!
Amit ők látnak problémának, pl. piaci változások, szabályozási környezet megváltozása, az innováció gyors sebessége, azt nehezen láttatják a szervezet frontvonalán lévő dolgozókkal. Persze a felsővezetők is emberből vannak és nekik is könnyű olyan következtetésekre jutni, hogy a szervezet frontvonalán lévők nem elkötelezettek, nem a cég érdekeit nézik, csak a pénz érdekli őket.
Mitől olvadhat meg a tudatlanság jéghegye?
- A racionalitás, a tudás, a tudásra épülő megoldások
Pörgessük a dr. Deming által népszerűsített PDCA kört (tervezés, cselekvés, ellenőrzés, javítás)! Használjuk a már rendelkezésre álló IT, kommunikációs, és elemző rendszereket. Különböző szervezeteknél dolgozva kevés szakmai tudáshiányt látok, inkább a tudás mozgatásával, az elmék összehangolásában látok problémákat. Az elmék összehangolásához viszont elengedhetetlen a következő pont.
- A szervezeten belüli „melegség”, a bizalomra épülő, pszichológiai biztonságot nyújtó kapcsolatok.
Én itt látom a legnagyobb hiányt!
A bizalmi kapcsolatok kialakításához érdemes lenne minden vezetőnek megismernie elménk működésnek pár alapvetésével. Elménknek működés közben olyan rövidítései, torzításai vannak, amelyek befolyásolják a munkahelyi kommunikációt, együttműködést. Ilyen pl. a negativitás irányába való torzítás, a kevés adatra alapozott gyors ítélkezés. Ezekből sajnos több is van! Akiket bővebben érdekel a téma, azoknak ajánljuk a gyakorlatorientált vezetőképző programunk önismereti modulját.
A cégeken belüli elmék összehangolásához érdemes megtanulni az asszertivitás szemléletét és technikáit, hogy felfelé, lefelé, oldalirányban is hatékony legyen a kommunikáció.
A prezentációtól, nyilvános szerepléstől a vezetők döntő többsége irtózik. Nekik érdemes biztonságos körülmények között megtanulniuk mindezt, mert a dolgozók nem fognak követni egy bátortalan, „láthatatlan” embert. A vezetők kisebb részének nem okoz gondot a munkatársaik előtti nyilvános szereplés. A tapasztalataim szerint nekik az üzeneteik fókuszálását, strukturálását lenne érdemes megtanulni.
Küzdjünk meg együtt a szervezeti komplexitás okozta problémákkal!
Küzdjünk a tudatlanság jéghegye ellen! Várjuk az érdeklődőket a „Légy az a vezető, akinek mindenki a csapatában akar dolgozni” gyakorlatorientált vezetői programunkra.