Hogyan hat a szervezeti komplexitás a fizikai dolgozókra

Hogyan hat a szervezeti komplexitás a fizikai dolgozókra?

Hogyan van jelen a szervezeti komplexitás a hétköznapokban?

 

Te is azt tapasztalod a cégednél, hogy egyre

  • jobb minőséget kell,
  • egyre olcsóbban,
  • egyre inkább ügyfélre szabottabban előállítanotok?

 

Azt tapasztalod, hogy egyre

  • bonyolultabbak a folyamataitok, hogy egyre
  • több szabályzat, irányelv, utasítás szabályozza a munkádat?
  • Hogy a saját munkád egyre inkább függ a kollégáid munkájától, (és fordítva) hogy
  • A te munkád eredményét valós időben látják a pesti, vagy a külföldi cégközpontban?
  • Néha több helyett, több helyen kell dolgoznod, mert kevesen vagytok,
  • nagy a fluktuáció, az újjak meg … (No, ez külön misét megérdemelne …)

Közben olvasod, hogy jönnek a robotok, a mesterséges intelligencia, az algoritmusok…

Barátom, üdvözöllek a szép új világban, a szervezeti komplexitás világában. Van olyan szakértő, aki ennek a világnak már külön nevet is adott: VUCA.

 

Hogyan hat a szervezeti komplexitás a kékgalléros munkavállalókra, a fizikai dolgozókra?

A hatás egyértelmű, a stressz. Mi több tartós stressz! Több cégnél képzéseket tartva hallom a dolgozóktól hogy, „Arra ébredek, vajon ma mire kell bemennem?” A stresszes állapotban lévő dolgozók között több a kapcsolatokat romboló és a stresszt tovább fokozó konfliktus. Ezeket a konfliktusokat a közvetlen vezetőknek, műszakvezetőknek, csoportvezetőknek kellene megelőzniük, illetve kezelniük.

 

Miért, milyen módon okoz stresszt, konfliktust a szervezeti komplexitás a frontvonalon dolgozókban?

Ahhoz, hogy ezt megértsük, érdemes tudnunk, hogy a szervezeti komplexitást egy olyan aggyal, olyan elmével kell feldolgoznunk, ami kb. százezer éve változatlan.

Az üzemben dolgozó munkatársakat (is) hajtja az az evolúciós kényszer, hogy eldöntsék, hogy amit látnak, pontosabban, ami a látómezejükbe került, az veszély-e rájuk nézve vagy sem. Minél nagyobb egy cég, minél nagyobb a szervezeti komplexitás, annál kisebb szeletét látják a dolgozók a cég folyamatainak. Ebből a kis szeletből – egy egység, egy műszak, egy munkaállomás – látottakat kell értelmezniük, ez alapján kell megérteniük cégüket.

 

Ha nem tudják értelmezni azt, amit látnak, akkor azt ösztönösen azonnali és/vagy jövőbeni veszélyként értékelik és stresszt okoz számukra.

  • Ma fizetés nap van és nem csippan a telefon! =  Gond van a fizetésekkel!
  • A főnök a karácsonyi ünnepen nem jött oda a mi asztalunkhoz. = Pikkel ránk!
  • Külföldi delegáció érkezett a cégünkhöz. = El fognak adni bennünket!
  • Az egyik termék gyártást leállították. = Elveszítjük a megrendelőinket, tönkremegyünk, nem lesz állásom, nem tudom fizetni a részleteket, utcára kerülök a gyerekemmel …

 

Ha nem látnak értelmet abban, ami történik, az arculatvesztés elkerülése érdekében (nem lehetek ilyen h.lye, hogy nem értem, mi van) azonnal ítélkeznek, pl. ki csinál hülyeséget, ki az a személy, osztály, aki direkt rájuk van szállva.

Ennek az a haszna számukra, hogy csökken a stressz, de hátránya, hogy előkerülhetnek az LSZ tabletták és megnövekszik a konfliktus a másik egységek dolgozóival.

  • Most szólt a főnököm, hogy holnap a másik csapatban dolgozom! = Engem pécézett ki. Nem vagyok az embere, rám van szállva!
  • Nem jön a karbantartó megjavítani a gépemet! = Nem hajlandók idefáradni, segíteni! Megtehetik, mert nekik mindent szabad!
  • Nincs a megfelelő tartalék alkatrész a raktárban! = Engem állandóan hajtanak, de az alkatrész utánpótlást azt képtelenek megszervezni.
  • 4 órát álltunk karbantartás miatt, de csak 2 órát dolgoztak ott a karbantartók. = Micsoda fejetlenség van!
  • Nem kaptam meg időben az információkat! = A multik így működnek! A vezetők tudatosan visszatartják az információt, mert az információ hatalom!
  • Idén csak x % volt a béremelés. = A munkahelyen nem az a lényeg, hogy te járjál jól, hanem a főnökök!

Következetéseikre nem mernek rákérdezni, mondván – „Úgyse fognak válaszolni!”, „Nem akarok másokat beköpni!” Persze sorstársaikkal megbeszélik következtetéseiket, azokat fel- és megerősítik és azokból nagyon hamar megdönthetetlen és örökérvényű igazság lesz!

 

Mit tudsz tenni, mint műszakvezető, csoportvezető a szervezeti komplexitás  kezelésére?

El tudom képzelni, hogy azt szeretnéd, ha a dolgozók szó nélkül (és anélkül, hogy képet vágnának) elfogadnák az utasításaidat és azokat szorgalmasan végrehajtanák. Végül is nem az óvodában vagyunk és dolgozni járunk be. Téged meg nem óvó bácsinak, óvó néninek vettek ide.
Arra bíztatlak, reális elvárásaid legyenek a munkádról, a cégedről, vezetőidről és a dolgozókról is!

Arra kérlek, fogadd el, hogy mi emberek így „működünk”! Kérlek, hogy segíts a dolgozóknak, hogy értelmezzék mindazt, ami a cégnél, és ami a munkájukkal kapcsolatban történik.

A vezetői munkának sok meghatározása van. Az egyik, egyre fontosabb meghatározás egy rendezőket oktató, történet mesélés tanácsadó (story consultant-tól), Robert McKee-től származik:

„Vezető az, aki képes értelmezni mások számára a világot!”

 

Ennyi? Ennyire egyszerű a szervezeti komplexitás ellen küzdeni?

Nem ennyire egyszerű, de a legtöbbet azzal tudsz segíteni a dolgozóknak, a csapatodnak, ha segítesz nekik értelmezni a szervezeti komplexitást. Segítesz nekik értelmezni a „világot”, a cégnél történteket, azokat a mindennapi, gyakran apró-cseprő eseményeket, amelyeket látnak, megtapasztalnak.

A dolgozók a közvetlen vezetőjük szemüvegén keresztül látják cégüket - gyakorlatorientált vezetőképzés
Hogy tudj nekik segíteni, ahhoz tudnod kell, mit nem értenek, vagy mit értelmeznek helytelenül. Ehhez meg jó légkört, bizalmi kapcsolatot kell kialakítanod velük. Ez bizony időt, munkát és tudást igényel!
Tudom nem könnyű, de mi azért vagyunk, hogy támogassuk a fejlődésedet, azt hogy a gépek, szakmai folyamatok mellett ahhoz is nagyon érts, hogyan működnek az emberek, az emberi közösségek!

 

Kérdésünk:

Kíváncsiak vagyunk, Neked mi a tapasztalatod, milyen gondokat okoz a munkavállalóknak a szervezeti komplexitás? Neked mik a jól bevált módszereid ezen gondok megelőzésére, illetve kezelésére?

 

Barátsággal:

Héder Sándor

p.s.: Ha van műszakvezető vagy csoportvezető barátod, ismerősöd, kérlek, küld nekik tovább írásunkat. Köszönöm!

műszakvezetőképzés az erős és emberséges vezetőkért

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .