kutatás a frontvonali vezetőkről - gyakorlatorientált vezetőképzés

Megjelent a legújabb kutatás a frontvonali vezetőkről

Kutatás a frontvonali vezetőkről – kevés cég csinálja, hiányoznak a hazai tapasztalatok! 

 

Mihez segítene egy kutatás a frontvonali vezetőkről? Többet tudnánk helyzetükről, életpályájukról, kihívásaikról, a velük szembeni vezetői, dolgozói elvárásokról, így hatásosabban tudnánk vezetőképző programokat kidolgozni!  A DDI nevű cég azon kevesek egyike, aki végez ilyen kutatást. Mi magunk is rendszeresen olvassuk kutatásaikat, blogjaikat és azok megállapításait beleépítjük gyakorlatorientált vezetői képzésünkbe.
A DDI a múlt év végén jelentette meg a legfrissebb kutatását DDI Frontline Leader Project/2019 címmel, melyet 10.000 vezető és 23.000 dolgozó megkérdezése alapján készítettek. A kiadott anyag sajnos sem a kutatási módszert, sem a kutatási minta országokra, iparágakra lebontott nagyságát nem bontja ki. Ezzel együtt számos hazai körülmények között elgondolkodtató megállapítást tartalmaz. Javaslom minden HR-es kolléga és cégvezető figyelmébe. A kutatás megállapításaiból szeretnék kiemelni párat. Amennyiben a cégükön belüli frontvonali vezetők fejlődni szeretnének, állunk rendelkezésükre!

Akit a kutatási anyag érdekel, az letöltheti a DDI honlapjáról.

 

Kutatás a frontvonali vezetőkről – az a bizonyos mélyvíz teszt…

A frontvonali vezetők kiválasztásának legelterjedtebb gyakorlata (nemzetközi színtéren is) a mélyvíz teszt. Feletteseik kiválasztják az új csoportvezetőket, csapatvezetőket, team leadereket. Bedobják őket a mélyvízbe és figyelnek: elsüllyed vagy fennmarad. A kutatás megállapításai szerint (és szerintem is) viszonylag későn kapják meg az első strukturált vezetőképzésüket.
A mi tréneri tapasztalatunk az, hogy a mélyvíz teszt nem hagyható ki. Ugyanakkor érdemes minél gyorsabban megadni a szükséges képzési támogatást az új frontvonali vezetőknek.

Kutatás a frontvonali vezetőkről - mélyvíz tesz - gyakorlatorientált vezetőképzés

 

10-ből 2 megbánta, hogy elvállalta

A frontvonali vezetőkről szóló kutatás szerint 10-ből 2 frontvonali vezető megbánta, hogy elvállalta a vezetést.
Az én személyes tréneri tapasztalatom szerint a kudarchoz több dolog is hozzájárulhat. Hozzájárulhat a nem megfelelő kiválasztás; vagy az, hogy nem kapta meg a vezető a megfelelő képzést, esetleg az, hogy nem volt támogató mentora. A nem megfelelő kiválasztáshoz tartozhat, hogy a jelentkezőt csak a pénz motiválta abban, hogy elvállalja a vezetői munkát. Mindezek mögött itthoni környezetben én a tudatos vezetőfejlesztés hiányát látom – illetve a képzési programok tudatos megtervezése mellett kardoskodom.

Kutatás a frontvonali vezetőkről - 10-ből 2 megbánta, hogy vezető lett

 

Nehezen tudják a szervezeti küldetést átadni a dolgozóknak

A küldetésorientált cégek pénzügyi eredményessége 42%-kal jobb, mint a csak teljesítmény-mérésre építő cégeké! A szervezet küldetését azonban a szervezet minden szintjének átadni nagy kihívás.

Amikor a kutatók a HR vezetőket kérdezték meg, hogy cégüknek van-e küldetés mondata, 90% azt válaszolta, igen. A frontvonali vezetőknek csak a 25%-a mondott a kérdésre igent.
Nekem is hasonlóak a tréneri tapasztalataim. A frontvonali vezetők inkább a napok hősei, tőlük leginkább az aktuális problémák megoldását, az aznapi eredményeket várják el. Így talán természetes is, hogy a küldetés (kiket akarunk szolgálni, kiknek az életét tesszük jobbá) nem kerül a gondolkodásuk fókuszába. A dolgozók a frontvonali vezetők szemüvegén keresztül látják, ítélik meg a cégüket, cégük történéseit! Ha a frontvonali vezetők gondolkodásába nem kerül be a küldetés, akkor a dolgozókéba sem.

Kutatás a frontvonali vezetőkről - küldetésnyilatkozat és cégeredményesség összefüggése

 

Hiányzanak a mentorok

A legújabb kutatás a frontvonali vezetőkről azt állapította meg, hogy a frontvonali vezetők 60%-ának nem volt kinevezett, formális mentora. Meggyőződésem szerint nálunk ez az arány még magasabb lehet. Hazai céges környezetben alig látok mentorokat. Akiket látok, azok is az új munkatársak mentorálását kapják meg a meglévő feladataik mellé, mint púpot a hátukra.
Talán a duális képzés be fogja hozni a céges kultúrába a mentorkodást. Bízom benne, hogy a cégek fogékonyak lesznek a mentori rendszer adta lehetőségre.
A frontvonali vezetők képzése során, igaz nem nagy számban, de találkozunk olyan vezetővel, aki több éve, évtizede vezető és nagyon jó vezetővé vált. Ők kis felkészítéssel például nagyszerű mentorok lehetnek!

Kutatás a frontvonali vezetőkről - 60%-ának nincs mentora

 

Silókban dolgozunk

A legújabb kutatás a frontvonali vezetőkről felmérése szerint a frontvonali vezetők 52%-a érzi úgy, hogy a cégén belüli csapatok silókban dolgoznak.

Hasonlóak a mi tapasztalataink is. Amikor vezetői tréninget tartunk, elemezzük a vezetők kapcsolati hálóját:

  • Kapcsolatuk a saját csapatukkal, saját beosztottjaikkal.
  • A velük egy szinten lévő vezetőtársaikkal.
  • Feletteseikkel.

Azon nagy cégeknél, ahol eddig dolgoztuk, a frontvonali vezetőknek a legkisebb problémájuk a saját csapatukkal volt. A legnagyobb problémájuk pedig a velük egyenrangú vezetőtársakkal való együttműködés volt.

Ezen jelenség miatt a vezetőképző programunkban külön részt szánunk a vezetők közötti kapcsolat fejlesztésének, a bizalom növelésének, hogy a képzés után javulhasson az együttműködésük.
Ahogy korábban írtam, a dolgozóból vezetővé válás legnagyobb kihívása a háromszoros identitásváltás. Ebből az egyik az, hogy egyszerre a saját csapatuk vezetőjének is kell lenniük, és közben a velük azonos szintű vezetőkkel egy csapatot kell alkotniuk.

Kutatás a frontvonali vezetőkről - silókban dolgozunk

 

A feletteseik miben várnak fejlődést a frontvonali vezetőktől?

A kutatás során megkérdezték a frontvonali vezetők feletteseit, miben várnak fejlődést a frontvonali vezetőktől? Két téma emelkedett ki a felettesek válaszából:

A nehéz beszélgetések felvállalása: teljesítményproblémák konstruktív megbeszélése, csapaton belüli konfliktusok feloldása. Jó hírünk van a teljesítményről való kommunikáció is, a konfliktuskezelés is olyan terület, ami jól fejleszthető, a tréningiparnak nagyon jó, bevált módszerei vannak. Nekünk a vezetői alapképzésünk része mind a kettő.

A csapat előtti szereplés, a csapat motiválása, energizálása. A nyilvános szerepléstől a vezetők döntő többsége irtózik. Nekik érdemes biztonságos körülmények között megtanulniuk mindezt, mert a dolgozók nem fognak követni egy bátortalan, „láthatatlan” embert. A vezetők kisebb részének nem okoz gondot a munkatársaik előtti nyilvános szereplés. A tapasztalataim szerint nekik az üzeneteik fókuszálását, strukturálását lenne érdemes megtanulniuk. Ajánljuk magunkat!

Kutatás a frontvonali vezetőkről - kapsz magyarázatot a miértekre

 

Mi növeli a frontvonali vezetők elkötelezettségét?

Számomra a legérdekesebb része a kutatásnak az, hogy mi növeli leginkább a frontvonali vezetők elkötelezettségét. Ebben hiánylom leginkább a hazai kutatásokat. A kutatás az angol „engagemet” szót használja, amit magyarra elkötelezettségnek szoktuk fordítani. Az „engagemet” inkább az olyan értelmes munkát, környezetet jelenti, amibe be tud vonódni a dolgozó, amikor szereti azt, amit csinál és ettől persze elkötelezett lesz.

A nemzetközi kutatás szerint a dolgozók elkötelezettségéhez a következők járulnak hozzá

  • Értelmes, másokat szolgáló célok 39%
  • Autonómia 20%
  • Tisztelet 9%
  • Előléptetés 9%
  • Pénz 6%
  • Egyebek 16%

Kutatás a frontvonali vezetőkről mi motiválja a vezetőket

 

Frontvonali vezetők helyzete hazánkban

Szerencsére egyre több cég ismeri fel a frontvonali vezetők képzésének a fontosságát. Ahol mi tartjuk a vezetői tréningeket, igyekszünk felmérni a frontvonali vezetők helyzetét, hogy hatásos képzési programot tudjunk összeállítani, illetve annak a hatásosságát mérni tudjuk.

Nagyon kíváncsi lennék egy országos szintű felmérésre, elemzésre. Melyik intézmény készíthetne egy ilyen felmérést? Talán a gazdasági kamarák, esetleg valamelyik tőkeerős fejvadász cég?!!

Remélem, a felmérés felkeltette az olvasók figyelmét. Amennyiben a cégükön belüli frontvonali vezetők fejlődni szeretnének, állunk rendelkezésükre!

Vélemény?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .