Milyen elveken történik a vezető kiválasztás a Microsoftnál?
Az üzleti élet izgalmas, dinamikus lapjában, az INC.com magazinban olvastam egy érdekes cikket arról, hogyan történik a vezető kiválasztása a Microsoftnál. Az új vezér, Satya Nadella új szemléletet hozott a kiválasztásba. Mivel Nadellának sikerült a Microsoftot az előző CEO távozása után dinamizálnia, úgy vélem, érdemes megismerkedni módszerével.
Nincs benne forradalmian új gondolat, olyan, amit eddig ne tudtunk volna a vezető kiválasztás témakörben. Ami szembetűnő, az az elegáns minimalizmus, amivel a vezető kiválasztás témakörét két tényezőre leegyszerűsíti, s egyben szemléletessé teszi.
Nekem azért szimpatikus, mert az operatív, frontvonali vezetőket képző programunkban mi is ezt a szemléletet hangsúlyozzuk. Mit is?
A vezetőnek két szinten kell kiválónak lennie: a vezetés szakmai szintjén és az emberi szintjén is!
Nadella szerint egy vezetőjelöltnek a vezetés szakmai szintjén világosságot, egyértelműséget kell sugároznia az interjú során:
- Világos gondolkodásmódot, mely könnyen követhető, átgondolt, racionális érvekkel alátámasztott és kongruensen, magabiztosan prezentált
- Világos kommunikációt, nem csípőből tüzelő gondolatok közzétételét, hanem a világos gondolkodásmódra épülőt. Nadella a fontosabb kommunikációs szereplések előtt leírja, strukturálja közvetítendő gondolatait, a várható kérdésekre adandó válaszait, hogy azok hatásosak legyenek.
- Egyértelmű szándékot. Ha egy vezetőjelölt az interjú során szeretne a leendő munkaadójától kérni valamit, akkor azt, és a mögötte lévő szándékot egyértelműen kell kifejezne.
- Világos történetet! Ha egy cég interjúztatója sok vezetőjelöltet hallgat meg, akkor a nap végén azt kérdezi magától: kinek a története volt a legemlékezetesebb, ki tudta legjobban bemutatni, hogy ki is ő és miért lenne ő a legjobb választás.
A vezetés emberi szintjén tudnia kell energizálni az interjú beszélgetést! Aki vezető akar lenni, azon látszódni kell, hogy
- van benne energia, tettvágy
- érdeklődést, kíváncsiságot mutat a beszélgető partnere, cég, a feladat iránt.
Az energizálásban az introvertáltak talán picit hátrányban érezhetik magukat, az extrovertáltaknak pedig arra kell figyelniük, nehogy “túltolják” az energiát. A lényeg a hitelesség.
Persze ezek a tulajdonságok nemcsak az interjú során fontosak, hanem a vezetői életpálya egészén!
Könnyű helyzetben van a Microsoft a kiválasztás során, de mit tegyen egy hazai vállalkozás?
A Microsoftnak bizonyára van „merítési lehetősége”, hisz a világ egyik legnagyobb, leghíresebb vállalata, akinél sokan akarnak dolgozni. De mit tegyen az a hazai vállalkozás, amely nem tud válogatni a jelentkezők közül és magának kell vezetőit kiválasztania, fejlesztenie?
A kiválasztás nem a területünk, ott bátran merjük partnerünket a JobCapital Kft.-t ajánlani. A vezetőfejlesztés a mi területünk! Az én tréneri tapasztalataim szerint a vezetőfejlesztés időzítése a vezetői életpálya három fordulópontján kiemelkedően fontos:
- A kiválasztás után.
- 2-3 év vezetői tapasztalat után, a középszer elkerülése és a kiválóság érdekében.
- Amikor a kiváló vezető már elkezdhet tudatosan, hatásosan mentorkodni, trénerkedni, hogy át tudja adni tapasztalatait, szemléletét az új munkatársainak.
Mind a három területen állunk az érdeklődők rendelkezésére. Programunk itt található!