elvárás és elégedettség viszonya

Elvárások és az elégedettség (v)iszonya

Elvárások = fehér lap?

Számtalan elvárásunk van, amikor belekezdünk egy új kapcsolatba, belépünk egy céghez, elvállalunk egy új munkakört, pl. egy csapat vezetését. Ezen elvárások nagyon csekély része az adott helyzetre vonatkozó tudatos elvárás. Elvárásaink döntő többsége a szocializációnk során ívódik belénk. Gyerekkorunkban szüleink értékrendje, társadalmi rangja befolyásolja elvárásainkat, majd egyre nagyobb hatással van ránk barátaink értékrendje, gondolkodásmódja, státusza. Amikor munkába állunk, hat ránk munkahelyeink, vezetőink értékrendje, gondolkodásmódja, de hat ránk a szélesebb társadalmi környezet is.
Az én tréneri tapasztalataim szerint, amikor egy dolgozót kineveznek vezetőnek, akkor nem egy üres fehér lappal indul el az utazása, amire majd szép szorgalmasan feljegyzeteli vezetői elvárásait, tanácsait. A fehér lapja már tapasztalatai révén majdnem tele van írva: ilyen vezető akarok lenni, még inkább ilyen vezető NEM akarok lenni, így fogom a csapatomat építeni, így fogok bánni a munkatársaimmal.

Aztán gyorsan jönnek a kihívások az élet egyetemén, majd a „Kellett ez nekem?” típusú vívódások. A vívódások mellett sok vezetőnél tapasztalom, hogy csalódásainak okát a környezetében találja meg: képzetlen, motiválatlan munkatársak, a mai fiatalok, hozzá nem értő főnökök, a multik stb.

szakadék az elvárás és az elégedettség között

Miért fontos átvilágítani elvárásainkat?

Azért, mert az elvárások határozzák meg, mennyire vagyunk elégedettek, boldogok. Ha teljesül az elvárásunk, akkor elégedettek vagyunk, akkor minden „királyság”. Ha nem teljesül, akkor rosszul érezzük magunkat.

 

Elvárás és elégedettség viszonya - dolgozói elégedettség

Mikor örülünk legjobban a nyaralásnak?

A három helyzet közül melyikben élünk át több örömöt:

  • Két héttel a nyaralás előtt, amikor rágondolunk, hogy milyen lesz?
  • A nyaralás alatt?
  • Két héttel a nyaralás után?

elvárás és elégedettség viszonya - nyaralás

Tali Sharot kutatása szerint, ami The Influential Mind című könyvében jelent meg, a nyaralás előtti álmodozás során érezzük magunkat a legboldogabbnak. A képzeletünk minden korlátozás nélkül olyan nyaralást vetít előre, amilyet szeretnénk. A valóság azonban az esetek döntő többségében más, mint az elvárásaink. Tali Sharot szerint könnyen belekerülhetünk az optimista elvárások csapdájába. Ha elménk ezen szokását nem tudjuk átvilágítani, akkor beépítjük magunknak a csalódást, a motiválatlanságot. A sok csalódás vége pedig (a sajnos sok vezető által használt) LSZ tabletta.

 

Milyen túlzó vezetői elvárások kerülnek a felszínre képzéseink, tréningjeink során?

Pár vezetői elvárás, amivel eddig találkoztam a vezetői tréningjeinken:

  • Ha majd hatalmam lesz az emberek felett, akkor jönnek majd az eredmények!
  • Az új HR-es, új IT-s, az új könyvelő, stb. mindent meg fog oldani!
  • Én elmondom, mi a feladat, a dolgozók meg szépen meg fogják csinálni!
  • Egy éven belül ez tuti meg fog valósulni!
  • Az előző cégemnél …..nagyon jól bevált, itt is tökéletes lesz ez a megoldás!
  • Ha majd „rendes” fizetések lesznek, akkor lesz itt minőség, jókedv!
  • Ha jó fej leszek, akkor ők is jó fejek lesznek – win-win!
  • A pár napos tréning után mindenki fantasztikus vezető lesz!
  • Én mindent tudok, fejleszteni, tréningezni a dolgozókat kell!

Ha egy vezető ilyen elvárásokkal vág bele a vezetői munkába, beépíti magának a kudarcélményt! Egyrészt vívódni fog, hogy jól döntött-e, amikor elvállalta a vezetői munkát, másrészt munkatársaiban, vezetőiben ellenséget fog látni. Ha elkezd ellenségeket látni, akkor látásmódja befolyásolja gondolkodásmódját, kommunikációját és kiválóan fogja produkálni az önbeteljesítő jóslat jelenségét (ami szintén megérne egy írást). Végső soron rengeteg energiát áldoz a belső vívódásaira, a felesleges csatákra és a kiégést is megkockáztatja.

Az emberi természetünkhöz hozzátartozik, hogy elvárásainkra alapozva túl magas célokat tűzünk ki magunk elé, amit túl gyorsan akarunk elérni, azt előrevetítve, hogy az utazás problémamentes lesz, vagy ha lesznek is problémák, azokat könnyen megoldjuk.

Ezt a jelenséget érdemes tudnunk és menedzselnünk.

 

Milyen reális elvárásokkal érdemes nekiindulni a vezetői pályának?

Nekem a lean menedzsment szemlélete, mindset-je nagyon szimpatikus. Ők sokat emlegetik T. Ohno legendás Toyotás vezető filozófiáját. Szerintem ilyen vezetői elvárások azok, amelyekkel érdemes belevágnunk a vezetői utazásba.

  • Egy munkahelyen az állandó zűrzavart kell feltételezned. You have to assume things are a mess…!
  • Az a probléma, ha nincs probléma!
  • Úgy kell majd vezetned, mintha nem lenne hatalmad.
  • Ha megvan a csapatodban a szükséges létszám, az nem azt jelenti, hogy kész a csapatod. Az azt jelenti, hogy elkezdheted a csapatod, a csapattagok folyamatos fejlesztését, coachingolását.

 

Ha reálisan látjuk a valóságot, a vezetői szerepünket és reális célokat tűzünk ki, akkor fel kell adnunk az örömünket, elégedettségünket?

Messze nem. Sőt Carol Dweck szerint, ha a mindennapi megküzdéseinkre, mindennapi apró sikereinkre, babalépésben való előrehaladásunkra koncentrálunk, akkor megvan a mindennapi örömünk. Ha megvan a mindennapi örömünk, akkor motiváltak maradunk életünk végéig, nem lesz időnk megöregedni, kiégni.

„Lehetetlen előre látni, mit tudunk elérni több év szenvedély, fáradozás és tanulás által.” Carol Dweck

Elvárás és elégedettség viszonya - dolgozói elégedettség

Kialakulhat-e magától a reális vezetői elvárások rendszere?

Természetesen pár vezetőnél igen, de a többségnél meggyőződésem szerint elkél a segítség. Segítség, hogy:

 

Ha Önt vagy cégét érdekli a vezetők, elsősorban az operatív, frontvonali vezetők tudatos fejlesztése, kérem, nézze meg ajánlatunkat vagy keressen fel bennünket!

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .