dolgozói elkötelezettség, munkavállalói elkötelezettség, gyakprlatorientált vezetőképzés

Nem irigylem azt a vezetőt, aki meg akarja érteni, mi is az a dolgozói elkötelezettség!

A dolgozói elkötelezettség a szervezeti hatékonyság növeléséhez kulcskérdés

Számos nemzetközi kutatás foglalkozik a dolgozói elkötelezettség mérésével. Szinte mindegyik arra a következtetésre jut, hogy Európában, Észak-Amerikában rendkívül alacsony a munkavállalói elkötelezettség. Az is kutatásokkal alátámasztott tény, hogy az elkötelezett dolgozók több értéket állítanak elő, kreatívabbak, lojálisabbak, így arányukat érdemes növelni. A mai koronavírusos időkből való gazdasági kilábaláshoz a nagy vezetői tanácsadó intézetek azt javasolják a cégvezetőknek, hogy fokozzák a dolgozói elkötelezettséget.

Az elkötelezett munkavállaók aránya

OK! Fokozzuk a dolgozói elkötelezettséget. De mi is az, meg mit is csináljunk?

Képzeljük bele magunkat egy KKV vezető helyébe. Szánok időt, energiát, pénzt a dolgozói elkötelezettség növelésébe. A téma szakértője nem akarok lenni, így kérek pár ajánlatot.
Kapja az ajánlatokat:

  • Készíttessen alapos cégkultúra, dolgozói elkötelezettség, dolgozói elégedettség felmérést (mi a különbség a három között?), majd utána megmondjuk, mit csináljon.
  • Vezesse be a coaching szemléletet – most ez a legnagyobb divat, más is ezt csinálja!
  • Kiemelten figyeljen a generáció menedzsmentre, x, y, z generáció – ez is nagy divat mostanában, le ne maradjon!
  • Tervezzen well being programokat – mi is az?
  • Az on boarding fontos, már az elején el kell kezdeni a dolgozók elkötelezetté tételét!
  • Alakítson ki motivációs rendszert, készítsen érzelmi térképet, mert ezek nélkül nincs dolgozói elégedettség!
  • Fejlessze a vezetőit, minden rajtuk múlik!
  • Fejlessze a frontvonali vezetőit!

(Egy internetes oldal Bognár László SEO specialista barátom módszerét alkalmazva azt kutatta az interneten, hogy Mi a No1, a legfontosabb tényező, ami a munkavállalói  elkötelezettséghez hozzájárul? Közel 10 tényezőt találtak, melyről mindről azt állították a publikálók, hogy az a legfontosabb.)

 

Tiszteletteljes kérésem a cégvezetőktől a dolgozói elkötelezettséggel kapcsolatban:

  • Kérem, ne adják fel a dolgozói elkötelezettség fejlesztésére tett erőfeszítéseiket! A dolgozói elkötelezettség tényleg csodákra képes, elkötelezett dolgozók nélkül nincs folyamatos fejlődés, innováció, minőségi ugrás a cég életében. Ezt saját tapasztalatból is mondjuk, hisz szerencsére mi magunk is dolgoztunk, dolgozunk olyan cégekkel, ahol nagyon magasnak találtuk a dolgozói elkötelezettséget.
  • A dolgozói elkötelezettség hatása az eredményességre könnyen belátható, azonban maga a munkavállalói elkötelezettség egy nagyon összetett, komplex jelenség. Nem könnyű jól megfogni, ráadásul minden cég más és más! A dolgozói elkötelezettség kialakítása nem olyan, mint egy gép megvétele: megveszem és hozza a pénzt. A dolgozói elkötelezettségért állódóan tenni kell.

elkötelezett munkavállalók, elkötelezett dolgozók - eredményes szervezet

  • Alkalmazzanak HR-es kollégát, HR-es szolgáltatót, aki segíthet átlátni ezt a katyvaszt, megtalálni azt a pontot, ahol érdemes megkezdeni a dolgozói elkötelezettség fejlesztését. A nemzetközi divatokat érdemes figyelni, de ugyanannyira fontos szem előtt tartani a hazai oktatási rendszer sajátosságait, a hazai munkaerő piacot.
    Sajnos a dolgozói elkötelezettséghez nem elég a szakmai hozzáértés és még az sem, hogy jól megfizetjük a dolgozókat. A kiváló HR-es kollégák nekünk, külsős trénereknek nagyon meg tudják könnyíteni a dolgunkat abban, hogy célirányosan fel tudjunk készülni egy képzésre.
  • Tiszteletteljes kérésem azoktól a cégvezetőktől, akiknek sok tapasztalatuk van a munkavállalói elkötelezettség fejlesztésében, hogy tegyék közkinccsé tapasztalataikat bármilyen formában: cikkek, konferenciák, Ezúton emelem meg kalapomat Kresz Erika igazgató asszony előtt, aki kedvenc klubunknak, a PBKIK Humán Klubjának elkötelezett támogatója, aki mindig kész megosztani tapasztalatait.
  • S a legfontosabb kérésem: Nyugodjanak meg, minden cég küzd a dolgozói elkötelezettség fejlesztésével. Fred Kofman megállapítást tudom idézni. Elég a konkurenciánál jobbnak lenni!

Mi a dolgozói elkötelezettség?

Mérnökből lett trénerként nekem fontosak a definíciók! Szeretem megérteni, hogy a megbeszéléseken, tréningeken dobált fogalmak kinek mit jelentenek, illetve mit jelentenek egy-egy cégnél. Mit jelent a vezetés, a hatalom, mit jelent a tréning, a coaching, a kompetencia, a munkavállalói elkötelezettség, felelősség vállalás, cégkultúra, csapatmunka, gazdaszemlélet, az egyén tisztelete, visszajelzés stb. Ezért is nyitottuk a képzési szakszótár oldalunkat.

 

A dolgozói elkötelezettség az angol employee engagement szavak fordításából érkezett hozzánk.

Nos, az engagement-re szerintem nincs jó magyar szó. A szótárak az elkötelezettséget dobják ki, de ezt adják ki pl. a commitmentre is, ami persze az angolban picit más, mint az engagement.

A magyar nyelvű meghatározást nehezíti, hogy az angol nyelvű HR-esek között nem alakult még ki sem a fogalom egységes meghatározása, sem a dolgozói elégedettség összetevői körül a konszenzus. És akkor még nem beszéltünk az angolszász és a magyar munkakultúra, oktatási rendszer, gazdaságtörténet közötti különbségekről. Persze tanulni kell a jobbaktól, de csak lassan siessünk.

 

Tisztázzuk az alapfogalmat!

Az alapfogalmak tisztázásában nekem sokat segített Szabó Anna írása. Bátran ajánlom mindenkinek, aki bővebben bele akarja ásni magát a témába. Amit én megértettem a dolgozói elkötelezettségből az a következő:

Az elkötelezett dolgozó:

  • Hajlandó és képes hozzájárulni a vállalati sikerhez.
  • Pozitívan érez a munkája és a célja iránt.

Az elkötelezettség egy pozitív, kétirányú kapcsolat

  • E kétirányú kapcsolatban – a munkaadó és a munkavállaló – egyaránt tisztában van a saját és a másik szükségleteivel, igényeivel, és annak a módjával, hogyan lehet azokat teljesíteni.

A dolgozói elkötelezettséget nem lehet erővel, hatalommal kialakítani

  • A vezetők viszont kialakíthatnak egy olyan környezetet, amelyben elkötelezetté válnak a dolgozók, mert az megfelel pszichológiai szükségleteiknek, mert ott fontosnak és értékesnek érzik magukat. Ekkor nem csak hajlandóak lesznek az elvárton felül dolgozni, de önként szeretnének is.

Az elkötelezettség építése egy véget nem érő folyamat, ami a jelentőségteljes és érzelmileg gazdagító munkakörnyezeten alapul.

 

Hol érdemes elkezdeni a dolgozói elkötelezettség fejlesztését?

A Gallup kutatása szerint a frontvonali vezetők járulnak hozzá a legnagyobb százalékban – a Gallup szerint 70%-bana munkavállalói elkötelezettséghez. Természetesen minden cég egyedi, minden cég különleges, ezért minden cégnél érdemes a HR-es kollégák bevonásával mérlegelni, hol érdemes beavatkozni a munkavállalói elégedettség fejlesztésébe.

Amennyiben az Ön cége a frontvonali vezetők fejlesztésében látja a dolgozói elégedettség zálogát, mi szívesen állunk a rendelkezésükre.

 

dolgozói elkötelezettség, munkavállalói elkötelezettség a gyakorlatban

Vélemény?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .