Személyes beszélgetések vezető és beosztott között - művezető képzés - műszakvezető képzés

Személyes beszélgetések vezető és beosztott között

A vezető és beosztott közötti személyes beszélgetések növelhetik legjobban a dolgozó elkötelezettségét, motiváltságát – ha jól csinálja a vezető! Ha rosszul csinálja, akkor viszont tovább stresszelheti beosztottjait.

Trénerként mind a két típusra számos példát láttunk, ezért merünk bátran ajánlani egy újonnan megjelent könyvet. A könyv a vezető és beosztott közötti beszélgetés tudományáról és művészetéről szól. Szerzője a megbeszélések (meetingek) hatékony levezetésének nemzetközi szakértője Steven G. Rogelberg. Új könyvének címe: Glad We Met: The Art and Science of 1:1 Meetings. (Az angol nyelvterületen a személyes, két fél közötti beszélgetéseket, megbeszéléseket 1:1 meetingnek hívják.)

A könyv elolvasása után érdemes a könyv ajánlásait összehasonlítani a hazai gyakorlattal, amiben messzemenően számítok olvasóink tapasztalataira.

 

Kinek ajánljuk a személyes beszélgetések vezető és beosztott között témájú könyvet?

 

Azoknak, akik:

  • Olyan cégnél dolgoznak, ahol komplex termékeket, szolgáltatásokat állítanak elő, így szükség van a beosztottak elkötelezettségére, kreativitására.
  • Éreznek magukban energiát arra, hogy megtanulják az emberek bevonására építő vezetői stílust.

Mit tudhatsz meg a személyes beszélgetések vezető és beosztott között témájú könyvből?

 

Többek között azt, hogy

  • Miért fontosak a vezető és beosztott közötti beszélgetések?
  • Milyen gyakran és milyen időtartamban érdemes ezeket a beszélgetéseket megtartani?
  • Milyen gondolkodásmódváltás szükséges, hogy jól csináld ezeket a beszélgetéseket?
  • Az eredményes beszélgetésekhez milyen készségekre van szükség?

A könyv praktikus tanácsok ad:

  • Milyen könnyen elkövethető hibákat kerülj el?
  • Hogyan, milyen kérdéssorok mentén készülj fel a beszélgetésekre, illetve
  • Hogyan készülj fel, ha nem vezető, hanem beosztott vagy.

Kedvcsinálóként hadd emeljek ki pár részt.

 

Miért fontosak a vezető és beosztott közötti rendszeres személyes beszélgetések Steven G. Rogelberg szerint?

 

Azért, mert kutatásai szerint a beosztottak igénylik e beszélgetéseket.
A legtöbb beosztott heti, havi egy 15-30 perces beszélgetést szeretne. (Sajnos ilyen jellegű magyar kutatást nem találtam. Ha valaki végzett ilyet, vagy tud ilyenről, kérem, írja meg. Előre is köszönöm.)

 

Ahol nincs rendszeres beszélgetés a vezető és a dolgozók között, ott minimális azon dolgozók száma, akik úgy nyilatkoznak, hogy motiváltnak, elkötelezettnek érzik magukat.

 

Személyes beszélgetések vezető és beosztott között - vezetőképzés

 

Milyen szemléletváltásra van szüksége egy vezetőnek ahhoz, hogy belevágjon a dolgozókkal való rendszeres beszélgetésbe?

 

Rogelberg szerint a legnagyobb szemléletváltás az, hogy a vezető és beosztott közötti beszélgetés olyan beszélgetés, ami a vezetőnek fontos, de a beosztottnak még fontosabb. Egy vezető akkor beszél a beosztottjával, amikor akar, olyan formában, ami neki kényelmes. A vezető és beosztott közötti beszélgetés a dolgozónak fontosabb, tehát a legfontosabb, hogy az ő témáiról legyen szó.

Az is lehet, hogy a dolgozó által felvetett problémákat, javaslatokat a vezető nem tudja vagy nem akarja megoldani, bevezetni.

A fő hangsúly a vezető számára azon van, hogy felfedezze, megértse beosztottjai gondolkodásmódját, szükségleteit. Közben persze megoszthatja velük tapasztalatait, javaslatait, a számára fontos értékrendbeli, illetve stratégiai kérdéseket.  A beosztott haszna, hogy közösen körbejárják azokat a témákat, amelyek számára fontosak, így fejlődnek kompetenciái, nőhet magabiztossága, önbecsülése.

A szervezet haszna természetesen az eredményesség növekedése, a dolgozók megtartása, lojalitásuk növelése.

Személyes beszélgetések vezető és beosztott között - hatékonyság fokozás és kapcsolat építés - vezetőképzés

 

Milyen hibákat követhet el a vezető, ha rendszeresen beszélgetni akar a beosztottjaival?

 

A legkönnyebben elkövethető hiba, ha a vezető a gyakori „Mi újság?” kérdéssel kezdi a beszélgetést.  Helyette a szerző azt javasolja, hogy a „small talk” után a „Hogyan érzed magad egy 1-10 skálán?” kérdéssel kezdje a beszélgetést.

 

Hogyan készülj fel a beszélgetésre, ha vezető vagy?

A fő hangsúly azon van, hogy a beosztott témáit beszéljétek végig. Előfordulhat azonban, hogy a beosztott nem készül fel a beszélgetésre. Ilyenkor jó, ha vezetőként kérdésekkel készülsz fel. A könyv bőven ad tanácsot erre vonatkozóan.

Mivel ezek a beszélgetések akkor hasznosak, ha rendszeresek, vezetőként érdemes átnézned, és visszatérnetek arra, miről is volt szó az előző beszélgetésen.

 

Hogyan készülj fel a beszélgetésre, ha beosztott vagy?


Ha beosztott vagy, akkor szerzőnk figyelmeztetése az, hogy Nem kaphatod meg azt, amire szükséged van, ha azt sem tudod, mi az!”  Magyarul szólva gondold át és fogalmazd meg, mit szeretnél megbeszélni a vezetőddel. Gondold át, milyen támogatásra, tanácsra van szükséged, hogy jobban végezhesd a munkádat, hogy jobban érezd magadat a munkahelyeden.

A szerző azt mondja, kétféle módon kérhetsz támogatást, segítséget a vezetődtől:

  • A függőséged megerősítésével: Szükségem lenne egy …

  • Az önállóságod megerősítésével: Ez a dilemmám … Így döntenék … Tudsz valamit tanácsolni?

A vezetők jobban szeretik, ha ez utóbbival keresed meg őket, mert ezek azt sugallják, hogy arra törekszel, hogy saját magad old meg a feladataidat.

 

Mi a magyar valóság, milyenek nálunk a vezető és beosztott közötti beszélgetések?

 

Évekkel ezelőtt számos cégnél tartottunk képzéseket a TÉR (teljesítény értékelési rendszer) bevezetése kapcsán. Az első értékelést végző vezetők döntő többsége arról számolt be, hogy az első értékelés meglepően jól sikerült. A dolgozók örültek a vezetőjükkel való alapos beszélgetésnek.

Mára azonban sok helyen rutinná vált az éves teljesítményértékelés és inkább a „gyorsan essünk túl rajta” feladatok közé sorolják a vezetők. Az essünk túl rajta hozzáállás azt sugallja, nem is annyira fontos, amit csinálunk.

A mi tapasztalataink főleg tömegtermeléssel foglalkozó cégekből származnak. Azt tapasztaljuk, hogy a folyamatos, napi teljesítménykényszer következtében a vezető és a beosztott közötti beszélgetések döntően az aktuális rövidtávú döntésekre, problémamegoldásokra fókuszálnak.

Vezetői tréningeken gyakran halljuk a résztvevő művezetőktől, csoportvezetőktől, hogy nem érdemes „túl jó” kapcsolatot kialakítani a dolgozókkal. A túl jó kapcsolattal a dolgozók visszaélnek és állandóan valamilyen kéréssel „üldözik” vezetőjüket (leginkább azzal, hogy mikor kaphatnak fizetésemelést?)

 

Kedves Olvasó! Kíváncsi vagyok a magyar valóságra. Mi a Te tapasztalatod a vezető és beosztott közötti beszélgetésekről?

 

  • Hasznosak, vagy nem hasznosak?

Várom hozzászólásod a bejegyzésem alatt.

 

Barátsággal!

Héder Sándor mérnök tréner címzetes egyetemi docens Forlong Bt

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ezek is érdekelhetnek...

A tudatlanság jéghegye - gyakorlatorientált vezetőképzés
Az eredményesség befolyásolása

A tudatlanság jéghegye

Amikor még azt hittük, hogy csak egy jéghegye van a tudatlanságnak ….. Nagyobb cégek frontvonali vezetőinek, középvezetőinek tartott tréningjeinken gyakran hallom azt a panaszt, hogy

Tovább olvasom »
Törődj többet magaddal - milyen vezető szeretél lenni - vezetőképzés
Önmenedzselés

Törődj többet magaddal, hogy jobb vezető lehess!

Törődj többet magaddal, hogy hosszútávon tudd környezetedet – családodat, munkatársaidat, cégedet, barátaidat – támogatni! Milyen vezető szeretnél lenni? Nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb! Vezetői tréningjeink elkerülhetetlen kérdése a

Tovább olvasom »