A négy vezetői beszélgetéstípus elsajátítása: kulcsfontosságú készség

A mai feszült üzleti környezetben a hatékony kommunikáció nem csupán hasznos, hanem elengedhetetlen is. Mégis, sok vezető felkészülés nélkül vág bele a beszélgetésekbe, ami félreértésekhez, időpazarláshoz és frusztrált csapatokhoz vezethet. Alison Wood Brooks harvardi kutató egy olyan hatékony modellt ajánl, amely praktikus segítséget nyújt gyakorló vezetőknek. Vezetői tréningjeinken is pozitív visszajelzést kaptunk a modell használhatóságáról, ezért most egy rövid írásban ismertetem a modellt.

A négy vezetői beszélgetéstípus, avagy a beszélgetési mátrix

A kutatások azt mutatják, hogy azok a vezetők, akik csupán 30 másodpercet szánnak a beszélgetésekre való felkészülésre, 20%-kal hatékonyabb eredményeket érnek el. Ez a felkészülés még erőteljesebbé válik, ha megérted, hogy milyen típusú beszélgetést folytatsz.

Brooks beszélgetési mátrixa négy különböző beszélgetéstípust azonosít két kulcsfontosságú dimenzió mentén:

  • Információtartalom (alacsonytól magasig)
  • Célorientáció (egyéni vs. közös)
Négyféle vezetői beszélgetés - vezetőképzés - vezetői tréning - könyvajánló vezetőknek - a vezetők beszélgetési mátrixa

 

I. negyed: Alacsony információ/Egyéni célok

A négy vezetői beszélgetéstípus közül az első az olyan egyoldalú, rövid beszélgetésekből áll, amelyek során gyors, tömör információkat keresel saját céljaidra.

 

Üzleti példa: Egy vezető gyorsan megkérdezi a csapattagtól:

  • „Befejezted a jelentést?”
  • „Hol tartunk a projekttel?”
  • „Megvan már a prezentáció?”
  • „Beszéltél már a beszállítóval?”

Nem ad további háttérinformációt a dolgozónak, mondván ő a vezető, szüksége van az információkra. Nem gondol bele a dolgozó helyzetébe.

Mi romlik el: A vezetők gyakran alapértelmezetten ebben a módban működnek, kérdeznek vagy utasításokat adnak háttérinformációk, „miért”-ek nélkül. Ha zömében ilyen beszélgetéseket folytat a vezető, az demotiválttá, frusztrálttá teszi a dolgozókat. A dolgozók meg negatív véleményt alakítanak ki a vezetőről. Igaz, az meg őt nem érdekli!

 

II. negyed: Alacsony információ/Közös célok

 

A négy vezetői beszélgetéstípus közül a második a kapcsolat építő/ápoló beszélgetés, amely kölcsönös érdeklődésre épülő csevegésen keresztül építi a bizalmat. Tipikusan ilyenek a kávézás közbeni, illetve a dohányzói beszélgetések.

 

Üzleti példa: Egy vezető beszélget a csapattagokkal arról, mi volt, mi lesz a hétvégi programjuk. A munkán kívüli dolgok nem a főnök-beosztott keretben zajlanak, hanem két egyenrangú ember beszélgetéseként. Éppen ezért gördülékenyebbek. Egymást emberileg jobban megismerve erősítik a vezető-beosztott kapcsolatokat.

Mi romlik el: Sok vezető feleslegesnek tartja az ilyen beszélgetéseket, mondván, hogy „időpazarlás”. Azonban ezek a beszélgetések építik a magasabb teljesítményhez szükséges bizalmi kapcsolatokat.

Négyféle vezetői beszélgetés - vezetőképzés - vezetői tréning - könyvajánló vezetőknek - átlagos vezetők beszélgetési mátrixa

 

III. negyed: Magas információ/Egyéni célok

 

A négy vezetői beszélgetéstípus közül a harmadik negyedbe az olyan egyoldalú tájékoztatások, információ megosztások tartoznak, amelyek elsősorban a vezető és a cég céljait szolgálják.

 

Üzleti példa: Egy teljesítményértékelés, ahol a vezető uralja a beszélgetés nagy részét, csak a vállalati mutatókra összpontosítva. Nem törődik a vezető azzal, hogy a munkavállalót bevonja a párbeszédbe. Ide tartozhat a fegyelmi szabályok, munkavédelmi előírások, vásárlói reklamációk ismertetése is.

Mi romlik el: Ez az egyirányú információáramlás hatékonynak tűnhet, de mivel nem vonja be a másik személy nézőpontját, így nem teremt elkötelezettséget.

 

IV. negyed: Magas információ/Közös célok

A négy vezetői beszélgetéstípus közül ebben történik az igazi együttműködés és a tartalmas eszmecsere a kölcsönös megértés és az eredményesség érdekében.

Üzleti példa: Egy problémamegoldó ülés, ahol a vezető bemutatja a kihívásokat, átgondolt kérdéseket tesz fel, és a csapattal közösen dolgozzák ki a megoldást.  Ide kellene tartoznia a teljesítményről való kommunikáció minden elemének: új dolgozó fogadása, feladatok kiadása, elvárások megismertetése, visszajelzések. Tartalmas eszmecsere kell, hogy legyen a delegáló, mentoráló, coachingoló beszélgetés is. A negyedik negyedbe tartozik az 1:1 típusú beszélgetés, amiről itt írtunk.

Mi romlik el: Képzés, felkészülés nélkül a vezetők ritkán érik el ezt a negyedet! Ezzel egyben kihagyják a legértékesebb, a fenntartható eredményességhez szükséges beszélgetéstípust.

 

Miért fontos a négy vezetői beszélgetéstípus megismerése, alkalmazása az üzleti vezetők számára?

 

Amikor a vezetők egyértelmű cél nélkül kommunikálnak, a munkavállalók találgatják a prioritásokat és a szándékokat. A mátrix egyszerű eszközt ad arra, hogy a vezető azonosítsa, melyik beszélgetéstípus szolgálja az adott célokat.

A legsikeresebb vezetők tudatosan mozognak a negyedek között, felismerve, mikor van szükség kapcsolatépítésre, illetve miért vezet eredményre az együttműködő problémamegoldás.

Ha egy vezető tudatosan használja ki a kapcsolatépítő és az együttműködő beszélgetéseket, akkor olyan bizalmi kapcsolatokat tud kiépíteni munkatársaival, hogy időnként nyugodtan alkalmazhatja a másik kettőt is.

 

A 30 másodperces felkészülés „drámai” hatása

 

A következő beszélgetésed előtt szánj 30 másodpercet arra, hogy megkérdezd magadtól:

  1. Ebben a kommunikációs helyzetben, melyik negyed lesz a legjobb választás?
  2. Mik ebben a beszélgetésben a céljaim, milyen folyamat mentén szeretnék beszélgetni?

Ez a rövid felkészülés drámaian javítja a kommunikáció hatékonyságát és csökkenti a nem egyértelmű elvárások és csalódást keltő eredmények ördögi körét.

Sajátítsd el ezt a négy beszélgetéstípust, és átalakítod nem csak a kommunikációdat, hanem vezetői eredményességedet és a dolgozókkal való kapcsolatodat.

 

A négy vezetői beszélgetéstípus megismerése érdekében javaslom Alison Wood Brooks könyvét!

 

Ha nincs időd elolvasni, megemészteni a könyvet és gyakorolni is akarod a négy beszélgetéstípus alkalmazását, várunk képzéseinken!

 

Maradj kíváncsi, maradj szerény!

Barátsággal!

Héder Sándor mérnök tréner címzetes egyetemi docens Forlong Bt

 

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!

 

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ezek is érdekelhetnek...

A csapatfejlődés szakaszai - a Tuckman modell - gyakorlatorientált középvezető képzés
Csapatépítés

A csapatfejlődés szakaszai

A csapatfejlődés szakaszai – Bruce Tuckman zseniális modellje A csapatfejlődés szakaszait először Bruce Tuckman írta le 1965-ben. Modellje a mai napig használható. Minden vezetőnek javaslom,

Tovább olvasom »
Vezetőképzés | Forlong Bt.
ADATVÉDELEM

Ez a weboldal sütiket (cookies) használ ahhoz, hogy a weboldal megfelelően működjön, továbbá az oldalt felkereső látogatók számára a legjobb felhasználói élményt lehessen biztosítani.

A sütikben elmentett információk a weboldalt felkereső látogatók böngészőjében kerül tárolásra, és olyan adatokat tartalmaznak amelyeknek segítségével felismerhetjük, ha a weboldalra visszalátogat, vagy segít abban, hogy a weboldal melyik oldalait látogatja a felhasználó a leggyakrabban, mik a legérdekesebbek számára, melyik részek a legjobban használhatóak.

A felhasználó a bal oldali rész fülein keresztül a süti beállításokat részletesen be tudja állítani.