Mindenkit lehúz az életről az a vezető, aki túl sokat beszél!
A vezető, aki túl sokat beszél, lehúzza a csapatát, beosztottait az életről, dühíti feletteseit és menekülésre készteti vezetőtársait. Vezetői tréningjeink előkészítésénél a legtöbbször szóba is kerülnek:
- „Jó vezető, de mindig akkora feneket kerít a mondandójának, hogy nem győzőm végighallgatni!”
- „Ádámnál és Évánál kezdi a történetét, alig győzőm kihámozni, mit is szeretne!”
Vezetői tréningeken nekünk trénereknek is szép feladatokat adnak, mert ugyan jókat mondanak, de nekünk figyelni kell a csoportdinamikára is, arra, hogy mindenki elmondhassa véleményét, dilemmáit, feltehesse kérdéseit.
Miért esnek bele a vezetők könnyen a „túl sok beszéd” csapdába?
- Minél magasabb beosztásban van valaki, minél olvasottabb valaki, minél többet dolgozott, általában annál több tudása, tapasztalata van. A több tudásával, több tapasztalatával segíteni akarja környezetét. A pokolhoz vezető út is jó szándékkal van kikövezve! – szoktuk volt mondani. A jelenség nemzetközi. Katie Anderson lean szakértő, akinek Isao Yoshino mesterrel tartott online képzésén vettem részt, blogjában alaposan körbejárja a túl sokat beszélő, keveset kérdező és hallgató vezető témáját.
- Az extrovertált vezetők nem szeretik a csendet, szeretnek beszélni, úgyhogy ők különösen könnyen belekerülnek a túl sokat beszélés csapdájába.
- A mérgező vezetők szeretik, ha mindig (is) igazuk van, ezért sokat beszélnek. Győzködik munkatársaikat, kiselőadásokat tartanak, folyamatosan kijavítják őket, munkatársaik mondandóját kiegészítik a „lényeggel”!
- A beszéd hatalmi státuszt is jelent! Erre vagyunk szocializálva. A pártkonferenciákon is a nagyfőnök beszél a legtöbbet (és érzi legjobban magát).
Mit okoz egy vezető, aki túl sokat beszél?
- Sok beszédnek sok az alja! – eltűnhet a lényeg, eltűnhet a fő üzenet, a fókusz.
- Ha a vezető mondja meg mindig a tutit, akkor egy idő után leáll a munkatársak gondolkodása, ezzel együtt a motiváltsága.
- Ha a vezető mondja meg mindig a tutit, nő a dolgozók frusztráltsága.
- Ha sok a beszéd, kevesebb hangsúly jut a cselekvésre, márpedig cselekvés nélkül nem lesznek eredmények.
- A munkatársak kiválóan kialakítják az „egyik fülünkön be, a másikon ki” szokást.
- Minél többet mondja, ismétli egy vezető gondolatait, azok annál inkább rögeszméjévé válnak.
Szeretnéd elkerülni a „vezető, aki túl sokat beszél” csapdát? Tedd ezt:
- Gondold át, mi a vezetői munka lényege és aszerint alakítsd ki kommunikációs szokásaidat. (Itt írtunk, a vezetői munka lényegéről.)
- Tudatosan használd az induktív, deduktív érvelést. (tölcsér, fordított tölcsér). Ha kiváló vezető akarsz lenni, nem elég, ha bátran és sokat tudsz beszélni. Tanuld meg, hogyan kell hatásosan felépíteni a mondandódat, hogy az érzelmeket váltson ki, cselekvésre ösztönözzön, és megváltoztassa a hallgatóságod gondolkodását. A karriered szempontjából az egyik legjobb befektetésed ez lesz! (Már ha érdekel a karrier, pénz stb.)
- Az emberek szeretnek magukról beszélni! Hallgasd meg a munkatársaidat, javaslataikat, dilemmáikat, problémáikat, félelmeiket, örömeiket. Olyan információkat kaphatsz, amiket felhasználva jobb vezető lehetsz.
- Ahogy említettem a beszéd hatalmi státuszt is jelez, és jó érzést okoz. Légy erős és emberséges vezető, vezess alázattal és add meg a beszéd lehetőségét munkatársaidnak.
- Tanulj meg kérdezni és hallgatni. Az őszinteség, a kíváncsiság, a megismerés szándékával feltett kérdéseid, figyelmes hallgatásod jelzi a munkatársaidnak, hogy fontosak, hogy tiszteled őket. A kíváncsiságot tükröző kérdéseiddel, figyelmes hallgatásoddal tudsz kapcsolatokat építeni, a túl sok beszédeddel meg rombolhatod a kapcsolataidat.
- Van olyan szituáció, amikor vezetőként tényleg beszélned kell a csapatodhoz, a csapattagokhoz. Ilyenkor úgy tervezd meg a fő üzenetedet, mondandódat, hogy az 30 mp-be beleférjen. Gyakorolj! Használd az okosórádat, mérd, hogy mennyit beszélsz! A kevesebb, a több.
A nemzetközi szakirodalomban itt olvashatsz a utána a „vezető, aki túl sokat beszél” témának!
Barátsággal:
Héder Sándor