Forlong - miért nem tanulunk a hibáinkból?

Miért nem tanulunk a hibáinkból?

Aki dolgozik az hibázik!

 

A kérdés azonban az, hogy tanulunk-e a hibáinkból?

Vezetőképző tréningjeimen,  vezetőkkel kávézás közbeni beszélgetéseimen gyakran hallom, hogy ők fejlesztenék a dolgozóikat, de leggyakrabban azzal találják magukat szembe, hogy:

 visszacsatolást adnak egy dolgozónak egy gyenge teljesítményről és ő azonnal védekezésbe kezd, vagy azzal, hogy
• műszakváltások során a problémafelvetést személyes sértésként éli meg a másik fél és könnyen visszatámad.

E jelenség sajnos nehézzé teszi, hogy közösen problémákat oldjunk meg, hogy az egyének, a szervezetek okosodjanak és ez számos munkahelyi konfliktushoz vezet.
 
 

Harcos vagy felfedező gondolkodásmód

Julia Galef statisztikus és szociálpszichológus előadása szerint az azonnali védekezés és támadás gondolkodásmódunkra vezethető vissza. Nézete szerint kétféle gondolkodásmóddal reagálhatunk a minket ért külső hatásokra: a harcos vagy a felfedező gondolkodásával.
 
 
KÉTFÉLE GONDOLKODÁSMÓD
A HARCOS A FELFEDEZŐ

Fő motiváció:
Magam és törzsem védelme

Fő motiváció:
A kíváncsiság

• Ellenség vagy barát?
• Nyerni vagy veszíteni?
• Nyerni = büszkeség
• Veszíteni, hibázni = szégyen, nem vagyok elég jó
• Jónak lenni, jónak látszani
• Az én/mi hibáinkat eltitkolni, másokét felnagyítani!

• Mi a pontos valóság?
• Veszélyek, lehetőségek?
• Mit kell tennem/tennünk?
• Tévedtem, hibáztam?
Nem gond, mert a cél
• a tanulás
• a fejlődés
 
Konfliktuskezelési tréningjeinken azt veszem észre, hogy sokkal több a harcos gondolkodásmódú vezető. A harcos gondolkodásmód mellett rövidtávú sikereket érhetünk ugyan el, de nem tanulunk a hibáinkból! A jó együttműködéshez, vakfoltjaink csökkentéséhez érdemes néha/gyakran átkapcsolni a felfedező üzemmódba!
 
 

Mi kell ahhoz, hogy a dolgozók is átkapcsoljanak felfedező gondolkodásmódba?

Leginkább az, hogy a vezetője nyugodt tudjon maradni, ne váltson át harcos viselkedésbe. Egy “Hogyan lehetett már megint ezt az ostoba a hibát elkövetni??!!” kérdésnek álcázott támadásra a dolgozó habitusa szerint vagy visszakiabál vagy elpityeredik.
A dolgozónak azt kell éreznie, hogy a vezetője nem leszúrni akarja, hanem hogy mellette áll, és azon van, hogy ő fejlődni tudjon.
A “Légy az a vezető, akinek mindenki a csapatába akar tartozni!”  vezetőképző programunkban gyakoroljuk mind a pozitív, mind a negatív visszacsatolást. Ugyancsak része a programnak a mentális erő fejlesztése. A vezetőnek meg kell tanulnia nyugodtnak maradnia nyugtalan időkben is!
Ha érdekli a programunk, ha többet szeretne megtudni róla, kérem hívjon fel!

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..