Ez hozzáállás kérdése - gyakorlatorientált vezetőképzés

Ez hozzáállás kérdése!

Ez az egész csakhozzáállás kérdése!

Az „Egész csak hozzáállás kérdése!” mondatot szinte minden vezetői képzésünkön hallom, úgyhogy megérdemel egy bejegyzést. Vezetőképző programjaink fontos része, hogy összegyűjtjük, tudatosítjuk, modellé formáljuk a vezetők tapasztalatait, legjobb gyakorlatait. Ezek a modellek szólhatnak akár a vezető belső világának menedzseléséről, akár a vezetői kommunikáció bármelyik területéről: feladatkiadás, visszajelzés adása, prezentáció; de akár a motivációról, vezetői stílusokról is. A modellalkotás során az érett csapatok, vezetők szét tudják választani a viselkedést és a hozzáállást, szemléletmódot, aminek nagyon örülök. Sokan ki is mondják, amikor a viselkedés területén lévő tapasztalatokat osztjuk meg, hogy a viselkedés önmagában azért tanítható nehezen, mert az elsősorban hozzáállás kérdése!

Mondok példát az asszertív vezetői kommunikáció területéről!

Az asszertív kommunikáció kapcsán a képzéseinken végigvesszük, hogy az asszertív ember milyen kommunikációs eszközöket használhat; leíró nyelv, adatszintű kommunikáció, én-üzenetek, többféle szempontból való érvelést, stb. Sokan ösztönösen is jól használják ezeket az eszközöket, illetve pillanatok alatt megértik azok lényegét és elkezdik tudatosan használni. Az ő hozzáállásuk az, hogy meg akarják érteni a másik felet, kíváncsiak a másik gondolkodására. Azt feltételezik, hogy a másik valami olyat tud, ami neki is hasznos lehet, ami segíti a közös boldogulásukat. Úgy vélik, a másik ember is teljesen „normális”, teljesen „OK”.

Ezzel szemben vannak, akik okosabbnak tartják magukat másoknál, lenézik a többieket. Úgy vélik, a másik fél nem „normális”, nem „OK”, valami baj van vele. Ők az egyes kommunikációs eszközök használatát megértik, ki is tudják tölteni a feladatlapokat, a szerepjátékokban picit röhögcsélve, „humorosan” túljátszva meg is tudják mutatni, hogy értik ők ezt az egész tréninges bohóckodást. De nem fogják a képzés után használni az asszertív kommunikáció eszközeit, mert a hozzáállásuk megakadályozza ezt! Persze meg tudják magyarázni, hogy miért: ezeket az eszközöket a „valós életben” nem lehet használni, mert a másik ember …., és mert „ezekkel” nem lehet ilyen szépen beszélni!

Tényleg az egész hozzáállás kérdése!

Ha nem változik a hozzáállás, akkor a tréningen megtanult, netán szerepjátékokban begyakorolt viselkedés a munkahelyre visszatérve visszatér az alapállapotába, a default állapotba, mint azt az alábbi ábránk szemléleti.

Gyakorlatorientált vezetőképzés - ha nem változik meg a hozzáállás

 

Hozzáállás, szemléletmód, életfilozófia, mindset

Számomra a hozzáállás, a szemléletmód, életfilozófia, mindset szavak szinonimák. Az angol nyelvű vezetői szakirodalmat olvasva, azt látom, angolul a mindset szó a legnépszerűbb. Ehhez minden bizonnyal nagyban hozzájárult Carol Dweck világhírű könyve a Mindset: The New Psychology of Success. Ő vezette be, tette népszerűvé a closed mindset – open mindset; zárt és nyitott szemléletmód fogalompárt. (Bővebben itt írtam róla.) A könyv nagyszerű fordítója a mindset szót szemléletmódként fordította, ezért a legtöbbször én is így használom. A könyv címe magyarul: Szemléletváltás, A siker új pszichológiája.
Az előző írásomban bemutatott, szintén népszerű könyv is az inward-outward mindset szót használja, amit szintén szemléletmódként fordítottam.


Termelési környezetben a résztvevőktől legtöbbször a hozzáállás szót hallom. A hozzáállás szót azért szeretem, mert egy kis dinamikát érzek benne, mintha utána valami cselekvés is következne.
A sztoikus filozófia lelkes követőjeként és a hozzáállás, szemléletmód, mindset, életfilozófia szinonimák közül az életfilozófiát kedvelem. Azt is el tudom képzelni, hogy a mindset szó pár év múlva bekerül a magyar nyelvbe.

Akkor most melyik magyar szót használjuk a mindset szó fordításaként?

Bognár László barátom, a SEO optimalizálás szakértője biztos a Google Analitics-hez irányítana. Sajnos ebben a Google nem tud se gíteni, mert ezeket a szavakat az internet népe statisztikailag nem mérhető alkalommal használja. Én igyekszem mindegyik szót alkalmazni, környezettől függően. Termelési környezetben, ahogy említettem, a hozzáállás szót használom.

 

A szóhasználatnál azonban még izgalmasabb kérdés, hogyan lehet tanítani, „fejleszteni” a hozzáállást?

Az „Egész csak hozzáállás kérdése!”  mondatnak van egy olyan olvasata, hogy könnyű megoldani a konfliktusainkat, problémáinkat, csupán csak meg kell változtatni a hozzáállásunkat, mintha felvennénk egy új ruhát. A gyakorló vezetők tudják azonban, hogy a hozzáállást nagyon nehéz megváltoztatni!

Két javaslatom van azoknak, akik nem tudnak részt venni a vezetőképző programunkban.

Egyrészt fogadják el, hogy a hozzáállást nem lehet fejleszteni, ha pár évente tartunk egy-egy tréninget, ahol elmondjuk, mennyire fontos az, hogy hogyan állunk hozzá a munkánkhoz.  A felsővezetők leggyakoribb elvárása a frontvonali vezetőktől a gazdaszemlélet, a minőségszemlélet, az „Úgy állj hozzá, mintha a tiéd lenne!” szemléletmód. Az ügyfél-orientáltság nem alakítható ki egy gyorstalpalóval, vagy azzal, ha kiplakátoljuk a cég értékeit a bejáratnál és az étkezőben.
Hasonlóan fontos elvárása a felsővezetőknek, hogy a szervezeten belüli, a szervezeti silók közötti együttműködésben az ellenségeskedés helyett a nyertes-nyertes gondolkodás legyen a jellemző. Sajnos a nyertes-nyertes hozzáállás sem alakítható egy tréning alatt.

A másik javaslatom, hogy ha egy vezető megfelelő hozzáállást, szemléletmódot vár el a munkatársaitól, akkor azt először is tudatosítsa magában, majd rendíthetetlen következetességgel képviselje a dolgozókkal való mindennapos viselkedésében, kommunikációjában.

Megváltozik a viselkedés, ha megváltozik a hozzáállás, - gyakorlatorientált vezetőképzés

 

Sikeres sportolók, felfedezők, tudósok külső erkölcsi, sőt anyagi sikereihez a belső világuk megismerésén, menedzselésén át vezetett a hosszú út. Az üzleti élet vezetőinél sincs ez másképpen!

Jó utazást kívánok a sorstársaimnak!

 

Légy az a vezető, akinek mindenki a csapatába akar tartozni

2 thoughts on “Ez hozzáállás kérdése!”

  1. Megszólítva érzem magam, így utána néztem más eszközökkel: vajon a szemléletmód vagy a hozzáállás a nyerő, vagyis a többek által használt kifejezés. Sőt, magyar szinoníma ügyben is vizsgálódtam.
    A Google Trends nevű eszközben az elmúlt 5 év keresései alapján erős győzelmet aratott a hozzáállás szó, 17:3 arányban veri szemléletmódot.
    A Google Ads kulcsszóválasztó eszközét is “megkérdeztem” a témában. Szinonímák követelésemre csak meglepve hallgatott, nem mondott semmit.
    A szemléletmód szó havi keresési gyakoriságát 10-100 közé tette; a hozzáállásét 1E-10E mértékkel jellemezte.
    Vagyis a hozzáállás kifejezés a magyar keresésekben egyérteműen sokkal inkább használt, s nem tobzódnak körülötte a szinonímák.
    Mindemellett pártolom, hogy az adott közeg alapján az kerüljön felhasználásra a gyakorlatban, ami jobban oda illik. Ám ha keresőoptimalizálásról beszélnénk – lám, ilyen a hozzáállásom -, akkor a több találat elérése érdekében a hozzáállásra optimalizálnék! Persze ez csupán szemléletmód kérdése! 🙂

Vélemény?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .