Rendíthetelen következetesség - könyvajánló vezetőknek blog

A vezetés sikertényezői – rendíthetetlen következetesség

Rendíthetetlen következetesség

vissza a vezetői munka alapjaihoz

Érdeklődéssel figyelem, hogy a válság idején milyen vezetésről szóló könyvek lettek sikerkönyvek. Nos, az egyik sikerkönyv a Michael Canic által jegyzett Ruthless Consistency, amit én önkényesen „Rendíthetetlen következetesség”-nek fordítok. Annyira felkeltette a figyelmemet, hogy el is olvastam. Talán azért keltette fel a figyelmemet, mert a műszakvezetői, csoportvezetői tréningjeinken magam is a következetesség hiányáról hallok különböző történeteket. Ezt nem a cégeikért rendkívül nagy áldozatot hozó frontvonali vezetők hiányosságának fogom fel, inkább egy olyan jelenségnek, melyet érdemes körbejárni. A következetesség, a rendíthetetlen következetesség kialakítása erős vezetőket igényel, akik meg tudnak birkózni a mindennapok konfliktusaival, akik a stresszhelyzetekben is megőrzik nyugalmukat, mentális erejüket és a céljaikra tudnak fókuszálni. A vezetők nem születnek rendíthetetlen következetességgel! Az az évek során megküzdéseik révén, esetleg mentoraik segítségével alakul ki!

Rendíthetelen következetesség - gyakorlatorientált vezetőképzés

 

Miért gond a vezetői következetlenség?

A következetlenség érzékelésére a könyv szerzője szerint nekünk, embereknek, vadászkutyaszerű ösztöneink vannak. A dolgozóknak elég egyszer megtapasztalniuk vezetőik következetlenségét és máris oda a motiváció, az elkötelezettség és megjelennek az igazságtalanság érzése miatti rendkívül erős érzelmi reakciók. Mondok pár példát:

  • Ma a szállítási határidő nyomása alatt kiengedünk a gyárból egy kis minőségi hibával rendelkező terméket. Másnap, ha ugyanezzel a hibával visszatartjuk és a dolgozókat a hiba kijavítására utasítjuk, biztosak lehetünk abban, hogy megjelennek a negatív érzelmek és oda a vezetők tekintélye.
  • Az egyik csapattag büntetést/jutalmat kap egy bizonyos cselekedetért, a másik nem. Ekkor szintén megjelennek a negatív érzelmek, romlik a csapat iránti elkötelezettség.
  • Azt mondjuk, fontos a vezetők fejlődésének támogatása és nagy dirrel-durral elindítunk egy képzést, de a képzések előtti napokon mindig lefújjuk, valamilyen nagyon fontos feladatra hivatkozva. A következő képzésre már nem lesz akkora az érdeklődés, mert a dolgozók azt olvassák ki a történtekből, hogy a képzések nem is olyan fontosak.
  • Ma lelkesítjük a dolgozókat a közös megküzdés fontosságára, a csapatmunkára, hogy mindenki tegye oda magát és közben a főnök a bahamai nyaralásáról tudósít a közösségi médián keresztül. Vezetőnk a következő lelkesítő beszédénél már elég közönyös arcokat fog látni.

A helyzetet tovább ronthatja, ha a következetlenséget elkezdi megmagyarázni a vezető, vagy előveszi az autokrata vezetői stílust és azzal akarja elnyomni a kellemetlen érzések kiváltotta dolgozói cselekedeteket.

 

Kik voltak eddig a vezetői következetesség legnagyobb szószólói?

Megkerülhetetlen a minőségbiztosítás atyjaként emlegetett dr. Deming 1982-ben megjelent „Out of the Crisis című könyve, melynek esszenciája a vezetőnek szánt 14 pont. Ebből az 1. pont a célok következetességének a fontosságát emeli ki, mint a versenyképesség, a munkahelyek megtartásának legfontosabb zálogát.

Szintén nem hagyható ki Jim Collins 2001-ben megjelent Good to Great könyve, melyben a sikeres cégek tanulmányozása során megismert, a következetes tettek által kiváltott lendkerék hatást mutatja be. Itt írtam róla bővebben.

Méltán illik bele ebbe a sorba Michael Canic „Rendíthetetlen következetesség” című könyve.

 

Miért nem valósul meg a stratégiai tervek döntő többsége?

Canic stratégiai tanácsadóként dolgozik és azt akarta megérteni, hogy miért nem valósul meg a stratégiai tervek 70-90%-a. (Lsd. Kaplan & Norton, “The Strategy Focused Organization” .) Kutatásának eredménye azt mutatta, hogy nem a stratégiai tervvel van gond, hanem annak következetes végrehajtásával. A következetes végrehajtás a szerző szerint 3+1 területen hibádzik:

  1. Nem tudják a cégek megtartani fő fókuszukat.
  2. Nem alakítanak ki egy olyan belső környezetet, amely minden apró részletben azt közvetíti a dolgozóknak, hogy a vezetés valóban elkötelezett a stratégia mellett.
    A kutató szerint sok vezető megelégszik azzal, hogy a fontosabb üzeneteit elmondja a dolgozóknak és nem ellenőrzi, „mi jön le nekik” abból, amit a vezető elmondott.
    Rendíthetelen következetesség - műszakvezető képzés
  3. Rendíthetelen következetesség - csoportvezetők képzése

    Ugyancsak sok vezető nem tulajdonít jelentőséget a dolgozó vezető közötti bizalmi légkörnek, pszichológiai biztonságnak és megelégszenek a mérhető eredményekkel (db, minőség, szállítási határidők, állásidők stb.)
    A dolgozókat kiváló teljesítményre ösztönzi - gyakorlatorientált vezetőképzés

    Nem fordítanak megfelelő figyelmet a csapattagok kiválasztására, arra, hogy a kiválasztott csapattagokból csapatot formáljanak.

3+1) Ami a szerző szerint gátolhatja a rendíthetetlen következetességet az a vezetők egója. Erről már bővebben írtam itt!

A könyvhöz tartozik egy nagyszerű kérdőív, amivel mindenki ellenőrizheti, hogy az ő belső környezete megfelelően van-e kialakítva ahhoz, hogy rendíthetetlenül következetesen lehessen a stratégiát megvalósítani.

Akinek nincs ideje elolvasni, feldolgozni a könyvet vagy a gyakorlatba átültetni a szerző javaslatait, annak ajánlom vezetőképző programunkat!

 

Kapcsolódó írásaink:

Mi a leghatásosabb stresszkezelés vezetőknek?

Eljött az autokrata vezetői stílus kora?

Felelősségvállalás – kinek a legfontosabb érdeke?

Vélemény?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .