A tanulás azt jelenti hogy felfedezed azt amit már tudsz - vezetőképzés - művezetőképzés

„A tanulás azt jelenti, hogy felfedezed azt, amit már tudsz.”

A tanulás számtalan meghatározása mellett nekem a fenti, Richard Bachtól származó idézet tetszik a legjobban.

Egyrészt mert találó, másrészt mert jól kifejezi, milyen szemléletmóddal, módszerrel „fejlesztjük” a tréningjeinken résztvevő frontvonali szakembereket, vezetőket. Az idézet azt is magában rejti, hogy a mai napig miért lehet hatásos a tréningmódszer a frontvonalon dolgozók képzésében.

 

Fejtsük ki, mit is takar „A tanulás azt jelenti, hogy felfedezed azt, amit már tudsz.”  idézet!

Képzéseinken a bemutatkozás, az egymásra hangolódás, a bizalmi légkör kialakítása után a tréning témájához tartozó kérdéseket teszünk fel a résztvevőknek.

Azt kérjük, hogy a kérdések mentén osszák meg egymással és próbálják meg tömör, precíz megfogalmazásokkal rögzíteni tapasztalataikat.

Sokszor azt is kérjük, hogy az összegyűjtött tapasztalataikat egy képben, infografikában ábrázolják.   

Pl. mi a sikeres kommunikáció, a sikeres vezetés, a sikeres csapatok titka?

(Itt mutattuk be, hogy a csapatok vezetésére milyen meghatározásokat adnak a képzéseinken résztvevő frontvonali vezetők.)

A tanulás azt jelenti hogy felfedezed azt amit már tudsz - vezetőképzés - művezetőképzés - a felfedezéshez idő kell

 

A tanulás azt jelenti, hogy felfedezed azt, amit már tudsz és a felfedezéshez idő kell!


A mindennapokban rohanunk egyik feladatról a másikra és azokat fókuszált figyelemmel, minél hatékonyabban, minél kevesebb hibával szeretnénk elvégezni.

Nincs idő reflektálni arra, mi történt, mert ott a következő sürgős feladat! (Erről már írtunk a teljesítmény paradoxon kapcsán.)

Ha viszont egy tréningen nyugodt, jó hangulatú körülmények között, lelassulva, egy külső szemlélő szemszögéből tudunk ránézni arra, ami történt, akkor

  • felfedezhetjük, tudatosíthatjuk, mit csináltunk jól,
  • büszkék is lehetünk erre és erőt gyűjthetünk a jövő kihívásaihoz,
  • önsanyargatás nélkül átgondolhatjuk, mit csináltunk rosszul,
  • megtervezhetjük, legközelebb, mit csinálunk másképpen.

Ilyenkor tudásunk bekerül a hosszútávú memóriánkba, hozzákötődik, „hozzáhuzalozódik” az előző tudásunkhoz. Növekvő számú feldolgozott tapasztalatokkal a hátunk mögött pedig nagyobb valószínűséggel tudjuk kezelni a jövő új kihívásait.

 

A tanulás azt jelenti, hogy felfedezed azt, amit már tudsz és a felfedezéseink verbalizálása, leírása mélyíti a megértést


Amikor tapasztalatainkat szóba vagy írásba öntjük, akkor át kell gondolnunk, mit mondunk, mit is vetünk a papírra.
Ekkor távolságot tartunk a saját tapasztalatainktól és érzéseinktől, ami lehetővé teszi a kritikai gondolkodást és az érzelmi feldolgozást.


A verbalizálás segít abban, hogy a tapasztalatokat nem csupán megéljük, hanem értelmezzük és jelentést adjunk nekik.
Ez a folyamat lehetővé teszi, hogy az élményeket ne csupán érzéki szinten éljük meg, hanem intellektuálisan is feldolgozzuk.

A tapasztalataink verbalizálása, egymással való megbeszélése kevés időbe telik, azonban nagy mentális erőfeszítést, munkát igényel. Ez az erőfeszítés bőségesen megéri, mert, mélyíti a megértésünket.

Külső megfigyelőként azt látom, hogy ebben nagy a szórás képzéseink résztvevői között. Van, aki a „Mi a vezetés lényege egy rövid mondatban?”  kérdésre az válaszolja, hogy

 

„Megfelelni az elvárásoknak.”

Más meg azt, hogy „Megteremteni azt a csapatot, légkört, folyamatot, amit követni tudnak az emberek, aminek részesei tudnak lenni, ezáltal leghatékonyabban érjük el céljainkat.”

Vajon melyik mondat tükrözi jobban, hogy vezetőnk mennyire értette meg, mi a vezetés lényege?

 

A tanulás azt jelenti, hogy felfedezed azt, amit már tudsz a tanuláshoz önreflexió szükséges


Amikor van időnk, hogy elgondolkozzunk a tapasztalatainkon, azokat megosztjuk egymással, akkor rájöhetünk, hogy a világ, a cégünk, a csapatunk, mi emberek sokkal komplexebbek vagyunk, mintsem a pillanatok hevében meg tudjuk ítélni.


A rendszeres önreflexió „kitaníthat” (unlearn) bennünket az azonnali ítélkezés, a csípőből tüzelés szokásából. Abból a szokásból, hogy bármi problémával állunk szembe, egyből a másikat vádoljuk.


A tapasztalatokat feldolgozó önreflexió révén juthatunk el a John Hattie tanulás elmélete szerinti felszíni tudástól a mélytudáson át a modellekben való gondolkodásig.

Nem véletlen, hogy a Harvard Business Review az önreflexiós képességet tartja a vezetői kiválóság legfőbb zálogának.

 

A tanulás azt jelenti, hogy felfedezed azt, amit már tudszA tréning megerősített abban, amit jól csinálok!”

Trénerként mindig lenyűgöz, hogy a hazai környezetben dolgozó vevők időt, módszert kapva a tapasztalataik feldolgozására, szintetizálására a nemzetközi szakirodalom legdivatosabb modelljeit alkotják meg.

A legtöbbször nekünk trénereknek nem kell új tudást átadnunk a résztvevőknek, hanem felszínre hozni, tudatosítani, megerősíteni a jó gyakorlatokat és a tapasztalatok tudatos feldolgozásának fontosságát! Sokszor ezt vissza is jelzik a résztvevők: „A tréning megerősített abban, amit jól csinálok!”

Ha ritkán tudáshiányt tapasztalunk, akkor meg nekünk lesz könnyebb hozzákötni az új tudást a résztvevők beazonosított, meglévő tudásához.

 

Kedves Olvasó! Ha szeretnéd felfedezni, mi az, amit vezetőként tudsz, mi az, amit a csapatod tud, akkor várunk képzéseinken! 😊

 

A tanulás azt jelenti, hogy felfedezed azt, amit már tudsz. – és a felfedezés örömmel jár!


Meggyőződésünk, hogy a vezetői életpálya egy felfedező utazás. Képzéseinkkel ahhoz szeretnénk hozzájárulni, hogy a vezetők megéljék az utazást annak nehézségeivel, örömeivel együtt. Felfedezzék, hogy mit tanultak megküzdéseikből, a céljaikért való küzdelmükből. Egymásnak tudják átadni tapasztalataikat, jó, eredményes közösséget tudjanak építeni. Olyan közösséget, ahova szívesen tartoznak az emberek.

Ha valakinek Richard Bach túl ezoterikus író, (ő a Sirály című könyv szerzője) annak javaslom a harvardi professzor Herminia Ibarra „Cselekedj, mint egy vezető; gondolkodj, mint egy vezető” című könyvét. Ibarra egy egész könyvet szánt arra, hogy bebizonyítsa, hogy a cselekvésből könnyebben lesz gondolat, mint a gondolatból cselekvés!

 

Kérdésem Hozzád, kedves olvasó:

 

  • Mit jelent számodra a tanulás?

 

 

Barátsággal!

Héder Sándor mérnök tréner címzetes egyetemi docens Forlong Bt

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!

 

Gyakorlatorientált vezetőképzés csoportvezetők műszakvezetők művezetők középvezetők részére

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ezek is érdekelhetnek...

Forlong - 18 másodperces vezető
Önmenedzselés

A 18 másodperces vezető

  A 18 másodperces vezető fogalmát Tom Peterstől hallottam.   Állítólag az USÁ-ban végzett kutatások szerint az orvosok 18 másodpercig tűrik, hogy a beteg beszéljen

Tovább olvasom »
Kétféle viselkedés a munkahelyen, miért alakul ki, mit lehet tenni - vezetőképzés
Önmenedzselés

Kétféle viselkedés a munkahelyen

Miért alakul ki kétféle viselkedés a munkahelyen, mit lehet ellene tenni? A kétféle viselkedés talán legszembetűnőbb példája a munkahelyen az, hogy másként viselkedünk, ha van

Tovább olvasom »