A teljesítmény paradoxon - vezetőképzés - művezetőképzés - középvezető képzés - Forlong

Miről szól a teljesítmény paradoxon?

A teljesítmény paradoxon arról szól, hogy ha folyamatosan a teljesítményre, a teljesítmény fokozására koncentrálunk, akkor meglepő módon romolhat a teljesítményünk.


Munkahelyi környezetre levetítve ez azt jelenti, hogy hiába töltünk egyre több időt a munkával, hiába dolgozunk egyre keményebben, nem leszünk eredményesebbek!

Senkit nem próbálok lebeszélni a kemény munkáról, de a paradoxon azt mondja, hogy a minél több munka ≠ a jobb teljesítménnyel, a jobb eredményekkel!

Nem hiszed el?

 

Nos, a kutatások szerint mi magyarok töltjük Európában a legtöbb időt munkával.

Ha az eredményesség a munkában eltöltött időtől függene, akkor nekünk kellene a legeredményesebbnek lennünk, de szemlátomást ez nem így van! És akkor még nem is beszéltünk az egészségi, mentális egészségi mutatókról, a boldogság indexről.
Ez a teljesítmény paradoxon, amit érdemes alaposabban megismernünk!

A teljesítmény paradoxon - mi magyarok töljük a legtöbb időt munkával az EU-ban - vezetőképzés - műszakvezető képzés

 

Ha a teljesítmény, az eredményesség az adott foglalatossággal eltöltött időtől függene, akkor

  • A legjobb sakkozók azok lennének, akik a legtöbb időt töltik sakkozással, a legjobb focisták azok lennének, akik a legtöbb időt töltik focizással.
  • A legjobb orvosok, a legjobb vezetők, a legjobb gázszerelők azok lennének, akik a legidősebbek.

De szemlátomást nem ilyen egyszerű és automatikus az összefüggés. Sőt, ha csak ugyanazt csináljuk, akkor az idő múlásával csökkennek a kompetenciáink. Lásd az Anders Ericsson féle tudatos tapasztalatszerzés elméletét és gyakorlatát!

A teljsítmény paradoxon - teljesítési üzemmód - tanulási üzemmód - művezetőképzés - vezetőképzés - Forlong

 

A teljesítmény paradoxon azt mondja, nem csak azon múlik a teljesítményed, hogy mit csinálsz a külvilágban, hanem azon is, hogy mit teszel a belső világodban.

 

Mi az életfilozófiád, hogyan gondolkodsz az életedről, a munkádról, a cégedről, magadról? Mennyire ismered önmagadat, hogyan, milyen módszerekkel fejleszted magadat. Ezeket végiggondolni nehezebb, vagy másféle „munkát” igényel, mint egy munkanapot végigdolgozni!

Ma egyre divatosabb kifejezés a „felépíteni magamat”, „felépíteni a fiatal játékost”, a „fiatal munkavállalót”. Esterházy Mátyás, Szoboszlai Dominik menedzsere is arról beszélt a vele készített podcastban, hogy szakértői csapatával tudatosan építik fel a játékosaikat.

Nos a „megépíteni” szó talán azért lett/lesz egyre népszerűbb az emberek fejlődése/fejlesztése terén, mert azt sugallja, kell egy jó terv, kell a szakszerű, fegyelmezett megvalósítás ahhoz, hogy kiválóak legyünk. (Ezzel együtt nem szeretném, ha engem valaki fel akarna építeni! Jobban szeretem az élő szervezetekre utaló kifejezéseket, pl. felnevelni, gondozni stb.)

OK, de akkor mit kellene tenni az eredményesség fokozása érdekében?

Hívjuk segítségül a tudományt! Nos, a tudomány, akár a pszichológia, akár a szervezeti viselkedés tudománya, vagy a divatos coaching, mentoring módszerek számos lehetőséget nyújtanak ebben. Meggyőződésünk, hogy a mi vezetőképző programunk is segít abban, hogy egy műszakvezető, csoportvezető „felépítse” önmagát, a csapatát.
A blogunkban mi is többször foglalkoztunk e témával, azonban egy érdekes és új megközelítést szeretnénk közkinccsé tenni.  

Javasoljuk Eduardo Briceño frissen megjelent könyvét, mely bővebben kifejti, miben is áll a teljesítmény paradoxon. Könyve sajnos még nem érhető el magyarul, de TED-es előadása igen!

 

Briceño szerint az elménk két alapvető üzemmódban van: teljesítés üzemmód és tanulás üzemmód.

Sport hasonlattal élve, amikor egy csapat 11-est kap, akkor aki rúgja a 11-est, teljesítési üzemmódban van. A begyakorolt technikáját alkalmazza és a legnagyobb koncentrációval figyel a végrehajtásra.

Az edzés során ugyanez a játékos tanuló üzemmódban kipróbálhat, begyakorolhat újabb és újabb lövési technikát, hogy egyre jobb 11-es rugó futballista legyen.

Ha focistánk csak teljesítő üzemmódban lenne, ha csak mérkőzéseket játszana, de nem edzene, akkor nem fejlődne, sőt csökkenne is az eredményessége.

 

A munkahelyeken döntően teljesítés üzemmódban vagyunk!

 

Néha van pár random „edzés”, (képzés, tréning, workshop) de nincs tudatos vezetőfejlesztés – tisztelet a kevés kivételnek. Ezután pedig csodálkozunk, ha egy idő után nem nő a frontvonali vezetők, középvezetők eredményessége, munkakedve, sőt sokuknál a kiégés jelei is megmutatkoznak.

A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy az üzleti élet játékosainak döntő többsége az iskolarendszerünknek köszönhetően annyira megutálta a tanulást, hogy menekül, ha tanulásról van szó. 😊

A mi érvelésünk az, hogy a csoportvezetőket, művezetőket érdemes egész életpályájuk során támogatni abban, hogy „felépíthessék”, „felújíthassák”, „újraépíthessék” magukat.

 

Miért? Mert a frontvonali vezetők munkája egyre fontosabb lesz az egyre komplexebbé váló munkahelyeken.

 

Sok helyen még ma is munkafelügyelőknek tartják őket, pedig napjainkban sokkal inkább a dolgozók és a menedzsment közötti összekötőkapocsnak kellene lenniük. Ők azok, akik ismerik a cégstratégia főbb elemeit ÉS értik a dolgozók nyelvét, tudják őket befolyásolni.

 

Meggyőződésünk, hogy a mi képzési módszereink, szemléletünk, programjaink segítenek a vezetői teljesítmény paradoxonjának feloldásában.

Ha ön cégtulajdonos vagy műszakvezetők, csoportvezetők felettese és érdekli, milyen módszerekkel, milyen képzésekkel tudja támogatni fejlődésüket, kérem, keressen meg bennünket. Egy (minden kötelezettség nélküli) beszélgetést megér a téma.

Képzéseink szervezetre szabottak és a cég helyszínén lebonyolíthatók.

Ha egyénileg szeretné fejleszteni vezetői kompetenciáit, akkor ajánljuk egyéni online képzéseinket.

 

Kérdéseink Hozzád, kedves olvasó a teljesítmény paradoxon témakörben:

 

  • Te hogyan kezeled a teljesítmény paradoxont?
  • Az időd hány százalékát töltöd teljesítmény üzemmódban és hány százalékát tanulási üzemmódban?
  • Mik a legjobban bevált módszereid a tanulási üzemmódban?

 

Barátsággal!

Héder Sándor, mérnök, tréner, címzetes egyetemi docens

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha nem akarsz állni, amikor futnak a percek akkor:

(A postban használt képek a Microsoft Edge és a Microsoft 365 AI programjával készültek.)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ezek is érdekelhetnek...

hogyan dicsérjünk - gyakorlatorientált vezetőképzés - dolgosság és boldogság
Vezetői kommunikáció

Hogyan dicséjünk? Hogyan ne dicsérjünk!

Hogyan dicsérjünk úgy, hogy az ne letolásnak hasson? A dicséretadás, a pozitív visszacsatolást fontos része a vezetői kommunikációs kompetenciának. A gyakorlatorientált vezetőképzéseinken résztvevők legtöbbje vallja,

Tovább olvasom »
A tudatlanság jéghegye - gyakorlatorientált vezetőképzés
Az eredményesség befolyásolása

A tudatlanság jéghegye

Amikor még azt hittük, hogy csak egy jéghegye van a tudatlanságnak ….. Nagyobb cégek frontvonali vezetőinek, középvezetőinek tartott tréningjeinken gyakran hallom azt a panaszt, hogy

Tovább olvasom »
A vezetés magányos szakma - vezetőképzés
Kapcsolatépítés

A vezetés magányos szakma!?

A vezetés magányos szakma akkor, ha magadra zárod az ajtót! „A vezetés magányos szakma!” Gyakran hallom ezt a kijelentést, mint életigazságot vezetőktől. Leginkább a képzéseink

Tovább olvasom »