Túlzott udvariasság stressz okoz, butul a szervezet - vezetőképzés, művezetőképzés

Túlzott udvariasság – mi a baj vele, mit tegyünk ellene?

 

A túlzott udvariasság a legkellemetlenebb helyzetekben jellemző ránk.

El kellene mondanunk munkatársunknak, hogy annyira zavar az egyik viselkedése, hogy nem tudunk a munkánkra figyelni.
Vezetőként visszajelzést kell adnunk a csapat negatív hangadójának, aki amúgy a nagyfőnök barátja/barátnője.
Nem értünk egyet főnökünk helyzetértékelésével, azonban most lesz az éves teljesítményértékelő megbeszélés és az arra épülő fizetésemelés.
Szex után megkérdezi új/régi partnerünk, milyen volt vele az együttlét?

Ezekben a helyzetekben inkább túlzottan udvariaskodunk, „cukrozzuk” a véleményünket, esetleg más, lényegtelen témára tereljük a beszélgetést, hogy ne okozzunk konfliktust.  A túlzott udvariaskodás viszont később nagy árat követel tőlünk is és a cégünktől is!

Járjuk körbe a témát!

Túlzott udvariasság vagy őszinteség - vezetőképzés, művezetőképzés


A túlzott udvariasság elsősorban magunknak okoz stresszt!

Elvileg tudjuk szabályozni, amit kellemetlen helyzetekben mondunk.

Kevésbé tudjuk szabályozni a nemverbális viselkedésünket, kerülhetjük a szemkontaktust, megváltozhat a hangszínünk, hangerőnk.  Pajzsként magunk elé tarthatjuk mappánkat, csavargathatjuk idegesen a kezünkben tartott jegyzeteket, furcsán babrálunk a kezünkben lévő tollal.

Nem tudjuk szabályozni viszont a belső világunkat. Ha nem merjük elmondani véleményünket, meglátásainkat, akkor a fejünkben megszólal egy károgó, önostorozó hang, szívünk elkezd hevesebben verni, tenyerünk izzadni, felmegy a vérnyomásunk stb. Égetjük energiáinkat!

A véleményünk, nézeteink felvállalása helyett sokszor inkább nyelünk, és megint nyelünk. Ezzel azt érjük el, hogy egy idő után „gyomorideggel” járunk dolgozni. Néha váratlanul kifakadunk és jön a „Nyuszi, cseszd meg fűnyíródat!” viccel jól érzékeltethető jelenség. Környezetünk meg nem érti, hogy min is fakadunk ki, amikor amúgy milyen nyugodtak és „rendesek” vagyunk.

 

A túlzott udvariasság okozta stressz elkerülése a klikkesedés!

Ha nem merjük elmondani a véleményünket, akkor elsősorban azok társaságát keressük, akik hasonlóan gondolkodnak, mint mi. Így nem lesz konfliktus. Ráadásul a másik csoport közös szidása – egymás támogatása mellett – még jó érzést is okoz. A közösségünkön, cégünkön belül viszont elindul a klikkesedés.

 

A túlzott udvariasság kárt okoz a cégünknek, hatékonyságban, minőségben, innovációban


Ha nem merjük felvállalni véleményünket, aggodalmainkat, észrevételeinket, akkor problémamegoldás esetén nem találjuk meg a legjobb megoldásokat! Butul a szervezet.

Ilyenkor nem segítenek a minőséggel foglalkozó kollégák kiváló problémamegoldó módszerei sem!

Túlzott udvariasság - megtanultunk hallgatni - vezetőképzés, műszakvezető képzés

 

A túlzott udvariasság stresszt okozunk magunknak, kárt a cégünknek, klikkesedéshez vezet! Akkor miért csináljuk?

Tessa West, szociálpszichológus szerint leginkább azért, mert nincs forgatókönyvünk arra, mit mondjunk kellemetlen helyzetekben.

Tessa West amerikai, így nem tudja azt, hogy a mi kultúránkban az anyatejjel szívjuk magunkba véleményünk visszatartását, cukrozását!

Hiába tanuljuk meg az asszertív kommunikációs tréningen, hogy hogyan mondjuk el véleményünket úgy, hogy ne bántsuk meg a másikat. Nem fogjuk használni, amíg olyan történeteket hallunk, hogy „volt itt valaki, aki elmondta a véleményét egy megbeszélésen, de már nem dolgozik itt!”

„Mi a siker titka a cégeteknél?” tettük fel a kérdést az együttműködési tréningünk résztvevőinek. „Megtanultunk hallgatni!” kaptuk az egyöntetű választ. „Ne szólj szám, nem fáj fejem!” – tartja a magyar mondás.

 

Mit tudnunk ajánlani Neked kedves olvasó, ha nem akarsz őszinte (értsd nyers) lenni és el akarod kerülni a túlzott udvariasság csapdáját is?


Szerencsére ma sok cég dolgozik azon, hogy a munkatársak nyíltan beszélhessenek a problémákról. Ha meg tudjuk beszélni, meg tudjuk oldani, hallottuk egy vezetőtől. Van, ahol moderátorokat képeznek, hogy segítsék a cégen belüli párbeszéd kialakítását. A képzés, a tanulás mellett a türelmet is ajánljuk. Szinte újra kell szocializálni magunkat, munkatársainkat, hogy kialakuljon egy olyan légkör, ahol tudunk beszélni a problémákról.

 

A ház ajánlata a túlzott udvariasság, a „ne szólj szám, nem fáj fejem” helyzetek menedzselésére.


Tanuld meg az asszertív kommunikációs eszközök használatát és légy türelmes!

Újra kell szocializálni magunkat, környezetünket! Ha nincs időd eljönni a képzésünkre, akkor két eszközt szeretnék kiemelni:

 

I;  Gyakran kérd ki mások véleményét, nézeteit, tanácsait.

 

Ha elmondják, akkor

1, Köszönd meg!

2, Ne bizonygasd az igazadat, kerüld el a felesleges „kinek van igaza?!” vitát! Helyette:

        • Foglald össze az elhangzottokat,
        • Kérj visszajelzést, hogy jól értetted-e partneredet,
        • Ha kíváncsi a másik, akkor röviden ismertesd a te meglátásaidat, adataidat, információidat, következtetéseidet.

3, Nem mindig fontos, hogy közös nevezőre jussatok! Az is előrelépés, ha megismeritek egymás nézőpontját, gondolkodásmódját.

Minél többször kéred ki mások véleményét, annál valószínűbben fognak ők is kérdezni tőled!

 

II; Ha valaki neked ront a véleményével, akkor:

 

1, Állj meg, és ne gyomorból reagálj!

2, Köszönd meg a véleményét, majd foglald össze az elhangzottakat, hogy meggyőződj, jól értetted-e a másikat.

3, Próbáld megérteni az ő gondolkodásmódját. Milyen adatokból dolgozott, azokból milyen tapasztalatokra támaszkodva mondott véleményt. Tegyél fel udvarias, pontosító kérdéseket.

4, Nem mindig fontos, hogy közös nevezőre jussatok! Az is előrelépés, ha megismeritek egymás nézőpontjait, gondolkodásmódját.

 

Ha magad is utána akarsz járni a túlzott udvariasság témának, akkor javaslok egy előadást:

és egy könyvet:

 

Kérdésem Hozzád, kedves olvasó:

 

  • Te milyen helyzetekben szoktál a túlzott udvariasság csapdájába esni?

 

 

Barátsággal!

Héder Sándor mérnök tréner címzetes egyetemi docens Forlong Bt

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!

 

 

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ezek is érdekelhetnek...

Maslow szükségletek hierarchiája 2.0 - műszakvezető képzés
Dolgozók motiválása

Maslow szükségletek hierarchiája 2.0

Miért érdemes megismerni a maslowi szükségletek hierarchia 2.0 modellt? Voltál már olyan helyzetben, hogy fejleszteni akartad munkatársaidat, de nem úgy sikerült, ahogy szeretted volna? Ismerős

Tovább olvasom »
Vezetőképzés | Forlong Bt.
ADATVÉDELEM

Ez a weboldal sütiket (cookies) használ ahhoz, hogy a weboldal megfelelően működjön, továbbá az oldalt felkereső látogatók számára a legjobb felhasználói élményt lehessen biztosítani.

A sütikben elmentett információk a weboldalt felkereső látogatók böngészőjében kerül tárolásra, és olyan adatokat tartalmaznak amelyeknek segítségével felismerhetjük, ha a weboldalra visszalátogat, vagy segít abban, hogy a weboldal melyik oldalait látogatja a felhasználó a leggyakrabban, mik a legérdekesebbek számára, melyik részek a legjobban használhatóak.

A felhasználó a bal oldali rész fülein keresztül a süti beállításokat részletesen be tudja állítani.