Ha van gyermeked, akkor biztosan tudod, kik a motiváció nagymesterei!
A motiváció nagymesterei bizony a számítógépes játékok tervezői. Sajnos nem a pedagógusok, sajnos nem az edzők, és sajnos nem mi, szülők vagyunk azok.
Kellett-e már valakinek a gyermekét büntetéssel fenyegetni, hogy üljön már le a géphez és játsszon már egy picit? Melyik szülő perlekedik így a gyermekével: „Ne bújd állandóan a könyveket, ne tanulj egész nap! Játssz már egy kicsit a számítógépeden!” „Drága pénzért megvettem neked és itt áll kihasználatlanul!”
Mi szülők valószínűleg fordított helyzetben vagyunk. És hogy próbáljuk a gyermekeinket leszoktatni a gépezésről és rászoktatni a tanulásra? Valószínűleg úgy, ahogy a szüleinktől láttuk. A poroszos büntetés-jutalmazás módszerrel. „Nincs zsebpénz, elzárom a gépet, nem mehetsz a barátaidhoz!” Vagy esetleg úgy, hogy „Ha nem tanulsz, mehetsz az akkumulátorgyárba betanított munkásnak, három műszakban 12 órázni!
Lehet-e modellezni, milyen módszereket használnak a motiváció nagymesterei?
Lehet! Sőt Tom Chatfield TED-es előadásában ezt már meg is tette! Szerinte a motiváció nagymesterei a következő praktikákat alkalmazzák:
- A játékos folyamatosan vizuális visszajelzést kap, hol tart a fejlődésben.
- Több rövid és hosszú távú célt kell elérnie és a játékos választ, melyikre koncentrál az adott pillanatban.
- Nem bünteti a hibázást, jutalmazza viszont az erőfeszítést.
- Gyors, gyakori és egyértelmű visszajelzést kap cselekedeteinek hatásáról.
- A bizonytalanságot olyan szinten tartják, hogy az motiváló legyen.
- A megfelelően adagolt jutalmazástól nő a játékosok magabiztossága, ami jó érzéssel tölti el és jó emlékeket őriz meg a játékról.
- Együttműködhet másokkal a közös célok elérésében.
Felháborodhatunk, hogy milyen galád módon manipulálják gyerekeinket a játékfejlesztők, de el is leshetünk tőlük pár módszert. Persze ha politikusan akarunk eljárni, akkor csinálhatjuk egyszerre is: nyilvánosság előtt szidni a galád játékfejlesztőket és közben ellesni, alkalmazni a technikájukat.
Új dolgokat fedeztek fel korunk motivációs nagymesterei?
Azt kell mondanom, nem! A motivációval foglalkozó kutatók is lényegében ugyanezeket az elveket vallják. Lásd pl. Ryan-Deci öndeterminációs modelljét vagy a Carol Dweck által népszerűsített merev/fejlődő szemléletmód modelljét.
Mi elsősorban műszakvezetők, frontvonali vezetők, céges oktatók fejlődését támogatjuk képzéseinkkel. Mi azt tapasztaljuk, hogy a kiváló vezetők, kiváló oktatók is ezeket a módszereket használják. Ők is jövőképet adnak, hosszútávú és rövidtávú célokat tűznek ki munkatársaik, diákjaik számára. Sűrűn adnak visszajelzéseket, összedolgozásra késztetik a tanulóikat, beosztottjaikat. A kiváló frontvonali vezetők is sokkal inkább az erőfeszítésekre adnak pozitív visszajelzést, mint az eredményekre.

Ha tudjuk, milyen módszereket alkalmaznak a motiváció nagymesterei, akkor azok miért nem terjednek gyorsabban?
Meggyőződésem szerint azért, mert erősebbek a szocializációval magunkkal hozott poroszos nevelési módszerek, mint azok a korszerű motivációs modellek, amelyekből a felnőtteknek csak egy nagyon szűk rétege kapott képzést. Ma még mindig erősebb az autokrata vezetői stílus népszerűsége, mint a dolgozók bevonására épülő vezetői stílus. Ma még mindig népszerűbbek a Machiavelli féle, az uralkodás hatalmára épülő hatalmi kemény eszközök, mint az emberek bevonására és a megvalósítás hatalmára épülő puha hatalmi eszközök.
Miben bízhatunk, miért fognak egyre gyorsabban elterjedni a motiváció nagymesterei által alkalmazott módszerek?
Meggyőződésem szerint azért, mert a gyorsan változó, komplex világot, a VUCA világot jobban tudják menedzselni azok, akik az emberek bevonásával akarnak sikereket elérni, mint a „törik vagy hajlik” módszereket alkalmazó vezetők. A dolgozókat bevonni, motiválttá tenni elsősorban a motiváció nagymesterei által használt módszerekkel lehet.
Az is meggyőződésem, hogy akik a számítógépes játékokon szocializálódnak, ki fogják követelni maguknak a megvalósítás hatalmával élő vezetőket!
És végül remélem, hogy évről évre nő azok száma, akik résztvettek a Gyakorlatorientált vezetőképző programunkon, illetve azok száma, akik kihasználják a tanulás forradalmát és képzik magukat.
Kérdésem Hozzád kedves olvasó:
- Te melyik módszert használod a motiváció nagymesterei által tudatosan alkalmazott módszerekből?
- Mit veszel észre, a Te vezetőid milyen motivációs módszereket használnak?
Barátsággal!
Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515