hogyan dicsérjünk - gyakorlatorientált vezetőképzés - műszakvezető képzés fk

Hogyan dicséjünk? Hogyan ne dicsérjünk!

Hogyan dicsérjünk úgy, hogy az ne letolásnak hasson?

A dicséretadás, a pozitív visszacsatolást fontos része a vezetői kommunikációs kompetenciának. A gyakorlatorientált vezetőképzéseinken résztvevők legtöbbje vallja, hogy ő rendszeresen dicséri a munkatársait. A munkatársakkal, a beosztottakkal beszélve sajnos nem ezt halljuk vissza. Mi lehet e jelenség mögött? Erre keressük a választ írásunkban.

 

Vezetői tréningen voltál és a munkatársaid nélküled is kiváló eredményt értek el.

Hogyan dicséred meg őket?

„Jó eredményt értetek el, de miért kell mindig szólnom, hogy a rendre is figyeljetek!?”
„Ez nagyszerű, de a dokumentációk is rendben vannak?”
„Nagyon jó az eredmény, de miért nem tudjátok ezt elérni minden nap?”

Sok vezető azt hiszi, ilyen mondatokkal jól megdicsérte a dolgozóit. Magunk között szólva, egy ilyen dicséret felér egy leszúrással is! Vannak olyan vezetők, akik nem tudják megállni, hogy a dicséret mellé ne „bökjenek oda”. E mögött sokszor az a meggyőződés húzódik meg, hogyha dicséretet kap valaki, az elbízza magát.

 

Hogyan dicsérjünk – egyszerű dicséret

Szűkszavú, szigorú vezetőknek a fenti esetben javaslom, egyszerűen köszönjék meg a szép eredményt és állják meg, hogy ne szúrjanak oda! „Jók voltatok! Köszönöm!”

 

Hogyan dicsérjünk – konstruktív dicséret

Azon vezetőknek, akik a dicséret mellett még fejleszteni is akarják a munkatársaikat, javaslom, hogy a dicséretbe szőjék bele, miért is kapta a dolgozó, a csapat a dicséretet. „Jók voltatok! Köszönöm, hogy nélkülem is összefogtatok és a célt is szem előtt tartottátok! Örülök, hogy még arra is figyeltetek, hogy a dokumentációk meglegyenek!”
Még ezt is lehet fokozni, megkérdezni a csapatot „Mi volt a titok, hogyan csináltátok, hogy ilyen szép eredményt értetek el?” Ilyenkor a csapat picit fürdőzhet a sikerben, miközben válaszol.

 

pozitív visszacsatolás - konstuktív visszacsatolás - gyakorlatorientált vezetőképzés

 

Aki jól dicsér, egyénre tudja szabni a dicséretét!

Az a vezető tud igazából jól dicsérni, aki ismeri a munkatársait, tudja, mi motiválja őket, mi okoz nekik nehézséget. Tudja, hogy másért és másképpen érdemes dicsérni az új dolgozót és az öreg rókát. A szemléletmód fontosságáról írt bejegyzésemben említettem a Carol Dweck féle zárt és nyitott szemléletmódot, gondolkodásmódot. Nos, Dweck szerint elsősorban az erőfeszítéseket érdemes dicsérni, mintsem az eredményeket. Erőfeszítésre mindig szükség lesz, és amit megdicsérünk, abból fogunk többet kapni.

 

Dolgosság és boldogság 

A mai munkaerő helyzetben a vezetőktől azt is elvárjuk, hogy a mérhető eredmények mellett a csapat jól érezze magát, kicsi legyen a fluktuáció. Ehhez meg kell tanulniuk a vezetőknek jól dicsérni. A dicséret mellett persze még sok mindent tehet a vezető, hogy jó érezze magát a csapat. Akit bővebben érdekel, mit tud tenni annak érdekében, hogy a csapata jól érezze magát, annak javaslom a „Kell egy örömteli csapat!” című programunkat!

 

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..