Vezetőképzés operatív vezetőknek - 6 vezetői kompetencia

6 vezetői kompetencia a frontvonalon

Mi az a 6 vezetői kompetencia, amivel az frontvonali vezetőknek rendelkezniük kell? 

6 vezetői kompetencia fejlesztését támogatjuk azon frontvonali vezetők, műszakvezetők, csoportvezetők esetében, akik részt vesznek a gyakorlatorientált vezetőképzés tréningünkön.

Ezekkel a vezetői kompetenciákkal, vagy inkább kompetencia klaszterekkel (mivel mind a 6 vezetői kompetencia még további szűkebb kompetenciákra bontható) képzésünkön különálló blokkokban foglalkozunk. A gyakorlatban azonban ezen kompetenciák összehangolt használatával lesznek erősek és emberségesek a vezetők a cégek frontvonalán. Az alábbi írásunkban bővebben kifejtjük, mit is takar a 6 kompetencia.
A blog kategóriáira kattintva a kompetenciákon belüli területeket mélyítik írásaink.

 

A 6 vezetői kompetencia a következő:

6 vezetői kompetencia klaszter - gyakorlatorientát vezetőképzés operatív vezetőknek
A vezetői kompetenciák összehangolt használatával lesznek erősek és emberségesek a vezetők a cégek frontvonalán

 

1. Vezetői kompetencia: Önmenedzselés

Az önmenedzselést tartjuk a 6 fontos kompetencia legfontosabbikának.

1. Vezetői kompetencia a frontvonalon - vezetőképzés

Mielőtt másokat akar vezetni egy vezető, előbb magát kell tudniavezetni!  Ezt mutatja a vezetés szintjei modellünk is. Az önmenedzselés szó helyett legszívesebben az önvezetést (self-leadership) szót használnám, de azt hiszem, arról mindenkinek az önvezető gépjárművek jutnának eszébe.

Ahhoz, hogy egy vezető hatékonyan tudja menedzselni önmagát, magas szintű önismeretre és mentális erőre van szüksége.

Az önismeret fejlesztésére a legjobb terep a munka, az „élet egyeteme”. Ha egy műszakvezető, csoportvezető tudatosan tűzi ki céljait, majd tudatosan tudja feldolgozni a visszajelzéseket, sőt azokat kéri is, akkor hamar megismeri erősségeit, gyengeségeit, vakfoltjait.

 

Az önismeret megszerzését tovább gyorsíthatja, mélyítheti a tesztekből szerzett önismeret.

A képzéseinken mi is alkalmazunk teszteket. Jó, ha egy vezető ismeri, hogy ő extrovertált vagy introvertált beállítottságú, feladat- vagy emberorientált. Nélkülözhetetlen tudnia, hogy mi az, ami leginkább motiválja. Folytathatnám a sort, de hagyjunk valamit a gyakorlatorientált vezetői tréningünkre is.

Az önmenedzselés vezetői kompetencia legmeghatározóbb része, a vezető hozzáállása munkájához, munkatársaihoz, vezetőihez, a cégéhez.

Megfelelő vezetői hozzáállás nélkül nincs vezetői kiválóság, nincs tartós vezetői életpálya. A vezetői hozzáállás szónak a magyar nyelvben több szinonimája van. Ezek a szinonimák a vezetői szemléletmód, a vezetői filozófia és újabban az angol nyelvből átszivárgó mindset szó. Blogunkban a vezetői filozófia kategória alatt foglalkozunk ezek bővebb kifejtésével.

 

A hatékony önmenedzselésnek egyre inkább fontos része, hogy a dolgozókat közvetlenül irányító operatív vezetőnek magas legyen az érzelmi intelligenciája, mentális ereje.

Ez azért fontos, mert a mindennapokban számtalan olyan impulzus éri őket, amelyek kellemetlen érzéseket váltanak ki belőlük. Nekik nyugtalan körülmények között is nyugodtnak kell maradniuk. Képesnek kell lenniük saját maguk és csapatuk figyelmét céljaik elérésére fókuszálni. Ha nem tudják saját érzelmeiket kezelni, akkor kapkodnak, akár véletlenül is olyan mondatok esnek ki a szájukból, amelyek megrontják kapcsolataikat.

 

Annak, aki kiváló vezető akar lenni, és kiváló vezetői kompetencia készlettel akar rendelkezni, érdemes tudnia arról is, hogy a vezetői életpálya tipikus szakaszokból áll.

Blogunk „vezetői életpálya” kategóriájának írásaiban azon operatív vezetőknek kívánunk támogatást nyújtani, akik egész életpályájukat a frontvonalon, a dolgozók irányításával képzelik el.

 

2. Vezetői kompetencia: Az eredményesség befolyásolása

Az eredményesség befolyásolása kompetencia az operatív vezetők feletteseinek  szempontjából a legfontosabb kompetencia.

2. Vezetői kompetencia a frontvonalon - vezetőképzés

Ezért kiemelten kezeljük a gyakorlatorientált vezetőképző programunkban.
A frontvonalon dolgozó műszakvezetőktől, csoportvezetőktől feletteseik azt várják el, hogy az állandóan változó környezet ellenére tegyenek meg mindent, hogy csapatuk elérje a napi célokat. Ennek érdekében a műszakvezetők, csoportvezetők napjukat az aktuális helyzetfelméréssel kezdik, majd a helyzetnek megfelelően menedzselik a csapatukat.

Az frontvonali vezetők idejük legnagyobb részét a problémamegoldás és az újratervezés teszi ki.

Ehhez jónak kell lenniük a problémamegoldás emberi-szakmai tényezőinek kezelésében. Egyrészt kiválóan kell tudniuk a dr. Deming féle PDSA, PDCA körfolyamatot „pörgetni”. Másrészt olyan vezetői stílust kell tudatosan alkalmazniuk, amely azt eredményezi, hogy a csapattagok, az egész csapat a közös célok elérésért dolgozik.

 

Az frontvonali vezetők nemcsak a napok hősei!

Ahhoz, hogy a csoportvezetők, műszakvezetők elérjék a napi célokat, képeseknek kell lenniük a stratégiai gondolkodásra. Képeseknek kell lenniük egyrészt a szakmai folyamatok, másrészt a dolgozók fejlesztésére is.

Az eredményesség elérése szempontjából további kihívás, hogy a mai, komplex szervezetekben a problémák megoldásához, így az eredmények eléréséhez több szervezeti egység hatékony működése szükséges. Ezért az operatív vezetőknek jól kell tudniuk kommunikálni. Ez a következő vezetői kompetencia.

 

3. Vezetői kompetencia: Kommunikáció

A vezetői kommunikáció az az eszköz, amelynek segítségével a vezető el tudja juttatni üzeneteit  beosztottaihoz, feletteseihez, vezetőtársaihoz.

3. Vezetői kompetencia a frontvonalon - vezetőképzés

Az jó, ha egy műszakvezető, csoportvezető kiváló célokat tűz ki.

 Acélokról és a hozzá vezető útról azonban meg kell győznie munkatársait is.

Milyen területeket ölel fel a vezetői kommunikáció kompetencia?

 

A vezetői kommunikáció kompetencia fehér foltja a nyilvános szereplés, a prezentálás.

A nyilvános szereplés, a prezentálás megtanulható és folyamatosa

n fejleszthető kompetencia. A gyakorlatorientált vezetőképző

 tréningünk mellett, erre a témára külön van tréningprogramunk

 

4. Vezetői kompetencia: A dolgozók motiválása, fejlesztése

A főnök utasít, a vezető befolyásol.

Ahhoz azonban, hogy a vezető jól tudja befolyásolni beosztottait, értenie kell a motiválásukhoz!

 

Milyen területeket ölel fel a dolgozók motiválása kompetencia?

 

Legelőször is a vezetőnek tudnia kell, mi az, ami demotiválttá teszi a dolgozókat.4. Vezetői kompetencia a frontvonalon - vezetőképzés

Mik azok a mondatok, kifejezések, gesztusok, amiket mindenképpen kerülniük kell a műszakvezetőknek, csoportvezetőknek. Ezek a gesztusok, mondatok a leggyakrabban öntudatlanul jelennek meg a vezető mindennapi mikro-kommunikációjában.

 

Mit tud saját hatáskörben tenni a műszakvezető, hogy motiválttá tegye beosztottait?

Érdemes megismerni, milyen biológiai, pszichológiai, szociológiai tényezők motiválnak minket, embereket. Ma az agykutatási eredmények réven sokat tudunk az agy kémiájáról is.
Jó hírünk van! Mindezt megismerhetik a vezetőképzéseinken résztvevők, illetve több írásunkban is foglalkozunk e tényezőkkel.

 

Jó vagy, elégedett vagyok veled, de lehetsz még jobb! Akarod tudni hogyan?

A kiváló csoportvezetők, műszakvezetők nem csak „azt a lovat ütik, amelyik jól húz”! Ők figyelemmel kísérik munkatársaik fejlődését és különböző módszerekkel fejlesztik őket. Ha egy dolgozó azt érzi, hogy egy jó közösségben folyamatosan fejlődhet, akkor nagyobb valószínűséggel lesz lojális vezetőjéhez, munkaadójához.

 

5. Vezetői kompetencia: Csapatépítés.

 

Egy csapat nem akkor alakul ki, ha meg van a megfelelő létszám.5. Vezetői kompetencia a frontvonalon - vezetőképzés

Sok cég, sok vezető ezt hiszi. Ha összejön a létszám, akkor kezdhet a vezető egyénekből csapatot kovácsolni. Csupán azzal, hogy együtt dolgoznak, még nem alakul ki a csapat!  A vezetőnek egy természetes csapatfejlődési folyamaton kell átsegítenie a csapatát.

A csapatépítés sohasem fejeződik be! A folyamatos csapattag cserék, a folyamatos fejlesztések, változások miatt a csapatépítés állandó figyelmet igényel a frontvonali vezetőktől.

A csapatban való dolgozást, a „csapatolást” mindannyiunknak tanulnunk kell! Ma egyszerre több csapatnak is a tagjai vagyunk. Van olyan csapat, ahol vezetünk, van, ahol kulcsszerepet töltünk be, és van, ahol alázatosan szolgáljuk a csapatunkat.

 

6. Vezetői kompetencia: Kapcsolatépítés

 

A legtöbb vezetőnél azt tapasztaljuk, hogy a kapcsolatépítés a legelhanyagoltabb kompetencia.

Sok vezetőtől halljuk, hogy a tudatos kapcsolatépítést manipulációnak, vagy nyalizásnak, puncsolásnak vélik. 

6. Vezetői kompetencia a frontvonalon - vezetőképzés

Vezetői programjainkon arról próbáljuk meggyőzni az operatív vezetőket, hogy tudatosan fektessenek energiát a szervezeten belüli és kívüli kapcsolataik építésébe. 

Meggyőződésünk, hogy a kapcsolatépítést egyrészt lehet etikusan csinálni, másrészt a jó kapcsolatok a vezető fejlődése, eredményessége szempontjából hatástöbbszöröző tényezők.

Miért előnyös a frontvonalon dolgozó vezetők számára egy erős kapcsolati háló?

  • A kapcsolatépítés során kialakított erős kapcsolati háló révén a műszakvezetők, csoportvezetők több információhoz jutnak, tehát gyorsabban, jobban tudnak dönteni.
  • Ha egy csoportvezető jó kapcsolatokat tud kialakítani a társegységekkel, akkor a problémamegoldásokhoz gyorsabban kap segítséget.
  • Ha egy műszakvezető jó kapcsolatot alakít ki más cégek műszakvezetőivel, különböző szakmai szervezetekkel, akkor könnyebben ismerhet meg máshol bevált, sikeres vezetői módszereket, praktikákat.

 

Más kompetencia készletre van szükség a vezetői hierarchia különböző szintjein.

Ezt olvastuk ki a témával foglakozó szakirodalomból, nemzetközi cégek kutatásaiból, ezt mutatják a sikeres cégek tapasztalatai és ez a mi tapasztalatunk is. Nagy cégeknél dolgozva a HR osztályoktól készen kapjuk a kompetencia modellt, amit természetesen beépítünk a gyakorlatorientált vezetőképzésünkbe.


Nagyon sok cégnél sajnos nincs HR osztály, HR szakértő. Ott szívesen felajánljuk a mi kompetencia modellünket, amely az elmúlt több mint egy évtized vezetői tréningjei során kristályosodott ki.

 

Kérdésem Hozzád kedves olvasó:

  • A Te tapsztalatod szerint, mi a 6 legfontosabb kompetencia a frontvonalon?

 

Barátsággal:

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

 

Ha nem akarsz állni, amikor futnak a percek akkor:

vezetőképzés, műszakvezetőképzés az erős és emberséges vezetőkért

 

2 thoughts on “6 vezetői kompetencia a frontvonalon”

  1. A gyakorlatban is tapasztalom a fent leírt kompetenciák létjogosultságát, fontosságát. Mind közül a megfelelő önismeretet tartom a legmeghatározóbbnak.

    1. Köszönöm a hozzászólást! Mi magunk is hosszú vivódás után az önismeretet, önszabályozást tettük a modelünk csúcsára. A Kanizsa vizuális illúzióval pedig azt kivántuk érzékeltetni, hogy ha mind a 6 kompetencia megfelelő szintű, akkor megjelenik egy új minőség, képünkön a hatszög, a vezető munkában pedig a kiválóság!

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .