6 vezetői kompetencia - vezetés a frontvonalon - vezetőképzés

6 vezetői kompetencia a frontvonalon

Mi az a 6 vezetői kompetencia, amivel a dolgozókat közvetlenül irányító vezetőknek rendelkezniük kell? 

Évek óta a frontvonalon tevékenykedő vezetőkkel dolgozva, nemzetközi tanácsadó cégek kutatásait, valamint sikeres cégek tapasztalatit figyelembe véve 6 fontos vezetői kompetenciát határoztunk meg. Ezeket a gyakorlatorientált vezetőképzésünkön külön-külön fejlesztjük, azonban a hétköznapokban ezen kompetenciák összehangolt használata adja a vezető sikerét. Írásunkban bővebben kifejtjük, mit is takar a 6 vezetői kompetencia.
Ahhoz, hogy egy vezető a kompetenciáit megfelelően működtesse, megfelelő vezetői szemléletmódra, divatszóval élve, vezetői mindsetre van szüksége. A frontvonali vezetők esetében 3 kritikus vezetői mindsetről itt írtunk, a mindset  és a kompetencia/viselkedés eredményesség összefüggéseit pedig itt boncolgattuk.

 

A 6 vezetői kompetencia a következő:

6 vezetői kompetencia a frontvonalon - vezetőképzés - műszakvezető képzés

1. Vezetői kompetencia: Önismeret, önszabályozás

1. vezetői kompetencia - csoportvezető műszakvezető képzés - vezetőképzésEgy vezető számára az önismeret legfontosabb forrása a munkájából, és a munkatársaitól kapott visszacsatolás. Az önismeret megszerzését – ami egy életen át tartó folyamat – felgyorsíthatja, hatásosabbá teheti, ha megtanulja, hogyan kell kérni, feldolgozni a visszacsatolásokat.
Az önismeret megszerzését tovább gyorsíthatja, mélyítheti a tesztekből szerzett önismeret, illetve az így szerzet önismeret beépítése a mindennapi viselkedésbe, kommunikációba.
A képzéseinken mi is alkalmazunk teszteket. Jó, ha egy vezető ismeri, hogy ő extrovertált vagy introvertált beállítottságú, feladat- vagy emberorientált. Nélkülözhetetlen tudnia, hogy mi az, ami leginkább motiválja. Folytathatnám a sort, de hagyjunk valamit a gyakorlatorientált vezetői tréningünkre is!

Egy vezetőnek a hangulata kihat az egész csapat hangulatára. Csoportvezetőktől hallom, már a munkába szállító cégbuszon is fontos, hogy a vezető az energikus arcát mutassa, mert különben kétségbeesve jönnek hozzá a dolgozók, hogy „Mi a baj?” Ha a vezető megtanulja felismerni, kezelni a saját érzelmeit, utána sokkal könnyebben megtanulja a dolgozói, a csapata érzelmeit, hangulatát is kezelni. Amúgy ezt hívjuk érzelmi intelligenciának!

2. Vezetői kompetencia: Az eredményesség befolyásolása

2. vezetői kompetencia - csoportvezető, műszekvezető képzés - vezetőképzés

A vezetőnek az állandón változó környezet ellenére eredményeket kell produkálnia! Ezért jól kell tudnia befolyásolni a munka szakmai oldalát (műszaki, minőségi, munkavédelmi előírások, szabványok; folyamatok; célkitűzés, tervezés, döntés, probléma megoldás stb.) és az emberi oldalát egyaránt!
A cég szabályait, előírásait, értékeit, küldetését, elvárásait, a saját döntéseit meg kell értetni a dolgozóival, fel kell sorakoztatnia mögéjük őket és sikerre kell vezetnie csapatát.
Egyre több cégnél már nem csak abban mérik a frontvonali vezetők eredményességét, hogy mennyire ”hozzák a számokat”. Számit az is, hogy a vezetése mellett hogyan érzik magukat a dolgozók! Megkapják-e a vezetőjüktől a tiszteletet, a vezetőjük fejleszti-e őket, törődik-e velük!

3. Vezetői kompetencia: Kommunikáció3. vezetői kompetencia - csoportvezető, műszakvezető képzés - vezetőképzés

A csoportvezetőket, csapatvezetőket, sorvezetőket legtöbbször a legjobb dolgozókból emeli ki a cég. Legjobb dolgozóként a kezét használta leginkább, vezetőként pedig meg kell tanulnia a száját is használni! Jól kell tudnia kommunikálni a saját dolgozóival, vezető társaival és meg kell találnia a közös hangot feletteseivel. A teljesítményről egyértelműen kell kommunikálnia, a dolgozóknak tudniuk kell, mi a feladatuk, milyen elvárásai vannak a vezetőnek a munkahelyen történő hozzáállásra, viselkedésre vonatkozóan. Elvárásai teljesülése esetén tudnia kell pozitív visszacsatolást, nem teljesülése esetén negatív visszacsatolást adni. Minden dolgozó más és más, mindegyikkel picit másként kell kommunikálni, noha ugyanazzal a vezetői gondolkodásmóddal, mindsettel. Tudnia kell bánni az új dolgozókkal, azokkal is, akik húzzák a csapat szekerét és az „öreg, fásult veteránokkal is”.
Minél nagyobb egy szervezet annál inkább a közvetlen vezetők a dolgozók számára a „cég”. A kisebb horderejű ügyektől kezdve (kik, miért látogatják meg a céget, mikor lesz jó a kávéautomata stb. ) a legnagyobbakig (mi a legújabb változás, miért ekkora és miért így alakulnak a bérek, mikor jönnek a robotok stb.) a közvetlen vezető „tolmácsolásával” értelmezik a cég eseményeit!
A vezetői kompetenciához tartozik még a humor használata. A humor fontos eszköz lehet, de nagyon éreznie kell a vezetőnek mikor, milyen környezetben alkalmazhatja!

Szép kihívások!

4. Vezetői kompetencia: A dolgozók motiválása, fejlesztése

4. vezetői kompetencia - csoportvezető, művezetőképzés - vezetőképzés

A vezető az eredményeket a dolgozókkal együtt tudja csak elérni. Ezért tudnia kell, mi az, ami demotiválja őket, mi az, ami „lehúzza őket az életről”! Dr. Deming a minőségbiztosítás atyja mondotta volt: „Ha a cégek abbahagynák a dolgozók demotiválását, nem kellene annyit foglalkozniuk a motiválásukkal!”
 Ha egy vezető már el tudja hagyni a demotiválást, utána elkezdheti megismerni, milyen szükségleteink vannak nekünk, embereknek, azon belül milyen pszichológiai igényeink vannak. Ezeket megismerve tudatosan tudja motiválni, fejleszteni, coachingolni a munkatársait, ami jobb eredményeket, jobb hangulatot eredményez.

5. Vezetői kompetencia: Csapatépítés.5. vezetői kompetencia - csoportvezető, művezetőképzés - vezetőképzés

Egy csapat nem akkor alakul ki, ha meg van az elegendő létszám. Sok cég, sok vezető ezt hiszi. Ha összejön a létszám, akkor kezdhet a vezető egyénekből csapatot kovácsolni. Csupán azzal, hogy együtt dolgoznak, még nem alakul ki a csapat!  A vezetőnek egy természetes csapatfejlődési folyamaton kell átsegítenie a csapatát. A mai munkaerőhelyzetben a csapattagok gyakran cserélődnek, ami még nagyobb kihívássá teszi a vezető számára, hogy kiváló csapatot kovácsoljon össze.

6. Vezetői kompetencia: Szervezeten belüli boldogulás.6. vezetői kompetencia - csoportvezető képzés, művezetőképzés - vezetőképzés

Egy szervezeten belül a döntéseket azok hozzák meg, akiknek erre hatalmuk van. Pont. Nem azok, akik a legjobban értenek az adott témához, akik a legtehetségesebbek. Nem azok, akik legelkötelezettebbek a cég, a cég küldetése mellett, nem azok, akik legjobban bánnak a dolgozókkal! Nem is azok, akik a legjobb eredményeket érik el. „Nyugodj ebbe bele!” javasolja a néhai Peter Drucker menedzsment guru, mint a vezetőknek szánt legfontosabb tanácsát.
Miután elfogadta ezt a vezető, meg kell tanulnia a szervezeten belüli jó kapcsolatépítést. Egy frontvonali vezetőnek jó kapcsolatokat kell kialakítania a karbantartókkal, a betanítást végzőkkel, a qualitisokkal, a raktárosokkal, a munkavédelmesekkel, a fejlesztőkkel, hogy csak párat említsek. Jó, ha van kapcsolata más egység, más műszak dolgozóival, vezetőivel. Figyelnie kell, hogy milyen, őt vagy a csapatát érintő döntések készülődnek és hatásosan kell lobbiznia az érdekeinek, meggyőződésének teljesülése érdekében!
Akinek széles, erős a kapcsolati hálója gyorsabban jut információkhoz, gyorsabban tud alkalmazkodni és időben tudja befolyásolni a környezetét, a meghozandó döntéseket.

 

Minden cég egyedi és különleges!

Éppen ezért a kompetenciák is különbözhetnek. Nagy cégeknél dolgozva a HR osztályoktól készen kapjuk a kompetencia modellt, amit beépítünk a gyakorlatorientált vezetőképzésünkbe.
Nagyon sok cégnél sajnos nincs HR osztály, HR szakértő. Ott szívesen felajánljuk fenti modellünket.

Kérdést, véleményt, javaslatot szívesen fogadunk!

 

 

 

2 thoughts on “6 vezetői kompetencia a frontvonalon”

  1. A gyakorlatban is tapasztalom a fent leírt kompetenciák létjogosultságát, fontosságát. Mind közül a megfelelő önismeretet tartom a legmeghatározóbbnak.

    1. Köszönöm a hozzászólást! Mi magunk is hosszú vivódás után az önismeretet, önszabályozást tettük a modelünk csúcsára. A Kanizsa vizuális illúzióval pedig azt kivántuk érzékeltetni, hogy ha mind a 6 kompetencia megfelelő szintű, akkor megjelenik egy új minőség, képünkön a hatszög, a vezető munkában pedig a kiválóság!

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..