Vezetői kommunikáció – a konkrét, szemléltető példák hatása
A vezetői kommunikáció átfogó bemutatására egy blogbejegyzésben nem vállalkozom. Szeretnénk viszont pár tippet, praktikát, fogást bemutatni, ami a gyakorló vezetők szerint hazai környezetben is sikerrel alkalmazható. Sorozatomban az első tipp az egyes vezetői elvárások példákkal való szemléltetése.
„Gazdaszemléletet várok tőled!”
Gyakran halljuk tréningjeink előkészítése során, hogy a felsővezető kollégák hiányolják a vállalkozói szemléletet, vagy a gazdaszemléletet, esetleg a minőség mindsetet a dolgozókat közvetlenül irányító művezetőktől, csoportvezetőktől, frontvonali vezetőktől. Hasonlóan sokszor szerepel a „Ne legyen a csoportvezető szakszervezeti bizalmi! Az ő feladata elsősorban a cég érdekeinek a képviselete és nem a dolgozóké!”
„Sokszor elmondtuk ezeket, de nem ment át az üzenet. Talán a kommunikációs tréning segíthet!” biztatnak bennünket kedves megrendelőink.
Mi a baj ezekkel az elvárásokkal?
Az, hogy ahányan vagyunk, annyi félét érthetünk alatta. Ezeknek a szavaknak nagy a jelentéstani szórása – mondják a szakemberek. A mi kultúránkban nem illik visszakérdezni, hogy mire is gondol egy felettes vezető. A beosztott gondol valamit, a szerint végzi a munkáját és próbál minél kevesebbet beszélni a vezetőkkel, nehogy „megfogják”.
A szavak önmagukban nem jelentéshordozók!
Amikor egy művezető meghallja, hogy „gazdaszemléletet” várnak el tőle, akkor nem tudja elővenni a nagy értelmező szótárt, hogy az ő munkahelyén mit is kell érteni gazdaszemlélet alatt. A gazdaszemlélet jelentése a mindennapi problémák megbeszélése során kristályosodhat számára! Itt kapnak szerepet a konkrét példák.
A konkrét példák szerepe.
Egy csoportvezető az audit napjára szabadságot kér. A művezető megbeszélheti a csoportvezetővel, hogy az ő értelmezése szerint ez nem gazdaszemlélet. Azt várja el egy gazdaszemlélettel rendelkező csoportvezetőtől, hogy az audit alatt legyen a dolgozói mellett, támogassa őket, figyelje az auditor kérdéseit, hogy legközelebb jobban fel tudja a csapatát készíteni az auditra. Ez egyértelmű elvárás, ez megérthető.
A dolgozó a munka végén elviszi a munkaterületről a hulladékot, letisztítja a gépeket, eszközöket. A csoportvezetője észreveheti és megköszönheti neki a munkáját. Hangsúlyozhatja, hogy szerinte ez a viselkedés tökéletes példája a gazdaszemléletnek, és így a dolgozó konkrét példákon keresztül érti meg a gazdaszemlélet szó jelentését.
A fenti példák közül az egyik a negatív visszajelzés „mit ne csinálj” kategóriába, a másik a pozitív visszajelzés kategóriába, „miből csinálj többet” tartozik. Természetesen a pozitív visszajelzésből javaslunk többet.
Példákkal való szemléltetés.
Könnyű akkor a vezető dolga, ha számszerűsíthető az elvárása: pl. „Ma hívjál fel 13 ügyfelet és kérdezd meg, mennyire elégedettek a szolgáltatásunkkal!” Nehezebb a viselkedésre, hozzáállásra, együttműködésre vonatkozó elvárásokat pontosan megértetni a dolgozókkal, beosztottakkal. Ekkor azt javaslom, a vezetők kommunikációs eszköztárában legyenek ott a szemléltető példák.
A vezetői kommunikáció átfogó áttekintése, fejlesztése vezetőképzésünk két blokkjában is szerepel. A vezetői kommunikáció a frontvonali vezetőktől elvárt kompetencia egyike. Senki sem születik vezetőnek, a vezetői kompetenciák, fejleszthetők.
Azoknak, akik nem bírnak várni a következő praktikáig….
Ajánljuk átfogó vezetőképzési programunkat! Akik nem szeretik a nyilvánosságot, nem szeretik a tréningeket, de szeretnének egy jó kávé mellett elbeszélgetni az emberek vezetésével kapcsolatos dilemmáikról, azoknak pedig ezt a programunkat ajánlom!