A vezetőképzés fontossága a frontvonali vezetők esetében
A vezetőképzés fontossága megnövekedett a dolgozókat közvetlenül irányító vezetők esetében az utóbbi években, különösen a ránk köszönt munkaerőért való harc megjelenése óta. Ez gondolkodásmód váltást igényel minden szereplőtől, aki felelősséget érez a vezetői hierarchia legalsó szintjének fejlesztése iránt.
A felsővezetőket Nagy Sándor óta nevelők, mentorok, napjainkban trénerek hada segíti!
A dolgozókat közvetlenül irányító vezetők tömeges megjelenése Henry Ford autógyárának, illetve az ipari tömegtermelés beindulásának korszakára tehető. Szóba sem került az ő képzésük! Az ő feladatuk csupán az volt, hogy szigorúan ellenőrizzék, hogy a dolgozók végig dolgozzák a munkaidőt. Még az 50-es években is elbocsájtás járt a nevetgélésért az amerikai autógyárakban.
Mára alapvetően megváltozott az üzleti környezet, ma a dolgozókat közvetlenül irányító vezetőknek, csoportvezetőknek, műszakvezetőknek a megfelelő szemléletmóddal, a megfelelő kompetenciákkal kell rendelkezniük, hogy csapatukkal hozzá tudjanak járulni a cég sikerességéhez.
Több mint két évtizedes vezetőképzési tapasztalatom alapján a következő 7 indokot érdemes a cégvezetőknek szem előtt tartani, amikor döntenek a frontvonali vezetők képzéséről:
A vezetőképzés fontossága – 1. indok
A dolgozók az elvárásokat egy személy, a közvetlen vezetőjük miatt teljesítik, vagy nem teljesítik
A frontvonali vezetőnek a legtöbbet kell kihoznia a csapatából, ezért minél gyorsabban meg kell tanulnia jó kapcsolatot kialakítania a dolgozókkal. Ehhez tudnia kell, mi az, ami de-motiválja, mi az, ami motiválja őket, és hogyan működik a bizalom.
Meg kell tanulnia, hogyan kell úgy megbeszélni a problémákat, hogy közben „ne döntse be” a kapcsolatait, és a hiba se maradjon fenn.
Meg kell tanulnia az egyensúlyozás művészetét. Pl.: se túl közel ne engedje magához a dolgozókat, se túl távoli, hűvös, kimért ne legyen! Ezt az egyensúlyozást többnyire fájdalmas kudarcok révén tanulja meg!
A vezetőképzés fontossága – 2. indok
A mai munkaerőhiányban, ha egy dolgozó eldönti, hogy elmegy, akkor már nehéz visszatartani és viszi magával a kapcsolati hálóját is!
Éppen ezért a közvetlen vezetőnek észre kell vennie, elsősorban a nem verbális üzentekből, hogy a dolgozó nem érzi jól magát. Ekkor beszélgetést kell vele kezdeményeznie vele, arról, mi a gondja. Ekkor van rá esély, hogy a vezető megelőzze a dolgozó távozását. Ehhez érzelmi intelligenciára van szüksége, ami szintén tanulható! A profibb vezetők azt is megtanulhatják, mi emberek, mitől érezhetjük magunkat jól a bőrünkben, mert az evolúció ezt nem tanította meg nekünk.
A vezetőképzés fontossága – 3. indok
A frontvonali vezető hangulata közügy
Mivel az érzelmek fertőzőek, ha egy vezető durcás, rossz napja van és ezt nem tudja „letenni” a munkahelyén, akkor a rossz hangulata átragad az egész csapatra. Ez természetesen nagyon hamar meglátszik a csapatmunkán, az eredményeken. Jó hír, hogy a vezető saját érzelmeinek kezeléséhez szükséges mentális erő fejleszthető!
A vezetőképzés fontossága – 4. indok
A frontvonali vezető szemüvegén keresztül látnak a dolgozók
A dolgozók minden kisebb, nagyobb céges eseményt értelmeznek. Később jött a fizetés. Kínai delegáció érkezett a céghez. Új szoftvert vezetünk be. X % lett a fizetésemelés. A társam több prémiumot kapott, mint én, stb. Mivel az emberi agy negatív irányban torzít, mindenben a veszélyt látják. A valós vagy vélt veszélyeket aztán a dohányzóban megosztják egymással és többrészes szappanopera sorozatokká alakítják. A közvetlen vezetőnek ismernie és kezelnie kell ezt a jelenséget, illetve, van amikor csak meg kell tanulnia együtt élni ezekkel.
A vezetőképzés fontossága – 5. indok
A közvetlen vezetőnek ki kell hoznia a legtöbbet a saját csapatából, de tudnia kell nagy csapatban, műszakban/cégben is gondolkodnia!
Ez nagyon nehéz, mert állandóan konfliktusokba kerül azokkal, akikkel össze kell dolgoznia – leginkább a szűkös erőforrásokért való harc, a problémákkal való folyamatos megküzdés okán! Az a vezető, aki mentálisan nem elég erős, felvesz egy „sisakot” a fejére és csak magával, a saját csapatával törődik, sokan sajnos még az LSZ tablettát is beveszik. Nem győzöm hangsúlyozni, a mentális erő fejlesztése létfontosságú a mai üzleti környezetben, amikor a kudarcok száma legtöbbször meghaladja a sikerekét. Jó hír, hogy a konfliktuskezelés, a vitakultúra fejleszthető.
A vezetőképzés fontossága – 6. indok
Magabiztosabb frontvonali vezető lesz, aki képzést, támogatást kap!
A nagyhírű nemzetközi vezetőképző kutatása szerint, azok a vezetők, akik képzést, támogatást kapnak, magabiztosabbak, elkötelezettebbek lesznek. Mit jelent ez a gyakorlatban? Az elkötelezettség, a magabiztosság megjelenik a vezető nem verbális kommunikációjában, könnyebb lesz megragadnia a dolgozók figyelmét, könnyebb lesz feladatokat kiadnia és számon kérni, könnyebben tudja fejleszteni a munkatársait.
A vezetőképzés fontossága – 7. indok
A frontvonali vezetők leggyakrabban a pénz miatt vállalják el a vezetői állást
A pénz mindenkinek, főleg a pályafutása elején lévő, családalapítás előtt, közben lévő vezető számára létfontosságú. A pénz azonban külső motivációs eszköz. A hosszú úton is fenntartható erőforrás a belső motiváció. Önismeret, trénerek, jó mentorok, példaképek, coach-ok kellenek, hogy a vezető felismerje, megtalálja igazi belső értékeit, céljait, motivációját.
A jó hír, hogy ezen okok kezelésére van gyógyír: a frontvonali vezetők képzése!
Remélem, a fenti okok meggyőzték Önt a frontvonali vezetők fejlesztésének fontosságáról! Kérem, tekintse meg a „Légy az a vezető, akinek mindenki a csapatába szeretne tartozni!” című 4 x 1 napos, modulokból felépített gyakorlatorientált vezetőképzésünket. Programunkat a vezetői hierarchia alsó szintjének fejlesztésre dolgoztuk ki, olyan vezetőket tartottunk szem előtt, akik az élet egyetemén tanulták eddig a vezetést.
Tanulmányozhatja, milyen hozzáállást javaslunk a frontvonali vezetőknek és milyen kompetenciákban fejlesztjük őket!
Ha kérdése van, hívjon!
Héder Sándor
+36 30 9578 515
Azt írod, hogy a frontvonali vezető hangulata közügy! És nagyon is igazad van
Sőt, tágíthatjuk is a kört, minden interakcióban részt vevő ember hangulata közügy! Vagyis akár két ember párbeszéde is elindíthat egy hangulati lavinát, amely végiggördül akár egy országon is.
Jó lenne minél több, pozitív hangulatot, lelkesedést, optimizmust, kreativitást elindító beszélgetést folytatni cégeken belül és kívül!
Köszönöm a hozzászólásod!