Munkahelyi stresszkezelés stresszmegelőzés 2.0 - vezetőképzés - vezetői tréning - könyvajánló vezetőknek

Munkahelyi stresszkezelés, stresszmegelőzés 2.0

Merőben új megvilágításba helyezi a munkahelyi stresszkezelés, stresszmegelőzés kérdéskörét Paula Davis ügyvéd, pszichológus, coach most megjelent könyve. Ajánlom középvezetők, cégvezetők, HR vezetők figyelmébe.

Mi is az új Paula Davis stresszkezelési, stresszmegelőzési megközelítésében?  

  • Egyrészt az a nézet, hogy a munkahelyi stresszkezelés, stresszmegelőzés nem csupán az egyén feladata, hanem a cégeké is.

  • Másrészt az, hogy a gyakori stresszorok megelőzésének, kezelésének praktikáit be kell építeni a vezetők mindennapi gyakorlatába.

Davis előző könyve a kiégésről szól. Annak sikere révén számtalan céghez kapott meghívást stresszkezelő, stresszmegelőző, kiégést kezelő képzésekre. A képzéseken a résztvevőktől szerzett tapasztalatai vezették a két fenti megállapításához és új könyve megírásához.

Davisnek annyira sikerült beültetnie a stresszkezelést, a stresszmegelőzést a vezetői munkába, hogy annak címe túlmutat a stresszkezelésen, stresszmegelőzésen: Lead Well: 5 Mindsets to Engage, Retain, and Inspire Your Team.

 

Amellett kívánok érvelni, hogy ma ugyanaz a folyamat kezdődik a munkahelyi stresszkezelés, stresszmegelőzés terén, mint korábban a munkavédelemben!

A munkavédelmet pár évvel ezelőttig még külön témaként kezeltük, oktattuk. Ma már a korszerű munkahelyeken a munkavédelem be van építve a folyamatokba, munkautasításokba. A dolgozó betanításánál pedig egyszerre történik a szakmai és a munkavédelmi betanítás.

Meggyőződésem, hogy ugyanezt a folyamatot járjuk be a munkahelyi stresszkezelés, stresszmegelőzés terén is.

Munkahelyi stresszkezelés stresszmegelőzés 2.0 - vezetőképzés - vezetői tréning - Forlong Bt

 

Építsük be a munkahelyi stresszmegelőzést a vezetői munka főbb folyamataiba!


Ehhez előbb nézzük meg, mik a leggyakoribb stresszforrások ma a nyugati világ munkahelyein? Sajnos magyar felméréseket nem találtam. Több, mint egy évtizede tartunk stresszkezelő tréningeket, és kis hangsúlyeltolódásoktól eltekintve, mi is ezeket a stresszorokat halljuk a tréningek résztvevőitől.

 

Davis könyvében több kutatást összegezve a következő 6 munkahelyi stresszort nevezi meg:

  1. A végeláthatatlan túlterheltség
  2. Az elismerés hiánya, amikor erőfeszítéseink láthatatlanok maradnak
  3. A valódi közösség hiánya – amikor csak „emberi erőforrás” vagyunk, nem csapat
  4. Az igazságtalanság érzése
  5. Értékrendbeli különbségek
  6. Az autonómia hiánya – amikor robotnak érezzük magunkat

 

Mi az egyéneket felvértezni kívánó stresszkezelési programok korlátja?

A stresszkezelés alapgondolata, hogy döntsd el, hogy tudsz-e változtatni a stresszes helyzeten vagy nem! Ha igen, akkor változtass, ha nem, akkor változtasd meg a gondolkodásod, azt, ahogyan rátekintesz a helyzetre.

 

Nos, egy stresszkezelésnek meghirdetett tréningen sajnos nem tudunk azokkal a témákkal foglalkozni, amelyek megváltoztathatók – sőt meg is kellene változtatni azokat – mert túlnyúlnak a képzés keretein!

Pár példa, amit a munkahelyi stresszkezelő tréningjeinken hallottunk.

  • A dolgozó új feladatot kap, de a régieket ugyanúgy el kell végeznie, így állandóan túlóráznia kell, későn ér haza.
  • A dolgozótól a cége értékelési rendszere elvárja a folyamatos fejlődést. Van azonban olyan élethelyzet, ahol a dolgozónak nincs energiája a folyamatos fejlődésre. Pl. három kisgyereket nevel otthon szülői támogatás nélkül.
  • A dolgozó ötletét, javaslatát más viszi tovább és aratja le a babérokat.
  • A dolgozót előveszik egy olyan hibáért, amiért nem ő a felelős.
  • Rossz a csapatlégkör, gyomorideggel járnak be a dolgozók.
  • A főnök a kedvenceit bízza meg/nem bízza meg túlórával.
  • Más munkatárs munkáját kell folyamatosan elvégezni, mert ő nem akarja és a főnök nem szól rá.
  • A főnök ott liheg a dolgozó nyakán és soha semmi nem jó neki.

Nos, ezek olyan stresszorok, amin nem sokat segít pl. a meditáció vagy a jóga. Ezek olyan stresszorok, amelyekkel nem kellene megtanulni együtt élni, hanem fel kellene szólalni ellenük és meg kellene oldani őket!

 

Nos, mi az ehhez hasonló stresszorok megelőzését, menedzselésének mikéntjét építettük be a vezetőképző programunkba.

Csak, hogy pár példát mondjak, beépítettük a vezetői kommunikációs programjainkba a

Ha további információra van szükséged, kérlek, keress meg!

Munkahelyi stresszkezelés stresszmegelőzés 2.0 - vezetőképzés - vezetői tréning - a 6 leggyakoribb stresszor és kezelésük

 

Figyelem! Írásunkban amellett érvelünk, hogy a munkahelyi stresszkezelés nemcsak a dolgozók feladata, hanem a cégé is.

Ezzel együtt a dolgozóknak szóló egyéni stresszkezelési, reziliencia, mentális erő fejlesztési technikákat továbbra is fontosnak tartjuk! Miért? Mert a mai VUCA világban sok olyan stresszor van, amin nem tudnak még a legjobb vezetők sem változtatni. Meg kell tanulnunk más szemmel tekinteni ezekre a stresszorokra és megtanulni együtt élni velük. Mi több, még az innovációs lehetőséget is meg kell látni bennük!
Jó lenne, ha csak a VUCA világ kihívásaival kellene megküzdenünk és nem a rossz szervezeti működésből fakadó, elkerülhető stresszel.

Kérdésem Hozzád, kedves olvasó

  • Mit gondolsz erről az új megközelítésről?

  • Milyen kihívásokkal találkozol Te a munkahelyi stresszkezelés, stresszmegelőzés kapcsán? Oszd meg velem a kommentekben!

 

Maradj kíváncsi, maradj szerény!

Barátsággal!

Héder Sándor mérnök tréner címzetes egyetemi docens Forlong Bt

 

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!

gyakorlatoreintált vezetőképzés középvezetők műszakvezetők művezetők csoportvezetők részére - 2025 - vezetőképzés

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ezek is érdekelhetnek...

Vezetőképzés | Forlong Bt.
ADATVÉDELEM

Ez a weboldal sütiket (cookies) használ ahhoz, hogy a weboldal megfelelően működjön, továbbá az oldalt felkereső látogatók számára a legjobb felhasználói élményt lehessen biztosítani.

A sütikben elmentett információk a weboldalt felkereső látogatók böngészőjében kerül tárolásra, és olyan adatokat tartalmaznak amelyeknek segítségével felismerhetjük, ha a weboldalra visszalátogat, vagy segít abban, hogy a weboldal melyik oldalait látogatja a felhasználó a leggyakrabban, mik a legérdekesebbek számára, melyik részek a legjobban használhatóak.

A felhasználó a bal oldali rész fülein keresztül a süti beállításokat részletesen be tudja állítani.