mikróüzenetek, mikroviselkedés, mikroviselkedések, vezetői kommunikáció

Aki megérti, mik azok a mikroüzenetek, megérti vezetői kommunikációt!

Mik azok a mikroüzenetek?


A mikroüzenetek a beszélő mikroviselkedéséből (rövid, akár másodpercek tört része alatt megjelenő gesztusok, arckifejezések, szemmozgások, kézmozgások, testtartások, hangok, hangszínek) származó jelzések, melyek tudatják a beszélgetőpartnerrel, hogy a beszélő elfogadja-e őt vagy sem.
A mikroviselkedések döntően tudattalanul működnek, azokat szemléletmódunk, torzításaink, előítéleteink befolyásolják. A mikroviselkedéseink által küldött mikrojelzésekből szivárog át beszélgetőpartnerünknek, hogyan vélekedünk róla, magunkról, a viszonyunkról.
Mindezt céges környezetbe ültetve azt jelenti, hogy a vezető mikroüzeneteiből érzik meg a dolgozók, mi fontos a cégüknél és mi nem, erős-e a vezetőjük vagy nem; kikre pikkel a vezető, kik a kedvencei, esetleg kire hajt.

Magyarul: a vezető mikroüzeneteiből tájékozódnak a dolgozók és nem a „marketing rizsából”!


A dolgozóknak nem abból „jön le”, hogy mennyire fontos cégüknél a minőség, hogy a termelési igazgató azt minden reggel elmondja. Abból jön le, hogy amikor a mennyiségi mutatók teljesüléséről van szó, akkor az igazgató szája szélén apró, alig észrevehető mosoly jelenik meg, míg a minőségi problémáknál semleges az arca és rápillant az órájára, hogy menne már!
Természetesen az lenne a jó, ha vezetők mikroüzenetei hozzájárulnának ahhoz, hogy egy befogadó, pszichológiai biztonságot adó munkahelyi légkör alakuljon ki. Számos kutatás közül talán a legnevesebb a Google Arisztotelész projektje, mely kimutatta az eredményesség és a munkahely légkör gyümölcsöző összefüggéseit.

 

Hogyan lehet átformálni, finomítni a vezetők mikroviselkedéseit úgy, hogy azok motiváló, elfogadó mikroüzeneteket küldjenek?


Mivel a mikroviselkedések zöme tudattalan, nagyon nehéz formálni azokat, de kis segítséggel könnyebben megy.
Ha egy vezető hajlandó arra, hogy tanuljon, hogy átvilágítsa jelenlegi szemléletmódját, akkor van rá esély. A vezetőképző programjainkon éppen ezért a metaforák nyelvén, kreatív rajzokon keresztül és a vezetés tudatos, precíz meghatározásával adunk lehetőséget arra, hogy a vezető jobban megértse szemléletmódját és azt tudatosan tudja formálni.

  • Találkozom olyan vezetővel, aki úgy fogja fel a vezetést, hogy az irányítás. Úgy véli a vezetés olyan, mint a birkapásztorkodás, úgy nyilatkozik, hogy neki „emberkéi” vannak. Ez a vezető nagy valószínűséggel a mindennapi kommunikációja során de-motiváló, elutasító, az ő felsőbbrendűségét és a dolgozók alsóbbrendűségét jelző mikroüzeneteket fog küldeni a beosztottaink. A beosztottak ilyenkor szokták mondani, hogy „Itt nem vesznek minket emberszámba!” Pontosan nem is tudják megfogalmazni, mi alapján mondják ezt, mert a rengeteg, sokféle formában megjelenő vezetői mikroüzenetek akkumuláló hatására jelenik meg bennük ez az érzés.
  • Találkozom olyan vezetővel is, aki úgy fogja fel a vezetést, mint befolyásolás, és az ő feladata az, hogy megszeretesse beosztottaival a „munkát”. Ő az új dolgozókról úgy nyilatkozik, hogy ők a „csiszolatlan gyémántok”, akikben hatalmas lehetőség van, akik kibontakozását neki kell segítenie. Nagy valószínűséggel ennek a vezetőnek a mindennapi kommunikációja motiváló, elfogadó, a dolgozókat partnernek tekintő mikorüzeneteket fog küldeni.
  • Találkozom olyan vezetővel, aki a megfelelő tudással rendelkezik, de nem érzi jól magát a bőrében, nem bízik magában, nem tudja elfogadni magát hibáival, erényeivel együtt. Ennek a vezetőnek a mindennapi kommunikációja során megjelenő mikroviselkedései a bizonytalanság, a gyengeség mikroüzeneteit fogják küldeni. Őt a hangadó beosztottjai minden valószínűség szerint ki fogják kezdeni.


A tanulságot legfrappánsabban megfogalmazva egy frontvonali vezetőtől hallottam:

Minél nagyobb rend van a vezető belső világában, annál nagyobb a rend a külső világában!


Szóval nem könnyű vezetőnek lenni!

Írásommal nem elkedvetleníteni akarom a vezetőket, hanem inkább arra motiválni, nézzenek szembe a kihívásokkal, tanuljanak, maradjanak taníthatók, keressenek támogatókat, mentort. Minden vezetőnek meg kell dolgoznia azért a bizonyos belső rendért!
Soha nem volt annyira szüksége a világnak kiváló vezetőkre, mint most.

 

Nézzünk pár romboló, illetve építő mikroviselkedést, azok kedvéért, akik már az írás elolvasása után akarnak tenni valamit fejlődésük érdekében.

 

Romboló, de-motiváló mikroviselkedések

  • Szemkontaktus kerülése
  • Kütyük nyomkodása, óra nézegetése
  • Szemforgatás
  • Ásítozás
  • Magam elé nézve sietek, nem érek rá, meg ne szólíts!
  • Jó, majd visszatérünk rá, de azért szóljál, ha elfelejteném….
  • stb.

romboló, de-motiváló mikroviselkedések, mikroüzenetek

Tudatos figyelemmel kialakítható, energizáló, motiváló

  • mikroviselkedések
  • Köszönés
  • Szemkontaktus
  • Mosoly
  • A munkatársak keresztnevén szólítása
  • Érdeklődés a munkatársak iránt
  • Beszéd közben rájuk figyelni
  • Pozitív visszajelzések, szmájlik, sms-ek
  • Kézzel írt köszönetkártya, melyről itt írtunk
  • stb.

Tudatos figyelemmel kialakítható, energizáló, motiváló mikroviselkedések, mikroüzenetek

Vélemény?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .