A nehéz beszélgetések művészete vezetőknek - gyakorlatorientált vezetőképző - vezetői tréning

A nehéz beszélgetések művészete vezetők számára

Miért fontos egy vezető számára a nehéz beszélgetések felvállalása, a nehéz beszélgetések művészetének elsajátítása?


Amikor a vezetők kerülik a nehéz beszélgetéseket, a problémák elmélyülnek. A dolgozók érzik a kimondatlan feszültséget, a bizalom erodálódik és a hatékonyság csökken. A kutatások szerint azok a vezetők és azok a csapatok, amelyek felvállalják a nehéz beszélgetéseket, eredményesebbek azoknál, akik a szőnyeg alá seprik azokat.

 

A nehéz beszélgetések művészete azzal kezdődik, hogy tudatosítod a hozzáállásod!


A nehéz beszélgetések művészetének elsajátításához kiindulópontként Alison Wood Brooks: TALK című könyvére hivatkozva a befogadó gondolkodásmódot ajánljuk.

A befogadó gondolkodásmódról, arról, hogy az miért fontos a vezetők számára, a „Meggyőzés paradoxona” írásunkban írtunk kellő alapossággal. Ha már megértetted a befogadó gondolkodásmód lényegét és gyakoroltad annyit, hogy magadban ki tudod alakítani, akkor jöhetnek a nehéz beszélgetések művészetének kommunikációs praktikái.

A nehéz beszélgetések művészete vezetőknek - gyakorlatorientált vezetőképzés - vezetői tréning

 

A nehéz beszélgetések művészete – 6 kommunikációs praktika

 

 

1,  Nyugtázd a partnered által elmondottakból  a számodra legfontosabbnak tűnő üzenetet, a neki legjobban fájó témát.

„Értem, aggódsz az új határidő betarthatósága miatt.”
 
Bármilyen banálisnak is tűnik, a partnered által elmondottak összefoglalása és nyugtázása számos előnnyel jár.
Először is, partnered úgy érzi, hogy figyelsz rá. Ha nem jól nyugtáztad, foglaltad össze a neki legjobban fájó témát, akkor még pontosíthattok.
A pontosítással megelőzheted, hogy beszélgetésetek időt pazarló és idegeket borzoló zsákutca felé haladjon.
A nyugtázás neked is előnnyel jár, mert segít szem előtt tartanod a beszélgetés fókuszát.
Abban is segít még, hogy amit hangosan kimondasz, jobban rögzül a saját memóriádban.

2,  Adj hozzá egy csipetnyi megerősítést!


 A nyugtázás után emeld, erősítsd meg azt, amit értékesnek tartasz partnered érveléséből.

„Ez valóban kiváló észrevétel az erőforrás-elosztással kapcsolatban.”

A megerősítés az elismerés legközelebbi rokona. Mindenki vágyik az elismerésre. A nehéz beszélgetések hevében eszünkbe sem jut alkalmazni. Pedig paradox módon többre megyünk vele mint a fogakat csikorgató acsarkodással.

A nehéz beszélgetések művészetének talán ez a legnehezebb technikája. Hadd adjak hozzá egy kis segítséget: Egy stand-up humorista azt javasolja, úgy tekintsünk vitapartnerünkre, mint egy géniuszra és valósággal „szeressünk bele” legjobb gondolataiba!

3,  Egyetértési pontok megjelölése nézeteltérés közepette.

„Egyetértek abban, ha ezt a falat kivennénk, akkor egy nagyobb szobát kapnánk!”

Amikor az emberek nem értenek egyet, hajlamosak a nézeteltérésekre koncentrálni, kihagyva (és elfelejtve) azt, amiben egyetértenek. Bármi legyen is a téma, mindig lesznek olyan aspektusai, amelyekben egyetértünk, és olyan szempontok, amelyekben nem értünk egyet.

Ha nem értünk egyet egy adott témával kapcsolatban, az implicite egyetértést tükröz abban, hogy úgy gondoljuk, a téma méltó egy megbeszélésre.


Egy nehéz beszélgetésre készülve érdemes átgondolnunk, mik lehetnek azok a közös pontok, amikben nagy valószínűséggel egyet fogunk érteni. Az olyan mondatok, mint a

„Mindketten azt szeretnénk, hogy ez a projekt sikeres legyen!”,

fenntartják a kapcsolatot, miközben a különbségeken dolgozunk.

4,  Óvatosan csomagold érveidet!


Valóban jobb lenne, ha olcsóbb lenne a termék, de akkor talán, esetleg, valószínűleg az is előfordulhat, hogy ….” ; „Azon gondolkodom, ha azt tesszük, hogy … (amit kér a partnerünk), akkor annak az lehet a következménye, hogy…..)”

A legtöbb ember számára a finomító nyelvhasználat gyengeségnek tűnhet, mert ösztöneink azt mondják, hogy legyünk határozottak, erősek és hangosak, ha másokat meg akarunk győzni.

A meggyőzésről szóló kutatások azonban azt sugallják, hogy a beszélgetőpartnerek valójában nagyobb valószínűséggel hisznek és figyelnek azokra az emberekre, akik ésszerűnek, kiegyensúlyozottnak és nyitottnak tűnnek.

A nehéz beszélgetések művészete vezetőknek - gyakorlatorientált vezetőképző - vezetői tréning - melyik vezető


5,  Fogalmazz pozitívan
!


„A jelentésedből hiányzott több kulcsfontosságú elem” helyett próbáld: „Ezeknek az elemeknek a hozzáadása erősítené a jelentésedet.”

Az agyunk könnyebben feldolgozza a pozitív nyelvet, mint a negatív keretezést, így az üzeneted emészthetőbbé válik.

Az egyet nem értés feldolgozása több mentális és érzelmi energiát igényel, mint az egyetértés. Magyarul, az agyunk könnyebben fogadja be a pozitív nyelvezetű érveket, mint a negatív nyelvezetűeket. Elménk természeténél fogva idegenkedik a veszteségtől és ilyenkor beszűkül a gondolkodásunk és csak saját érveinkre és a rövidtávú hatásokra tudunk fókuszálni.

Mindez azt jelenti, hogy a nehéz beszélgetések során meg kell próbálnunk érveinket, meglátásainkat az előnyök hangsúlyozásával „pozitív keretbe”, helyezni. A pozitív megfogalmazás jobb érzéseket okoz partnerünkben, így jobban érzi magát a társaságunkban.

Az értékesítők, politikusok nagyon jól használják ezt a kommunikációs technikát. Ha érdekel a nehéz beszélgetések művészete, neked is érdemes használni.

 

6,  Ossz meg személyes történeteket:

 

„Amikor először vezettem projekteket, hasonló kihívásokkal küzdöttem.”

A személyes történetének megosztása – különösen, amiben elismerjük gyengeségeinket, hibáinkat, sebezhetőségünket, emberivé, szimpatikussá tesz. Mindezek olyan módon erősítik meg érveinket, amit a puszta tényekkel nem tudunk elérni.

 

+1,  Mit kerülj: A kiselőadás csapdája

(„Tehát egyetértünk abban, hogy üzemünkben kellenek az egyértelmű retorziós szabályok, mert különben sok lesz a hiba és csökken a hatékonyság. Nyilvánvaló, ha a dolgozók nem ismerik a helytelen viselkedésük után járó büntetéseket, akkor gyakrabban a nem kívánt módon fognak viselkedni, pl. rendszeresen késnek!”)

Kerüld a „magyarázó szavak”, mint pl. a „tehát”, „mert”, „nyilvánvaló” túlzott használatát.

 Bár ezeknek helyük van az egyirányú kommunikációban (például nyilvános beszédekben) vagy írott szövegekben, azonban a legtöbb ember nem szereti, ha prédikálnak, kiselőadásokat tartanak nekik egy beszélgetés során.

 

Érdemes egy vezetőnek időt, energiát szánni a nehéz beszélgetések művészetének elsajátítására?

 

Alison Wood Brooks kutatásai, és a saját tréneri tapasztalataim alapján, igen!

Azok a vezetők, akik gyakorolják a nehéz beszélgetések művészetét, arról számolnak be vezetői tréningjeinken, hogy:

  • A csapattagok szívesen megkeresik őket ötleteikkel, javaslataikkal, mert azokat alaposan át tudják beszélni. Érzik vezetőjükön a segítő szándékot, még akkor is, ha ötleteiket eredeti formájukban nem valósítják meg.

  • Jobb a csapatlégkör, kisebb a fluktuáció és a „csendes kilépés”.

  • Gyorsabbak a problémamegoldások, a problémák gyökérokainak megtalálása.

  • Jobb az együttműködés a többi egységgel.

 

A legsikeresebb vezetők nem azok, akik kerülik a nehéz beszélgetéseket, hanem azok, akik a megfelelő hozzáállással és kommunikációs eszközökkel közelítik meg azokat!

Jó gyakorlást kívánok, hisz mint minden kompetencia esetében a nehéz beszélgetések művészetének elsajátításában is a rendszeres gyakorlás a megoldás.


Ha személyes támogatást igényelsz, ajánljuk gyakorlatorientált vezetőképző programunkat, illetve a nehéz beszélgetések menedzseléséről szóló képzésünket.

 

Maradj kíváncsi, maradj szerény!

 

Barátsággal!

Héder Sándor mérnök tréner címzetes egyetemi docens Forlong Bt

 

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ezek is érdekelhetnek...

Kétféle viselkedés a munkahelyen, miért alakul ki, mit lehet tenni - vezetőképzés
Önmenedzselés

Kétféle viselkedés a munkahelyen

Miért alakul ki kétféle viselkedés a munkahelyen, mit lehet ellene tenni? A kétféle viselkedés talán legszembetűnőbb példája a munkahelyen az, hogy másként viselkedünk, ha van

Tovább olvasom »
Vezetőképzés | Forlong Bt.
ADATVÉDELEM

Ez a weboldal sütiket (cookies) használ ahhoz, hogy a weboldal megfelelően működjön, továbbá az oldalt felkereső látogatók számára a legjobb felhasználói élményt lehessen biztosítani.

A sütikben elmentett információk a weboldalt felkereső látogatók böngészőjében kerül tárolásra, és olyan adatokat tartalmaznak amelyeknek segítségével felismerhetjük, ha a weboldalra visszalátogat, vagy segít abban, hogy a weboldal melyik oldalait látogatja a felhasználó a leggyakrabban, mik a legérdekesebbek számára, melyik részek a legjobban használhatóak.

A felhasználó a bal oldali rész fülein keresztül a süti beállításokat részletesen be tudja állítani.