Kétféle viselkedés a munkahelyen, miért alakul ki, mit lehet tenni - vezetőképzés

Kétféle viselkedés a munkahelyen

Miért alakul ki kétféle viselkedés a munkahelyen, mit lehet ellene tenni?

A kétféle viselkedés talán legszembetűnőbb példája a munkahelyen az, hogy másként viselkedünk, ha van audit, és másként, ha nincs audit. Vezetői tréningjeinken erről hallok a legtöbb történetet a frontvonali vezető kollégáktól!

Audit előtt takarítás, rendrakás. A szakemberek felkészítik a dolgozókat arra, miket kérdezhet az auditor és arra is, mit kell válaszolniuk.  Az audit alatt mindenki figyel a rendre, a saját munkájára, a folyamatokra. Az auditnak vége, leengedünk, már nem fontos annyira a rend, az 5S, a minőségre figyelés, újból előjön a „Jó lesz az így!”, „Így szoktuk!”, „Csak menjen ki már az a tétel!”

Kétféle visekedés a munkahelyen - műszakvezető képzés

Természetes, hogy megjelenik a cégeknél ez a kétféle viselkedés? Lehet ez ellen tenni vagy együtt kell élni a kétféle viselkedéssel? Mit tudnak kezdeni a dolgozók döntő többségét irányító közvetlen vezetők, művezetők, műszakvezetők, csoportvezetők e jelenséggel? Járjuk körbe e témát!

 

A kétféle viselkedés – már gyerekkorunkban elkezdjük tanulni!

Máshogy viselkedünk akkor, ha lát a tanár, vagy ha nem lát. Máshogy hajtjuk végre a feladatokat az edzésen, ha lát az edző, vagy ha nem lát. (lsd. mit nyilatkozik egy Németországban dolgozó magyar edző.) Valószínűleg a tanár is másképpen viselkedik, ha ott van az óráján az igazgató, hogy ellenőrizze a munkáját. Aztán felnőtt korunkban máképpen viselkedünk a munkahelyünkön, ha ott a főnök, vagy ha nincs ott a főnök. A vállalkozó másképpen viselkedik, ha látja a ( x, y, z, …) hatóság, mintha nem látja.

Kétféle visekedés a munkahelyen - műszakvezető képzés

Kétféle viselkedés, kétféle beszéd, kétféle vélemény

Nemcsak a kétféle viselkedésre vagyunk szocializálva, hanem kétféle kommunikációra, és arra is, hogy kétféle véleményünk legyen. Erre a legjobb példám gyermekoromból apámé. Ő mindig a „Halljuk, mit hazudnak?” kérdéssel kapcsolta be reggel a rádiót. Este a „Halljuk, mi az igazság?! “felütéssel kapcsolta be a Szabad Európa rádiót. Ez a világ azonban már elmúlt.

A különböző céges megbeszéléseken, meetingeken is sokszor azt tapasztalom, hogy máshogy fogalmaznak a résztvevők, más a véleményük ott és más, ha a folyosón, a dohányzóban beszélgetek velük. Megbeszéléseken a „közös cél”, „nyertes-nyertes kapcsolatok”, „csapatmunka”, „nagyszerű ötlet”, „jó döntést hoztunk”, „mindent megteszünk a közös siker érdekében” véleményünket hangoztatjuk. A folyosón meg „Ki találta ki ezt a ……?”; „Persze most én segítsek, de nekem ki segített?” Stb, stb.

Kétféle kommunikáció a munkahelyen - műszakvezető képzés

 

A kétféle viselkedés, kétféle vélemény sok energiát visz el

Állandóan szkennelnünk kell a környezetünket és nem elég az amúgy is sok váratlan tényezőre figyelni. Még azt is kell figyelni, hogy látnak-e? Jön a főnök, akkor bemegyek a gép mögé, elmegyek a raktárba, gyorsan felhívok valakit, a lázas munka látszatát keltem. Mennyivel nyugodtabb lenne mindenki élete, ha nem kéne görcsölni, jön-e a főnök vagy nem. A főnök, az auditor bármikor jöhetne, mert, ugyanúgy figyelünk a rendre, a SOP-okra, a folyamatokra, ha jön, ha nem jön.

Mennyivel könnyebb dolgunk lenne, mennyivel több energiánk maradna, ha ahhoz szoktatnánk magunkat, hogy egyféleképen kell viselkednünk. Mennyivel egyszerűbb lenne az életünk, ha viselkedésünket céljaink, értékrendünk irányítaná, ha nem azért dolgoznánk jól, mert figyelnek bennünket, hanem mert „olyan emberek vagyunk, akiknek fájna, ha szart ad ki a keze közül” – hogy egy sikeres vállalkozót idézzek.

 

Sokszor hallom azt, hogy ez a kétféle viselkedés, kétféle vélemény magyar jelenség.

Meggyőződésem, hogy nem, habár biztos vannak országok közötti különbségek, ahogy országon belül, a cégek között is lehetnek különbségek. Szociológusok biztos alaposan meg tudják magyarázni e jelenség eredetét.

Az én meglátásom szerint a kétféle viselkedésnek, kétféle beszédnek a hatalommal való együttéléshez, a hierarchiában való boldoguláshoz lehet leginkább köze.

Robert Greene „A hatalom 48 törvénye” című könyvében a következőt tanácsolja. Ha együtt akarunk élni a hatalommal, akkor legbiztonságosabb, ha azt mondjuk, amit a többség és közben azt gondoljuk, amit akarunk.

A cégeken belüli kétféle viselkedésre, kétféle véleményre, azok szervezeti eredményességre gyakorolt hatására Peter M. Senge is felhívta a figyelmünket, a méltán világhírűvé vált „Rendszergondolkodás – az 5. alapvetés” című könyvében. Ő azt javasolta a könyvében, hogy a megbeszélések után a résztvevők vegyenek egy fehér lapot. Osszák ketté a lapot, majd a jobb oldali oszlopra írják fel, mit mondtak a megbeszélésen, a bal oldali oszlopra pedig azt, hogy mit akartak mondani, de valamiért mégsem mondták. Senge szerint a két oldal sohasem lesz tökéletesen azonos, de minél inkább közelít egymáshoz, annál hatékonyabbak, eredményesebbek a megbeszéléseink. Próbálta már valaki ezt a módszert?

Kétféle kommunikáció a munkahelyen - Peter M. Senge Rendszergondolkodás – az 5. alapvetés

A cégeken belüli kettős viselkedés, kettős beszéd, kettős vélemény kapcsán kihagyhatatlan az Abilene paradoxon jelenség. Az Abeline paradoxon lényege, hogy valamilyen problémát nem merünk felhozni a megbeszéléseken, mert félünk, hogy mi leszünk a rossz hír hozója, félünk a következményektől. Ha nem hozzuk fel a problémát, nyilván nem lesz akkor és ott konfliktus. Egy kis időkésleltetéssel azonban a probléma tovagyűrűző hatásai minket is el fognak érni, és amitől féltünk, az be fog következni. Aki nem látta az Abelin paradoxonról szóló filmet, okvetlenül nézze meg! Tanulságos!

 

A kétféle viselkedés, kétféle beszéd veszteségeket okoz a cégeknek, bár azok nehezen mérhetők.

A képzések, tréningek kapcsán a legtöbbször azt hallom, hogy azok sokba kerülnek. És valóban egy tréning árát előre lehet tudni, megtérülése pedig nehezen mérhető.
Annak a hatása is nehezen mérhető forintban, ha egy temetés hangulatú megbeszélésen a résztvevők nem merik elmondani problémáikat, véleményüket és javaslataikat.
Az is pénzbe kerül, ha a hibák, problémák megbeszélésekor a résztvevők a problémafelvetést támadásként élik meg és gyors ellentámadásba mennek át. E harc legbiztosabb eredménye, hogy az aktuális probléma nem, vagy nagyon lassan oldódik meg. A kapcsolatok megromlanak és a folyamatos harc, a törlesztések, kicsinyes bosszúállások a kultúra részévé válnak.

 

Mit lehet tenni egy cégnek a kettős viselkedés ellen?

Nem irigylem a felsővezetőket, kkv tulajdonosokat. Nincs könnyű megoldás.

A dolgozók szintjén a legkézenfekvőbb megoldás a kétféle viselkedés felszámolására az autokrata vezetői stílus, a szigorú ellenőrzés, a bekamerázás, a jutalmazás-büntetés.

A dolgozók ellenőrzése természetesen csak szúrópróbaszerű lehet, hisz nem állíthatunk minden dolgozó mellé ellenőrt. A szúrópróbaszerű ellenőrzés hatása az lehet, hogy a közvetlen vezetőket munkafelügyelő szerepre kényszerítjük, rászoktatjuk őket arra, hogy a hibákat, a negatív dolgokat vegyék észre, azokat büntessék. A büntetésbe sajnos néha a cégért a lelküket kitevő lelkiismeretes, jól dolgozó munkatársak is belekerülnek. Kevésbé futnak bele a büntetésbe a legzsiványabbak, a negatív hangadók, akiknek fő időtöltése a lázas munka tettetése, és abba fekete öves szinteket is el tudnak érni. Következmény: a legjobb, legelkötelezettebb dolgozók kezdik elhagyni a céget, a fekete öves látszatdolgozók meg ott maradnak. A vezetőknek már nem is lesz szemük arra, hogy azokat is észrevegyék, akik lelkiismeretes, lojális dolgozók.

A ház ajánlata a műszakvezető, csoportvezető kollégáknak a kettős viselkedés kezelésére:

  1. Fogadjátok el, – a fenti írásom ehhez kívánt hátér információkat adni – hogy a dolgozók e kétféle viselkedésre szocializálva érkeznek a munkahelyekre.
  2. Fogadjátok el, hogy a dolgozókat újra kell szocializálni, annak érdekében a mai korszerű folyamatokra, csapatmunkára épülő munkahelyeken boldoguljanak!
  3. E feladatot Ti kaptátok! Nem fair, de ez van!
  4. Rendíthetetlen következetesség!
  5. Nem vagytok egyedül, kérjetek segítséget!

 

Kíváncsi vagyok van-e olyan cég, akik meghaladta már a kétféle viselkedés, kétféle kommunikáció, kétféle vélemény problematikáját? Mi volt a „titok”?

Nekünk is sok jó és rossz tapasztalatunk gyűlt össze az évtizedek alatt a kettős viselkedésről és annak a megelőzéséről, menedzseléséről. Persze nincs nálunk a bölcsek köve, azonban akit érdekelnek a tapasztalataink, működőképes megoldásaink, kérem, keressen meg bennünket!

Vélemény?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .