vezetői x faktor - mi az ami kiemel a többi vezető közül - forlong

Milyen 4 tényezőből áll a vezetői x faktor?

A vezetői X faktor – mi emel ki a többi vezető közül!

Ha a kék gallérosokat irányító vezetők – frontvonali vezetők, csoportvezetők, supervisorok – körében van vezetői X faktor, akkor tapasztalataim szerint az az alábbi négy összetevőből áll össze.

Sok cégnél trénerként, coachként és egyre többször mentorként dolgozva azt látom, jól azonosíthatók azok a tulajdonságok, kompetenciák, szemléletmódok, amik hozzájárulnak ahhoz, hogy egy dolgozóból kiválasztott vezetőből kiváló vezető váljon. Melyek ezek?

 

A vezetői x faktor 1. összetevője

A kiváló frontvonali vezető: Magabiztos, anélkül, hogy arrogáns, nagyképű lenne

Egy frontvonali vezetőnek jól kell éreznie magát a bőrében. Megfelelő önismerettel kell rendelkeznie, tudnia kell szabályoznia érzelmeit. Meg kell őriznie nyugalmát akár egy géphiba, akár egy csapata által vétett hiba esetében is. A dolgozók öt figyelik, őt modellezik, tehát neki jó példát kell mutatnia. A magabiztos vezetőknek arra kell vigyázniuk, hogy nehogy „túltolják” a magabiztosságukat, mert akkor abból már arrogancia, nagyképűség lesz.
A kiváló vezető amellett, hogy jól érzi magát a bőrében, tudja, hogy mindig van mit tanulnia, mindig van miben fejlődnie, éppen ezért folyamatosan képzi magát.

 

A vezetői x faktor 2. összetevője

A kiváló frontvonali vezető: Eredmény orientált, anélkül, hogy átgázolna a dolgozókon

Akármennyit is bölcselkedhetünk a frontvonali vezetők kompetenciáin, fejlesztési szükségletein, a frontvonali vezető teljesítményét a csapata teljesítményével mérik. A vezetői megbeszéléseken a vezetőnek csapata eredményeiről vagy eredménytelenségéről kell beszámolnia, legtöbbször a többi vezetőtárs előtt.
Ahhoz, hogy a vezető eredményekről tudjon beszámolni, ahhoz rendkívül fókuszáltnak kell lennie, a célt, a prioritásokat szem előtt kell tartania és elsősorban azzal foglalkoznia, amin tud változtatni.

Mivel az eredményeket a csapatában dolgozók produkálják, ezért jól kell tudni bánni a dolgozókkal, kiváló kommunikátornak kell lennie. Amire vigyáznia kell ismét az, hogy ne gázoljon át a dolgozókon, de ne is legyen kenyérre kenhető. Hadd idézzek egy tapasztalt frontvonali vezetőt, aki a mostani képzési sorozatomban vesz részt: Vigyáznom kell, ne legyek se bunkó, se beszari! Nem könnyű ráérezni az egyensúlyra.

 

A vezetői x faktor 3. összetevője

A kiváló frontvonali vezető: Összekovácsolja a csapatát, a nélkül, hogy a többi csapatot ellenségnek tekintené

A vezetőnek össze kell kovácsolnia a csapatát. A könnyű út, ha keres magának egy ellenséget és azt okolja minden hibáért. Így például közösen, „csapatként” léphetnek fel a „másik” műszak, esetleg valamelyik támogató egységgel (karbantartókkal, qualitysekkel) szemben.

A kiváló vezető ilyet nem enged meg magának sem, a csapatának sem. Bár a más csapatokkal való versengésnek van egy egészséges mértéke, azt sohasem haladja meg. Arra buzdítja a csapattagokat, hogy minden előírásnak, szabálynak tegyenek eleget és ha van problémájuk más egység csapatával, azt úgy beszéljék meg, hogy a kapcsolatuk ne romoljon meg. Másnap is be kell menni dolgozni!

 

A vezetői x faktor 4. összetevője

A kiváló frontvonali vezető: Érvényesül a szervezeti hálóban, anélkül, hogy „benyalna” bárkinek

A tapasztalataim szerint nagyon sok eredményes csoportvezető, supervisor, művezető nem akar, nem szeret szerepelni. A vezetői munka azonban nem a vezetőről szól, pláne nem arról, hogy ő mit szeret, mit nem szeret. Minél jobb kapcsolatot alakít ki a vezető szervezetének formális, informális kulcsszereplőivel, annál több információhoz, támogatáshoz jut. A kapcsolati hálóját fogja akkor is kihasználni, ha előre akar lépni, vagy ha új munkakört keresne magának. A cégen belüli fontos döntéseknél jó, ha más ajánlja őt. Ez erős, tudatosan kialakított és ápolt kapcsolati hálóval el elérhető.

 

vezetői x faktor 4 összetevője frontvonali vezetők körében - gyakorlatorientált vezetőképzés

Ahhoz, hogy a csírák ki tudjanak bontakozni, egyrészt a vezető részéről eltökéltségre van szükség, másrészt egy támogató, fejlesztő környezetre. Mi magunk a Légy az a vezető, akinek mindenki a csapatában akar dolgozni!” programunkkal járulunk hozzá a támogató környezethez.

 

 

Maradj éhes, maradj kíváncsi, maradj örök tanuló! 

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .