A realistán optimista vezetőt kedvelik a munkatársak
Realistán optimista vezető – neki vannak a legodaadóbb követői. És Peter Drucker óta tudjuk, vezető az, akinek követői vannak. Vezetői képzéseinken rendszeresen összegyűjtjük a résztvevők saját tapasztalatait azokról a vezetőkről, akik a legtöbbet kihozták belőlük. Több száz vezető tapasztalata alapján bátran állítom, a reálisan optimista vezető hozza ki a legtöbbet a csapatából, neki vannak (lesznek) a legkonstruktívabb követői. De mi is ez a realista optimizmus, ki a reálisan optimista vezető?
Mi is az a realista optimizmus?
A realista optimizmus egy olyan szemléletmód, mindset, életfilozófia, amely elfogadja az élet nehézségeit, a problémákat, sokszor az igazságtalanságokat és mindezek ellenére megőrzi a jövőbe vetett hitét, fókuszáltságát és cselekvőképességét.
A realista optimizmus fogalma Sandra Schneider 2001-ben, az American Psychologist-ban megjelent cikkével lett népszerű. Az üzleti világ leghíresebb lapja a Harvard Business Review is több cikkében foglalkozik a reálisan optimista vezető szerepével, például itt és itt.
A realista optimizmus egyféle pontosítás a naiv optimizmus, a pozitív gondolkodás, a „vonzás törvénye” stb. túlhasznált, túlontúl leegyszerűsítő fogalmakkal szemben. (És egyben vállalva az ezek ellen való szélmalomharcot is).
A reális optimizmus az érzelmi intelligencia egyik megnyilvánulása. A reális optimizmushoz nagyon hasonló jelentéssel bír a vezetőképzésben is egyre divatosabb reziliencia és a mi általunk kedvelt mentális erő fogalma.
Mi a jellemzője a reálistán optimista vezetőnek?
Elfogadja, hogy:
- A vezetői munka természetes része (még a prosperáló cégeknél is), hogy vannak problémák, nehézségek, kihívások, mélypontok, kudarcok.
- Hogy ő sem, a munkatársai sem tökéletesek, tele vagyunk kételyekkel, kétségekkel, apróságokon felhúzzuk magunkat és rugózunk rajtuk.
- Hogy néha van, hogy egy-egy témába vetett energia, idő felesleges volt, mert közbejött változások elsodorták.
- Hogy sokszor ér bennünket igazságtalanság. Ő megadja a tiszteletet környezetének, de nem mindenkitől kapja vissza.
- Elfogadja, hogy munkatársai nem fogják szeretni, ha népszerűtlen intézkedések hoz, ha ki akarja őket mozdítani a komfortzónájukból.
- Tudja és elfogadja, hogy ahogy a kudarcok, úgy a sikerek is időlegesek. A múlt évi eredmények adhatnak magabiztosságot a jövő évi sikerekhez, de biztosítékot nem!
Nem úgy fogja fel mindezeket, hogy:
- Mások direkt betesznek neki, hogy „hülyékkel vagyok körülvéve”, hogy
- „Miért büntet az Isten, miért büntet a sors ezzel?”
- Mások miért ennyivel szerencsésebbek?
Úgy fogja fel ezeket a problémákat, kihívásokat, hogy:
- Ez a tananyag, amit az élet elé sodort.
- Hogyha ezeket a problémákat megoldja, a kihívásokat megválaszolja, akkor tanulni, fejlődni fog.
- Hogy ő és a csapat soha nem lesz tökéletes, lehet, hogy nem az ő csapatában vannak a legnagyobb koponyák, de ettől az üzleti versenyben még lehet élenjáró a csapata.
Cselekvésorientált
- A problémákról, kihívásokról őszintén, tényekre, adatokra alapozva tájékoztatja munkatársait – kerüli a „marketinges dumát”.
- Olyan cselekedetekre koncentrál, arra fókuszál, ami az ő hatáskörében meg tud tenni, legyen is az bármilyen kis cselekedet.
- Olyan cselekedetekre fókuszál, ami akár egy lépéssel is a megoldás irányába hat.
- Meri vállalni a kockázatokat, az új megközelítéseket.
Milyen hatással van a reálisan optimista vezető a dolgozókra?
Fenntartja a morált, a munkakedvet, ezáltal hozzászoktatja őket a megküzdéshez. A megküzdések révén elért sikereket a kollégák valódi sikereknek élik meg.
Hol, hogyan fejleszthető a reálisan optimista szemléletmód?
Ajánlom a „Légy az a vezető, akinek mindenki a csapatába akar tartozni!” és a „Mentális erő fejlesztése” programunkat!
Maradj éhes, maradj kíváncsi, maradj örök tanuló!