Ha áldozatnak érzed magad, megszűntél vezetőnek lenni - gyakorlatorientált vezetőképzés

Ha áldozatnak érzed magad, megszűntél vezetőnek lenni!

Ha áldozatnak érzed magad, nem tudod vezetni sem saját magadat, sem a csapatodat, sem a cégedet!

A covid válság kapcsán különösen sok probléma, nehézség ér bennünket, mint egyéneket, mint vezetőket, cégeket, országokat, mind az egész emberiséget egyaránt. A nehézségek kellemetlen érzéseket keltenek bennünk, melyektől minél előbb meg akarunk szabadulni. A legkönnyebb megszabadulás, ha a nehézségeinkért valaki mást vádolunk, mást tartunk felelősnek. Ez több szempontból hasznos! Elménk megnyugszik, mert magyarázatot talál egy rendkívül komplex problémára. Ha megtaláltuk a kellemetlenségek okozóját, akkor haragunkat, energiánkat rá tudjuk irányítani, ráadásul azzal a jó érzéssel, hogy igazunk van. Az összeesküvés elméletek ezért jók, mert egy nagyon egyszerű, logikus (és rossz) magyarázatot adnak a nehézségeinkre. Nincs szükség sok gondolkozásra, fejtörésre.

Ha áldozatnak érzed magad, megszűntél vezetőnek lenni - műszakvezető képzés

A probléma csak az, hogyha nehézségeinkért másokat vádolunk, akkor mentális, fizikai energiánkat nem a saját nehézségeinkkel való megküzdésre fókuszáljuk, hanem azokra, aki szerintünk e nehézségeinket okozták. Ha valamit is teszünk a nehézségeink ellen, azt azzal a rossz szájízzel tesszük, hogy valaki(k) miatt kell mindezt csinálnunk. Ha valamit kényszerből kell csinálnunk, akkor kevésbé vagyunk kreatívak, motiváltak és együttműködők és csökken a szervezetbe vetett bizalmunk, csökken az elkötelezettségünk!

Ha áldozatnak érzed magad, megszűntél vezetőnek lenni - frontvonali vezetőképzés

 

Mit lehet tenni, ha áldozatnak érzed magad?

Szerintem érdemes a múltba, a sztoikus bölcsekhez és a jelenbe, a tudományhoz fordulni. Érdemes olyan emberek tapasztalatát is meghallgatni, aki nehéz időkben is erősek tudtak maradni és ezzel embertársaiknak is segítséget tudtak adni. Egy tudós ember és egy magyar származású holokauszt túlélő gondolatait szeretném olvasóink figyelmébe ajánlani. A sztoikusok gondolataiért ebben az írásomban voltam hálás.

Identitás = a magunknak mesélt történet

Yuval Harari olyan történész, aki feladatának érzi, hogy a történelemtudomány eredményeit az emberek számára egyszerűen, befogadhatóan, izgalmasan mondja el. Most megjelent új könyve a „Sapiens – Rajzolt történelem”, képregény formájában mutatja be az emberiség történetét. Példás gyorsasággal jelet meg magyarul.

Harari szerint a homo sapiens azért tudott kiemelkedni a többi humanoid faj közül, (akik fizikailag erősebbek voltak és némelyiknek az agytérfogata is nagyobb volt őseinkénél) mert össze tudtunk fogni. Miért tudtunk összefogni? Azért, mert olyan történeteket találtunk ki, amiben mindannyian hittünk, ami segítette, azt hogy összefogjunk. Ezek a történetek akármilyen bugyuták is voltak, hozzájárultak az identitásunk kialakulásához is. Ugyanis minél többször halljuk, ismételjük meg magunknak történeteinket, azok annál inkább a mieinké válnak. Minél többszőr halljuk, annál inkább hatnak gondolkodásunkra, viselkedésünkre, egyre inkább meghatározzák azt, hogy kik vagyunk. Harari szerint a cégeket/szervezeteket, a nemzeteket is lényegében egy történet fogja össze és határozza meg identitásukat.

 

Milyen történetet mesélt magának dr. Edith Eva Eger?

A 90 éves, pszichológusként dolgozó Eger Éva saját borzalmas holokauszt élményét úgy tudta feldolgozni, hogy kitört abból, hogy áldozatként tekintsen magára. Végig arra koncentrált, amit a láger körülmények között is irányítani tudott: a saját gondolkodására! Arra, hogyan értékeli, mit mesél magának arról a helyzetről, amibe a történelem belesodorta. Így fogalmaz egy vele készült riportban:

„Aki áldozatként gondol magára, mindig talál egy elkövetőt, akit hibáztathat. A függőség ebben a tekintetben kényelmes állapot: mikor függök tőled, nem kell semmit tennem magamért, mert tudom, kit okolhatok a sorsom alakulásáért.” Dr. Edith Eva Eger

Ha áldozatnak érzed magad, megszűntél vezetőnek lenni! A saját életedet sem tudod vezetni!

 

Mint vezető, milyen történetet mesélsz munkatársaidnak?

Olyat, amelyben áldozatnak érezhetik magukat, vagy olyan történetet, amelyben a cég munkatársai, függetlenül a szervezeti hierarchiától, váll-vállvetve küzdenek céljaikért?

Tréneri tapasztalataim alapján minden vezető akarva, akaratlanul történeteket mesél. 

Áldozatnak vagy vezetőnek érzed magad

Van, aki azt hiszi, motiváló történetet mesél, de valójában demotivál. Ki hinne egy vezetőnek, aki a csapatmunka, a megküzdés fontosságáról beszél, arról, hogy „most nehéz helyzetben van a cég, össze kell húzni magunkat!”, eközben a legújabb SUV-val áll a cég bejáratához legközelebbi parkolóba, és most éppen valami távoli turistaparadicsomból tölt föl képeket a facebook oldalára!?

Sok vezető szájából hallok olyan történetet, amiben áldozatnak gondolja magát, a cégét. „Nincs pályázat, nincs támogatás, nincs munkaerő, nem segít az állam, az önkormányzat, a Kamara! Motiválatlanok, képzetlenek, anyagiasak a munkavállalók!” Ha áldozatnak érzed magad, megszűntél vezetőnek lenni! Egy panaszkodó, siránkozó vezetőnek nem lesznek követői, pedig Peter Drucker szerint:

Vezető az, akinek követői vannak!

Szerencsére sok vezető van, aki a válság közepette, (meg a válság nélkül is) a lehetőségekre, az innovációra, a közös megküzdésre fókuszál. Olyan történeteket kommunikál, melyek erőt, reményt adnak munkatársaiknak, olyanokat, amelyek a közös megküzdésre ösztönöznek. Szerencsére sok vezető azt is megtanulta, hogy ezeket a történeteket, hogyan, milyen módon kell hatásosan előadnia csapatának, cége dolgozóinak. Az ilyen vezetőknek vannak, lesznek követőik.

Ki tud izgalmasabb, vonzóbb történetet mesélni?

Ma sokan úgy vélik, hogy a világban komoly identitásharc folyik. Én inkább ezt identitás versenynek vélem. A ma kiváló vezetőinek nem csak izgalmas, kihívó célokat, kiváló stratégiát, kiváló folyamatokat kell a csapatukkal együtt kimunkálniuk. A ma kiváló vezetőinek a cég tevékenységét bele kell szőniük egy olyan izgalmas történetbe, amely történetért a munkatársak értelmét látják a közös munkálkodásnak, a minden munkával együtt járó nehézségekkel való megküzdésnek.

Közeleg a karácsony, az új év, amikor a cégvezetőknek ki kell állniuk a dolgozók elé és meg kell nyilvánulniuk.

A mai válság megköveteli, hogy a vezetők, – legyenek azok felsővezetők vagy a dolgozókat közvetlenül irányító frontvonali vezetők – kiálljanak a munkatársaik, csapataik elé. Nehézségek esetén ez a vezetők dolga évezredek óta. Ezt tette például az Athéni Xenophón 2500 évvel ezelőtt, amikor csapata vezető nélkül maradt az ellenséges perzsa királyság területén.

Kedves vezetők! Felkészültetek erre a beszédre?

Mit szeretnétek, a karácsonyi, újévi beszédetek után hogyan érezzenek, hogyan gondolkodjanak, hogyan cselekedjenek a munkatársaitok?

  • Úgy, hogy pontosan tudják, kik miatt került a csapat, a cég nehéz helyzetbe? Hogy pontosan tudják, kit kell gyűlölni, utálni? Hogy egyedül maradtak, hogy nincs, aki segítsen, hogy a körülmények áldozatai, hogy a vesztesek oldalán vannak?
  • Esetleg úgy, hogy a rózsaszín jövőbe képzelhetik magukat és megnyugodhatnak, hogy nem lesz elbocsájtás, hogy megnő a kereslet a cég termékei, szolgáltatása iránt, hogy a fizetések nőni fognak, hogy jön a pályázati pénz, hogy jövőre minden vissza fog térni a régi kerékvágásba?
  • Vagy úgy, hogy van vezetőjük, aki a nehézségekkel való bátor szembenézésre, a váll-vállvetve, egy emberként való megküzdésre buzdítja őket és maga is erre mutat példát? Akin látszik, hogy van energiája ehhez a megküzdéshez. Aki arra fókuszálja a csapata mentális, érzelmi, fizikai energiáit, amit ők tudnak tenni, hogy megerősödve kerüljenek ki a megküzdésből, hogy a szűkös helyzetben is meglássák a kibontakozó új lehetőségeket, hogy azokra innovatív megoldásokat dolgozzanak ki.

Ha valamikor, akkor most nagy szüksége van a cégeknek, a szervezeteknek az erős és emberséges vezetőkre!

Ha valamelyik vezető úgy érzi, neki van energiája, elképzelése, egy jó története, de nem tud elég hatásosan prezentálni, megnyilvánulni, kérem, ne habozzon, keressen meg bennünket és mi szívesen segítünk a felkészülésben. Akár online vagy személyes beszélgetésben, de akár video feedbackes képzésben is.

Ha vezetőként néha áldozatnak érzed magadat, akkor ez a legjobb ajánlatunk!

Gyakorlatorientált vezetőképzés

Vélemény?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .