Az erős ÉS emberséges vezetőkért - Mit tanácsol a sztoikus filozófia nehézségek idején

Mit tanácsol a sztoikus filozófia nehézségek idején?

Sztoikus filozófia – nehézségek idején nyúljunk vissza az alapokhoz!

 

A sztoikus filozófia jelentős alakjai között ki kell emelnünk Marcus Aurelius római császárt és Epiktétosz felszabadított rabszolgát. Ők a társadalmi ranglétra tetején, illetve alján élve a nehézségek idején iránymutatást, belső békét találtak a sztoikus filozófiában, így talán nekünk is segíthet ebben a vírusos időszakban.
Jómagam (vírusos időszak nélkül is) nagy kedvelője vagyok a sztoikus filozófiának. Azt javaslom a vezetőknek is – főleg, ha pihenőre kényszerülnek, – hogy olvassanak sztoikus filozófiát. A könyvek díjtalanul elérhetők a Magyar Elektronikus Könyvtárban. Szerintem minden belső iránytűt, belső békét, mentális erőt kereső vezető jobban jár, ha visszatér a filozófiához, mintha a legújabb vezetői divatoknak hódolna. Persze senkit sem szeretnék lebeszélni a „Hogyan változtasd meg az életed 7 nap alatt?”, vagy a „Hogyan fedezd fel 5 perc alatt a valódi küldetésedet?” típusú könyvek olvasásáról.
A BBC az év elején arról írt, hogy a mai komplex, zavaros, kiszámíthatatlan világban érdemes lenne visszanyúlnunk az filozófusokhoz. Jó látni, hogy korunk egyik népszerű filozófusának Alain de Bottonnak, milyen népszerűek az előadásai!

 

Mi a sztoikus filozófia alapgondolata?

A sztoikusok azt vallják, hogy ahhoz, hogy jó életet éljünk, sokkal fontosabb a belső világunk rendbe tétele, mint a külső világban elért anyagi sikereink vagy elért státuszunk.

„Próbáld meg, sikerül-e talpig derék ember módjára élned, aki nem zúgolódik a mindenségtől neki osztott sors ellen, s beéri azzal, hogy ő maga igazságosan cselekszik, és lelke mindig jóra kész.” Marcus Aurelius: Elmélkedések Negyedik könyv, 25

 

Hogyan tegyük rendbe a belső világunkat?

 

1, Fogadjuk el a valóságot, a minket érő nehézségeket!

A sztoikusok szerint a belső béke eléréséhez az első lépés, hogy elfogadjuk a természet törvényeit, a változásokat, a minket érő nehézségeket. Az elfogadás a sztoikusok szerint üdvözítőbb, mintha

  • a fejünket a homokba dugnánk vagy ha
  • elkezdenénk pánikolni, esetleg
  • abban reménykednénk, hogy a bajok maguktól elmúlnak, vagy a
  • szebb jövőbe/múltba álmodnánk magunkat, netán arra fecsérelnénk energiáinkat, hogy
  • az élet adta nehézségeink miatt elkezdjünk más embert, embercsoportot hibáztatni.

 

A koronavírussal kapcsolatban az a meggyőződésem, hogy jobban járunk, ha elfogadjuk, hogy igen van járvány, igen kb. 70-80% valószínűséggel mi is el fogjuk kapni előbb vagy utóbb, akármennyire is zárkózunk be, akármennyire is védekezünk – amiről persze senkit se szeretnék lebeszélni!

Trénerként el kell fogadnom, hogy nem tudom, a cégek mikor igényelnek újból tréninget, egyáltalán a jelenlegi formában működhet-e tovább a képzési üzletünk?

 

“Vezess, Zeus, és Te, Végzet, bárhová is szántatok engem. Zúgolódás nélkül követlek benneteket. Ha nem akarnék, gyáva volnék és mégis engedelmeskednem kellene.”

Epiktétosz Kézikönyvecskéje; LIII.

 

2, Nyugodt elmével, éles megfigyeléssel tanulmányozzuk a valóságot és a saját gondolkodásunkat!

Tanulmányozzuk a valóságot!

A nyugodt elme tud racionálisan gondolkodni, megfigyelni, adatokat gyűjteni, elemezni, több szempontból, több, megbízható forrásból, több idősíkon rátekinteni a dolgokra. A cégeken belül is rendkívül sok racionális eszközünk van a nehézségek kezelésére: PDCA ciklus, problémamegoldó módszerek, folyamatelemző módszerek stb. hogy hirtelen csak hármat említsek. Ha azonban nyugtalan az elménk, haragos a szívünk, ha áldozatnak érezzük magunkat, netán kicsinyes törlesztéseken gondolkodunk, akkor nem tudjuk használni ezeket a racionális eszközöket.

Tanulmányozzuk azt is, hogy hogyan gondolkodunk!

A sztoikus filozófia különösen a gyors ítélkezések okozta veszélyektől akar megóvni bennünket:

„Nem a tények zavarják az embereket, hanem a tényekről alkotott vélemények.” Epiktétosz Kézikönyvecskéje; V.

 

„Ítéletedben légy óvatos! Valaki sietve mosakszik. Ne mondd, hogy rossz, hanem: sietve mosakszik. Valaki sok bort iszik. Ne mondd, hogy rossz, hanem: sokat iszik. Mert honnan tudod, hogy az rossz, még mielőtt az okot megvizsgáltad volna?” Epiktétosz

Gondolkodásmódunk tanulmányozása, fejlesztése egyben a leghatásosabb stresszkezelés is!

3, Amin tudunk változtatni, azon változtassunk! Amin nem tudunk változtatni: lásd 1. pont

„Fojtsd el ellenszenvedet mindazokkal a dolgokkal szemben, melyek nincsenek hatalmunkban, és vidd át az olyan dolgokra, amelyek hatalmunkban vannak!” Epiktétosz Kézikönyvecskéje, II.

 

A vezetők számára Stephen R. Covey tette népszerűvé a fenti sztoikus gondolatot „A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása” című könyvében.

Mit tanácsol a sztoikus filozófia nehézségek idején - gyakorlatorientált vezetőképzés

Mint tudnunk változtatni koronavírus idején?

Amit én értettem meg:

  • Betartom a hatósági előírásokat, akkor is, ha nem minden részletét értem. (Persze könnyebb ezeket elfogadni, ha a vezetők példát mutatnak a szabálykövetésben és nekik nem jár kivételes eljárás!)
  • Figyelmet és energiát fordítok arra, hogy erős legyen az immunrendszerem, hogy az meg tudjon küzdeni a betolakodó vírussal. Szerintem mindenki tudja, mire kell figyelnünk: táplálkozás, testsúly, rendszeres mozgás, légzéstechnika stb. (Persze jobban jár az, aki nem most kezdi el mindezt, hanem eddig is egészségesen élt.)
  • A hirtelen nyakamba szakadt időmben meditálhatok azon, milyen hibákat követtem el eddig, azokat hogyan lehet kiküszöbölni, milyen új, kreatív irányokba tudom tovább vinni cégünket?
  • Felhívom a barátaimat, rokonaimat hogy ötleteljünk, támogassuk egymást.
  • Figyelek a lakókörnyezetemre, a szomszédainkra, hogy támogassuk egymást!

 

Összefoglalva, hogy nehézségek idején mit javasol a sztoikus filozófia:

  • Tartsuk be a hatósági előírásokat, javaslatokat!
  • Fogadjuk el, hogy 70-80% valószínűséggel elkapjuk a vírust!
  • Erősítsük meg immunrendszerünket, hogy meg tudjon küzdeni a vírussal!
  • Erősítsük meg immunrendszerünket azokkal a szokásokkal (pl. sportolás, légző gyakorlatok) amelyekről valójában tudjuk, hogy eddig is kellett volna csinálnunk, de nem csináltuk!
  • Ha eddig nem alakítottunk ki magunknak ilyen szokásokat, engedjük el a lelkiismeret furdalást, magunk kritizálását és a viselkedés dizájn támogatásával kezdjük el az immunerősítő szokásaink kialakítását!

Az erős ÉS emberséges vezetőkért - Mit tanácsol a sztoikus filozófia nehézségek idején

Amennyiben érdekli a viselkedés dizájn módszere, kérem, nézze meg programunkat, keressen meg. Orvosi tanácsokat nem adunk, de ha valaki tudja, mit kell tenni az egészsége érdekében, de valahogy nem teszi, annak tudunk segíteni!

 

Az elkövetkező időszakhoz mindenkinek sztoikus bölcsességet, mentális erőt és az immunrendszerét megerősítési konkrét cselekedeteket kívánok!

Aki telefonon vagy skype-on szeretne velünk közösen gondolkodni, várjuk a hívását!

Héder Sándor

+36 30 9578 515, forlong@t-online.hu; skpe Sándor Héder

2 thoughts on “Mit tanácsol a sztoikus filozófia nehézségek idején?”

  1. Örülök, hogy a sztoikus filozófia ismertetése során kiemelted annak AKTÍV oldalát, s így az elfogadás nem vált azonossá a defetizmussal, a passzív belenyugvással. És nemkülönben erény, hogy a szükségtelen hősködés, túlbuzgóság is lemállott az értelmezésről.
    Az már csak hab a tortán, hogy az aktualitás vízébe is megmártottad kicsit a filozófiát.

Vélemény?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .