mi a vezető legfontosabb kötelezettsége - műszakvezetők csoportvezetők képzése - vezetőképzés

Szerinted mi a vezető legfontosabb kötelezettsége?

Kedves vezető barátom!
A Te meglátásod szerint, mi a vezető legfontosabb kötelezettsége?

 

Mi a vezetői kötelezettség? Az, amit a válladra vettél, amikor elvállaltad a vezetői munkát. Fontos, hogy tudd a kötelezettségeidet és azokat jó szívvel elvállad. Fogadd el, amíg vezető leszel, a kötelezettségeid ott lesznek a válladon! Hasonlóan ahhoz, mint amikor gyermeket vállalsz.
A feladataidat megcsinálhatod, meg is nyugodhatsz, ha azokat jól végezted. A kötelezettségeid azonban mindig a válladon lesznek, mint a mitológiai Atlasznak a Föld!

A vezető legfontosabb kötelezettsége saját maga fejlesztése, azért, hogy jobban tudjon szolgálni

Az alábbi válaszokat szoktuk kapni képzéseinken a „Mi a vezető legfontosabb kötelezettsége?” kérdésre:

  • A főnököm elvárásainak teljesítése.
  • A csapatom és a főnököm elvárását is teljesítsem.
  • Magammal szembeni elvárásaimat és a főnököm, a csapatom elvárásait teljesítsem.
  • Olyan légkört kialakítani, amiben mindenki a közös célra tud figyelni.
  • Nagy problémák nélkül megússzam a mai napot!
  • A cél érdekében nyalni a ………
  • Kihúzzam a nyugdíjig!
  • Teljesítsem azt, amit a vásárlók elvárnak!
  • Stb

Szóval sokféle válaszokat kapunk. Melyik a helyes válasz? Ezt neked magadnak kell megfogalmaznod! Miért érdemes? Nos, azért, hogy energiáidat, kompetenciáidat a legfontosabb kötelezettségednek tudd alárendelni. Mi abban tudunk segíteni, hogy bemutatunk egy szakértői véleményt és természetesen a saját, több mint 25 év során kikristályosodott meggyőződésünket is.
(Megjegyzem sokan felváltva vagy szinonimaként kezelik a feladat, kötelezettség fogalmakat. Mérnöki alapszakmával rendelkezve, nekem úgy tűnik, rendkívül nagy a szemantikai szórás a HR területén használt szavaknál. Ezért is csináltunk egy szakszótárt.)

 

Hívjunk segítségül egy szakértőt a „Mi a vezető legfontosabb kötelezettsége?” kérdés megválaszolásához!

Fred Kofman-tól szeretnék idézni. Kofman sokáig matematika professzor volt az MIT-n. Benne volt a Peter M. Senge nevéhez kötődő „Rendszergondolkodás, az 5. alapvetés” című könyv szerzői csapatában. Sokáig multinacionális vállalatoknak segített dolgozói teljesítményértékelő rendszereket kimunkálni. Majd egy évtizeden át volt a LinkedIn tanácsadója. A „Conscious Business” című nagyszerű könyve révén ma korunk egyik legbefolyásosabb tanácsadója. Nekem is személyes kedvencem, én is gyakran fordulok előadásaihoz, írásaihoz friss gondolatokért.

 

Fred Kofman szerint a vezető legfontosabb kötelezettsége a cég sikeréért való munkálkodás.

A cég sikeréért való munkálkodás? Ez nyilvánvaló, nem? Nem!

  • Egy vezetőnek a munkaköri leírásában legalaposabban az van kifejtve, hogy mik a feladatai, kötelezettségei annak érdekében, hogy a csapata eredményes legyen.
  • A megbeszéléseken felettesei azt kérik tőle számon, milyen eredményt ért el a csapata.
  • Sok helyen a fizetése is attól függ, mekkora eredményt ért el a csapatával.
  • Magának a „vezetés” szónak a leggyakoribb meghatározásai is a vezető saját beosztottainak vezetéséről szólnak.

Meggyőződésem, hogy egy vezető legtöbb gondolata akörül forog, hogy eredményre vezesse a saját csapatát. Tévedek?

Egy cég azonban számos csapatból és számos vezetőből áll.

Ha minden vezető a saját csapatára figyel, hogy lesz sikeres a cég egésze? A nemzetközi szakirodalom szerint a cégek attól szenvednek, hogy az egységeik silóként működnek és nem dolgoznak eléggé össze.
A szervezeten belüli konfliktuskezelések, problémamegoldó megbeszélések legnagyobb kihívása az egyéni, a csapat és a nagyközösség érdekeinek összeegyeztetése.

Kofman argentin származású révén a fociból hoz analógiát e problémának az érzékeltetésére.

 

Mi egy focista legfontosabb kötelezettsége?

Ez is nyilvánvaló! A csatár legfontosabb kötelezettsége, hogy gólt rúgjon. Minél több gólt rúg, annál több lesz a fizetése. Igen ám, de mikor kap több pénzt a csatár? Ha 4-5-re kikap a csapata, vagy ha 1-0-ra győz? Bizony akkor, ha veszít a csapat. Bizony a csatár fontos feladata, hogy gólt rúgjon, de van, amikor hátra kell szaladnia, hogy segítsen a védekezésben.

Ebből a példából is látszik, hogyha csak az egyéneket, egységeket ösztönözzük az eredményes munkára, attól nem lesz automatikusan jobb a szervezet működése. Ahogy Kofman mondja:

a részekre való optimalizálással nem tudjuk az „egészet” optimalizálni!

A cégen belül, hasonlóan a focicsapathoz, mindenkinek a legfontosabb kötelessége a közösség sikeréért dolgozni. A focicsapat esetében, aki a csapat sikeréért dolgozik, egyben a közönség kiszolgálásáért is dolgozik. Az üzleti életben, aki a cége sikeréért dolgozik, egyben a vásárlók elégedettségéért is dolgozik.

 

A vezető legfontosabb kötelezettsége Kofman szerint tehát az, hogy minden erejével járuljon hozzá ahhoz, hogy a cége sikeres legyen.

El tudom képzelni, és meg is értem, hogy sok tanácsadó, cégvezető inkább az ügyfelek, a vásárlók kiszolgálását hangsúlyozza a vezető legfőbb kötelességeként. Amikor én kezdtem a pályafutásomat, akkor kezdett divattá válni a stratégiai tervezés. Akkor forradalmian új gondolat volt, hogy a cégek ne magukra figyeljenek, hanem gondolkodásuk fókuszában az ügyfelek kiszolgálása legyen.

Én mégis inkább Kofman meghatározása mellett érvelek: a vezető legfontosabb kötelezettsége az, hogy a cége sikeréért dolgozzon. Én is a sportból, a fociból szeretnék példát hozni. Milyen hangulata van egy mérkőzésnek, ha azt üres stadionban játszák? Mi motiválóbb egy focicsapatnak? Ha ötvenezer szurkoló a stadionban kiabálva támogatja, vagy ha üres a lelátó, de 100 millió néző nézi őket a TV-n keresztül?

Napjaink üzleti csapatai ugyanilyen helyzetben vannak.

A cég dolgozói nem látják a vásárlóikat! Elektronikusan, személytelenül tartják velük a kapcsolatot.

Ha sikerük van és jó a kiszállítás, akkor nem tapasztalják meg a vásárlók, (mint élő hús-vér emberek) elégedettségét és abból nem tudnak motivációt meríteni. Egy kiváló hazai, lean kultúrában elöljáró cég minőségügyi szakértőjétől hallottuk a következőt:

„Azért kezdek belefásulni a munkámba, mert nem látom a munkámnak az eredményét. A minőségi mutatókat, a számokat látom, de az embereket, akiket elvileg a minőségi munkánkkal szolgálunk, nem!”

Azért értek egyet Kofmannal abban, hogy a vezető legfontosabb kötelezettsége az, hogy a cége sikeréért dolgozzon, mert abban az is bent van, hogy szolgálja az ügyfeleket is, de az is, hogy folyamatosan motiválja, fejleszti csapatát abban, hogy ki tudják szolgálni az ügyfeleket.
A Nagy Felmondási Válság arra figyelmeztet minden vezetőt, hogy többet kell törődnie a közösségével, hogy fenntartható módon tudja szolgálni az ügyfeleit és meglegyen a profit.

 

Mit gondolunk mi, a Forlong Bt.-ben, hogy mi a vezető legfontosabb kötelezettsége?

A mi meggyőződésünk szerint:

A vezető legfontosabb kötelezettsége saját maga fejlesztése, azért, hogy jobban tudjon szolgálni!

Szolgálja beosztottait, csapatát, cégét, a vásárlókat, szolgálja családját, szolgálja szabadidős közösségét.

Egy kiégett, motiválatlan vezető nem tudja eredményre vezetni sem a csapatát, sem a cégét.

A vezető legfontosabb kötelezettsége saját maga fejlesztése - műszakvezetőképzés csoportvezető képzés

Kedves vezető barátom!

Vigyázz magadra és fejleszd magad!

Mi a képzések és a mentorálás révén tudjuk támogatni a fejlődésedet.

Várjuk jelentkezésedet! Remélem, 2022-ben is fogunk találkozni!

 

Kérdésünk Hozzád, kedves olvasónk:

  • Szerinted mi a vezető legfontosabb kötelezettsége?

 

Barátsággal:

Héder Sándor

p.s.: Ha van műszakvezető vagy csoportvezető barátod, ismerősöd, kérlek, küld nekik tovább írásunkat. Köszönöm!

műszakvezetőképzés az erős és emberséges vezetőkért

 

 

Vélemény?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .