A múlt sikerei, a jövő sírásói - szervezeti paradigmaváltás - vezetőképzés

A múlt sikerei a jövő sírásói! És ez Téged is érint!

Miért lesznek a múlt sikerei a jövő sírásói?

Azért lesznek a múlt sikerei a jövő sírásói, mert a siker megváltoztatja a játékszabályokat, az addig érvényes gondolkodási keretet, a paradigmát.

Sokan nem veszik észre, ha megváltozik a paradigma, és továbbra is ugyanúgy cselekednek, ugyanúgy gondolkodnak, mint addig. Ha az nem vezet sikerre, elkezdik pénzt, időt, energiát nem kímélve ugyanazt erőltetni, ami addig sem működött. Ezzel egyben el is kezdik ásni maguk, csapatuk, cégük sírját.

A gondolatvezetés sajnos nem az enyém, hanem Jamshid Gharajedaghi – Systems Thinking című könyvéből származik.

 

Mi az a legjelentősebb múltbeli siker, ami az üzleti életben a jövő legnagyobb sírásója lesz?

A Systems Thinking című könyv írójának érvelése szerint az elmúlt száz évben a cégek legnagyobb sikereit az egyelméjű szervezeti felépítés jelentette. A szervezet tetején egy okos elme áll, aki mindent megtervez (a vezető). A szervezet többi része pedig a gondolkodás és ellenkezés nélküli végrehajtó kéz (a dolgozók).

 

Mi változott meg az elmúlt évtizedekben?

Az előállított termékek, szolgáltatások egyre bonyolultabbak lettek. Az előállításukhoz szükséges gépek, folyamatok szintén. A bonyolult gépek, folyamatok üzemeltetéséhez képzett elmékre lett szükség. A képzett elme viszont gondolkodik. Ahhoz a szűk területhez, amin ő dolgozik, ő ért a legjobban. A képzett elmének önálló céljai, érdekei és természetesen önálló véleménye van.
A központi elme már nem tudja teljes mélységében átlátni, mi történik a cégében. Ezzel a múlt század vége felé megjelentek a többelméjű szervezetek.

A múlt sikerei, a jövő sírásói - a legnagyobb szervezeti paradigmaváltás - vezetőképzés

Mi okozza korunk legnagyobb konfliktusát a szervezeteken belül?

Az, hogy a többelméjű szervezeteket azzal a vezetői stílussal akarjuk vezetni, ami az egyelméjű szervezeteknél jól bevált.

A szervezettől kapott hatalmára támaszkodó, határozott, mindenhez (is) értő, büntetéssel és jutalmazással irányító tranzakcionalista vezetői stílussal sikerrel lehetett vezetni egy céget a múlt században.

 

A múlt sikerei, a jövő sírásói - egyelméjű szervezet - vezetőképzés

 

A nagy felmondási válság jelzi, hogy az emberek döntő többsége ugyan szeret dolgozni, szereti a munkáját, de menekül a jelenlegi munkahelyétől, vezetőjétől. Egyszerűen elmegy, miközben nem jönnek az újak.

 

Milyen stílusban lehet a többelméjű szervezeteket vezetni?

A többelméjű, komplex szervezeteket az elmék mozgatására, összehangolására, a dolgozók bevonására, együttműködésére épülő participatív vezetői stílussal tudjuk vezetni.  Ezt a stílust viszont meg kell tanulnunk!

A múlt sikerei, a jövő sírásói - többelméjű szervezet - vezetőképzés

 

A participatív vezetői stílusban más kompetenciákra, szemléletmódra van szükség. Milyen új kompetenciákat kell megtanulniuk a vezetőknek, hogy elkerüljék a múlt sikerei a jövő sírásói lesznek csapdahelyzetet?

A mi meggyőződésünk szerint a három legfontosabb következő:

 

Alapos emberismeret

A homo sapiense szoftvere, az elme az utóbbi tízezer évben nem sokat változott. A mai vezetőknek meg kell tanulniuk, hogy működik az ember. Hogyan érez, hogyan gondolkodik, mi befolyásolja viselkedését, érzelmeit, gondolkodását? Igen, a gépek mellett az emberekhez is kell értenie a vezetőnek.

 

Magas fokú érzelmi intelligencia

Manapság a vezetőket több negatív hatás éri, mint pozitív. Ezért elsősorban saját fájdalmainak kezelése, motivációjának fenntartása, másodsorban a munkatársak érzelmeinek megértése, menedzselése érdekében fejlesztenie kell érzelmi intelligenciáját.

 

Kiváló kommunikáció, a beszélgetések megszervezésének, irányításának művészete

  • Beszélgetések arról, ki mit vesz észre a külső világban és az mit jelent a cég számára
  • Beszélgetések a közös jövőről, az elérhető célokról, a stratégiáról
  • Beszélgetés a munka közben megjelenő problémák megoldásáról
  • Beszélgetések a hatékonyság folyamatos és innováció révén történő fejlesztéséről

A paradigmaváltás során nem kell az előző tudásunkat kidobni. Azt magasabb szinten kell integrálnunk. És most ismét a bevezetőmben említett könyvre és szerzőjére szeretnék hivatkozni!

 

Mikor van szükség paradigmaváltásra?  

Amikor az elfogadott modelljeink már nem működőképesek, de a működőképes modellek még nem elfogadottak. Stafford Beer

Mikor van szükség paradigmaváltásra - gyakorlatorientált vezetőképzés

 

E megállapítást tökéletesen alátámasztja John Amaech szervezetpszichológus csapatának kutatása.

A kutatás legérdekesebb megállapítása az, hogy a cégek felsővezetői tudják, hogy új stílusú vezetőkre lenne szükség. Ennek ellenére továbbra is a mindenről megdönthetetlen véleménnyel rendelkező, határozott és hangos, tranzakcionalista stílusú vezetőket veszik fel!

Paradigmaváltás a vezetői stílusokban - vezetőképzés

Drága vezető, műszakvezető, barátaim!

Itt az idő példát mutatni a dolgozók bevonására, részvételére épülő vezetői stílusból! Fejlesszétek magatokat!

Várunk Benneteket képzéseinken!

Kerüljük el, hogy a múlt sikerei a jövő sírásói legyenek!

 

Kérdésünk Hozzád, kedves olvasónk:

  • Te milyen jelentős változásokat tapasztalsz a munkahelyeden?

 

Barátsággal:

Héder Sándor

p.s.: Ha van műszakvezető vagy csoportvezető barátod, ismerősöd, kérlek, küld nekik tovább írásunkat. Köszönöm!

műszakvezetőképzés az erős és emberséges vezetőkért

 

 

 

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .