Kifújt az asszertív kommunikáció; a win-win; üdvözlünk agresszivitás -vezetőképzés - művezető képzés - középvezető képzés

Kifújt az asszertív kommunikáció, a win-win? Üdv agresszivitás?

 

Sokak számára úgy tűnhet, hogy az asszertív kommunikáció, a win-win, nyertes-nyertes szemléletmód napjainkban „nem működik”.  

A közéletet nézve, a közösségi média megjegyzéseit böngészve úgy tűnhet, ha ma hallatni akarjuk a hangunkat, problémákat akarunk megoldani, újból elő kell venni az agresszivitást, a Machiavelli féle, „a cél szentesíti az eszközt!” gondolkodásmódot.  

A decemberi vezetői tréningjeink szerepjátékaiban pl. a „Kicsi, ideges vagy?!” kérdés volt a legnépszerűbb! Szerencsére még humornak szánva!

Kifújt az asszertív kommunikáció; a win-win; üdvözlünk agresszivitás - kicsi; ideges vagy - vezetőképzés 2025

 

Vajon betör-e a közélet és a közösségi média agresszivitása a munkahelyekre?

A fenti példám alapján úgy gondolom, igen, ez elkerülhetetlen. De ezzel együtt azt remélem, napjaink korszerű cégei ugyanúgy megoldják e kihívást, mint minden más külső piaci kihívást.

Arra buzdítok minden vezetőt, hogy tartson ki az asszertív kommunikáció, a win-win gondolkodás, az emberek bevonására épülő vezetői stílus mellett.

 

Nagy csábítás, hogy piaci nehézségek, a várt eredmények elmaradása esetén visszahozzuk az autokrata, agresszív, ellentmondást nem ismerő vezetőket.

Az autokrata vezetői stílus mellett rövid időn belül visszatér az a szervezeti kultúra, ami ellen évtizedekig küzdöttek a cégek.

Visszatér a vezetők, a szervezeti egységeik közötti nyílt és burkolt hatalmi harc az erőforrásokért, a befolyásért. A harcnak kevés nyertese és sok vesztese lesz.
A vesztesek minden erejükkel, rafinériájukkal elkezdenek ártani a győzteseknek. Csak idő kérdése a vesztes-vesztes helyzet kialakulása.

(Ezt a folyamatot számtalan kutatás írja le. Lásd írásunkat a NOKIA bukásáról, a vesztes-vesztes kapcsolatokról, illetve arról, hogy a múlt sikerei a jövő sírásói lesznek.)


A harc „lecsorog” a szervezet széleire, ahol az emberek beindítják a védd a segged! stratégiát” és azt érvényre juttató kommunikációs eszközeik széles tárházát:

  • Nekem ezt senki nem mondta!
  • Nincs benne a munkaköri leírásomban!
  • Majd, ha a főnököm írásba adja, megcsinálom!
  • Mit fizetsz érte?!

 

Nagy csábítás vezetőknek, beosztottaknak egyaránt, hogy utat engedjenek az agresszív viselkedésnek!

Leüvölteni másikat, a másikba belé fojtani a szót, kinevetni, megalázni a másképpen  gondolkodókat, a gyengébbeket, zsigeri szinten jó érzést okozhat.

Jó érzés lehet feladatokat osztogatni és a végrehajtás során problémákkal küszködőket azzal vádolni, hogy nem csapajátékosok, nem húzzák a közös szekeret.

Agresszivitással rövid időre erősnek, magabiztosnak érezhetjük magunkat és ki ne szeretne erősnek és magabiztosnak látszani?! A vendetta nem véletlenül maradt velünk.

A vezetők nyíltan élhetik ki agresszivitásukat, nyíltan tudnak kiabálni.

A dolgozóknak marad a rejtett agresszivitás. Tudatlannak tudják tettetni magukat, valamint rejtett hibákat csinálni a gépekben, folyamatokban.

Agresszivitásuk megélésére ott van még nekik a közösségi média, a háló sötét bugyrai és a választófülke, ahol a minél inkább megosztó jelöltekre leadhatják voksukat.  

A legnagyobb csábítás az, hogy pár sikertelen megbeszélés hatására utat engedjünk türelmetlenségünknek és elhiggyük, hogy kifújt az asszertív kommunikáció, a win-win!

 

Mivel tudunk ma érvelni amellett, hogy szó sincs arról, hogy kifújt az asszertív kommunikáció, a win-win?

 Azt javaslom, először tekintsünk rá az üzleti világ változásaira. Múltkori írásomban Linda Hill professzorra hivatkoztam.

Hill professzor hasonlata szerint, a múlt század stratégiai tervezése és végrehajtása olyan volt, mint egy nyugodt óceánon az úticél kitűzése, az útvonal megtervezése és elérése.

Kifújt az asszertív kommunikáció; a win-win; Üdv agresszivitás - vezetőképzés 2025 - üzleti környezet


Nyugodt óceánon nyugodtan lehet sikeres egy autokrata kapitány
.


Csendes vizeken van idő a hatalmi harcokra, szappanoperákra!

Ehhez képest ma a stratégiát úgy kell tervezni, végrehajtani, hogy a háborgó óceánon, ködben, jéghegyek között, sűrű hajóforgalom mellett is elérjük céljainkat.


Háborgó óceánon olyan kapitányra van szükség, aki a szakmája mellett ért ahhoz is, hogy a legénységből kiváló, képzett, a közös célért vállvetve küzdő közösséget hozzon létre.

Ma nincs idő a hatalmi játszmákra, sértődésekre, mert pillanatokon belül beüthet a baj, vagy elszállhat a kihívásokban meghúzódó innovációs lehetőség. Nincs agilitás, nincs ipar 4.0, nincs innováció asszertív kommunikáció, win-win szemlélet, érett személyiségek és fejlett kommunikációs készségek nélkül.

Ha bővebben akarod tanulmányozni a hajóskapitány metaforáját, akkor javaslom egy tengeralattjáró kapitányának könyvét és előadásait. Turn the Ship Around!: A True Story of Turning Followers into Leaders.

Kifújt az asszertív kommunikáció; a win-win; Üdv agresszivitás - vezetőképzés 2025 - nincs idő hatalmi játszmákra

 

Mivel tudunk még amellett érvelni, hogy szó sincs arról, hogy kifújt az asszertív kommunikáció, a win-win?

Először is tisztázzunk egy félreértést. Nos, az asszertív kommunikáció, a win-win nem korunk hatékony manipulációs módszere, amivel mindenkit gyorsan meg tudunk győzni.

Az asszertív kommunikáció, a win-win szemléletét, eszköztárát meg kell ismerni, és használni kell őket. Ezek a kommunikációs módszerek a századfordulón kerültek a cégekhez, tehát viszonylag újak. Szívesen mondanám, hogy meg lehet ezek tanulni egy 1,5 órás online tréningen, de ehhez több idő kell.

Mint minden új módszerhez, az asszertív kommunikációhoz, a win-win szemlélethez is idő kell, míg elkezdi kifejteni hatását.
Türelem, rendíthetetlen következetesség kell ahhoz, hogy beérjenek az asszertív kommunikációra, win-win-re épülő szervezeti kultúra gyümölcsei.

Leanes szakemberekkel beszélve, ők is azt mondják, hogy a vezetőknek sokszor nincs türelmük kivárni, míg a hatni kezd a lean.

Ezenkívül fontos azt is elfogadni, hogy a kutatások szerint a lakosság, így valószínűleg a céges dolgozók kb. 10%-a konfliktusos személyiség.  Őket nem lehet meggyőzni, nekik képzett szakemberek támogatására lenne szükségük. Velük szemben az asszertív kommunikáció annyit segíthet, hogy a határaidat meg tudod védeni.

 

Ha fejleszteni szeretnéd asszertív kommunikációs készégeidet, a win-win szemléletet, várunk képzéseinken!

 

Kérdésem Hozzád, kedves olvasó?

  • Szerinted is kifújt az asszertív kommunikáció, a win-win?

 

 

Barátsággal!

Héder Sándor mérnök tréner címzetes egyetemi docens Forlong Bt

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

2 thoughts on “Kifújt az asszertív kommunikáció, a win-win? Üdv agresszivitás?”

  1. Sajnos igazat adok neked abban, hogy a „mi a probléma, Kicsi” stílus rohamléptekkel terjed a társadalomban, így az állami szolgáltatási szektorban is! Eza stílus egyszerűen tanulható, látványos, és rövid távon akár előnyös is lehet. Hosszabb távon viszont szétverheti a szervezeteket, a munkahelyi közösségeket – végső soron a társadalmat.
    Örülök, hogy minderre felhívod a figyelmünket!

    1. Barátom, kösznöm az észrevételed! Rossz érzéssel tapasztalom, hogy rohanunk a vesztes-vesztes kapcsolatok felé. Ugyanakkor reménykedem, hogy be fog kapcsolni az egyéni és a kollektív immunrendszerünk!
      Sándor

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ezek is érdekelhetnek...

Toxikus reziliencia - mérgező reziliencia - vezetőképzés, műszakvezető képzés - Forlong Bt
Önmenedzselés

WTF az a toxikus reziliencia?

A toxikus reziliencia, magyarul a mérgező rugalmasság az, amikor túltoljuk a rezilienciát! Az EU-ban a toxikus reziliencia a legújabb aggasztó munkahelyi trend. Különösen érinti a

Tovább olvasom »
Vezetőképzés | Forlong Bt.
ADATVÉDELEM

Ez a weboldal sütiket (cookies) használ ahhoz, hogy a weboldal megfelelően működjön, továbbá az oldalt felkereső látogatók számára a legjobb felhasználói élményt lehessen biztosítani.

A sütikben elmentett információk a weboldalt felkereső látogatók böngészőjében kerül tárolásra, és olyan adatokat tartalmaznak amelyeknek segítségével felismerhetjük, ha a weboldalra visszalátogat, vagy segít abban, hogy a weboldal melyik oldalait látogatja a felhasználó a leggyakrabban, mik a legérdekesebbek számára, melyik részek a legjobban használhatóak.

A felhasználó a bal oldali rész fülein keresztül a süti beállításokat részletesen be tudja állítani.