Hogyan tehet a tanulás a mindennapi munka része - vezetőképzés - A munka bulijában a tanulás a hívatlan vendég!

Hogyan lehet a tanulás a mindennapi munka része?

Ha a tanulás a mindennapi munka része lehetne, akkor valóban megvalósulhatna a folyamatos fejlődés, az élethosszon át tartó tanulás.

Mi a tréningjeinken az aktuális tréningcélok elérése mellett arra törekszünk, hogy a résztvevők a munkára ne úgy tekintsenek, mint a megélhetéshez szükséges kényszerre. Inkább úgy, hogy minden, ami a munkahelyen történik az az élet egyetemének a tananyaga. A Nagy Rendszergazda azért küldi e feladatokat, hogy még jobbak lehessünk.

A minőséggel foglalkozó szakemberek gigászi munkát vállalnak abban, hogy a tanulás a mindennapi munka része legyen!


A PDCA, „lesson learned” típusú megbeszélések sokat segítenek abban, hogy a kézzelfogható világban történtekből sokat és gyorsan tanuljunk. A nem kézzelfogható világban viszont nagyon lassan és keveset tanulunk, pl. ilyen az együttműködés, a vezető-beosztott viszony, a munkahelyi légkör, a mentális egészség, a stressztűrő képesség. Sőt, mintha visszafejlődést látnánk.

Írásunkban amellett szeretnénk érvelni, hogy a belső világunkban, gondolkodásmódunkban lenne szükség változásra ahhoz, hogy a tanulás a mindennapi munka része lehessen.

  • Először körbejárjuk, miért is olyan nehéz nekünk embereknek a nem kézzelfogható világban fejlődni.

  • Bemutatjuk, hogy képzési tapasztalataink szerint milyen módszerekkel lehet segíteni, hogy a tanulás a mindennapi munka része lehessen. (Elismerve, hogy a Szent Grált még mi sem találtuk meg!)

  • Mindezt tudásmegosztási szándékkal tesszük, és kíváncsiak vagyunk olvasóink tapasztalataira, meglátásaira.

 

Hogyan tehet a tanulás a mindennapi munka része - vezetőképzés - munka sürgetettsége vs tanulás luxusa


Miért nehéz elérni a mai munkahelyeken, hogy a tanulás a mindennapi munka része legyen?

A teljesség igénye nélkül pár olyan jelenség, amiről a vezetőknek érdemes tudniuk:

Először is szögezzük le, hogy hátrányos helyzetből indulunk.


Megjegyzem, mi főleg a frontvonalon dolgozó szakemberekkel, vezetőkkel dolgozunk együtt, így tapasztalataink ebből a körből származnak. E körnek a tanulással kapcsolatban kevés a jó emléke. Zömük úgy hagyta el az iskolát, hogy elhatározta, soha többet nem ül vissza az iskolapadba és nem vesz könyvet a kezébe.
Ne feledkezzünk meg a Petőfi által megénekelt dzsentri örökségről sem:


Nem írok, nem olvasok,
Én magyar nemes vagyok.

Másodszor nekünk embereknek, különösen a férfiaknak, nehéz a seggünkön ülni és gondolkodni, törni a fejünket.


Márpedig a tanulás sokszor ezzel jár! E jelenség hátteréről itt írtunk.

 

Harmadik jelenség, ami nehézzé teszi, hogy a tanulás a mindennapi munka része legyen, a teljesítmény paradoxon.


 A teljesítmény paradoxon arról szól, hogy ha folyamatosan a teljesítményre, a teljesítmény fokozására koncentrálunk, akkor meglepő módon romolhat a teljesítményünk.

Munkahelyi környezetre levetítve ez azt jelenti, hogy hiába töltünk egyre több időt a munkával, hiába dolgozunk egyre keményebben, nem leszünk eredményesebbek!

Erről bővebben itt írtunk.

Negyedik jelenség, amiről a vezetőknek érdemes tudniuk, az a kognitív disszonancia.

Röviden ez azt jelenti, hogy a hibáinkat inkább megmagyarázzuk, mintsem elfogadjuk és javítunk rajtuk. Például, ha alkalmatlanság miatt leváltanak egy csoportvezetőt, a legtöbb esetben ezt úgy kommentálja, hogy „Már én is le akartam mondani, mert ennyi pénzért nem érdemes nagy felelősséget vállalni!”
Frontvonalon dolgozók körében a „Nincs értelme elmondani a véleményem, úgyse történik semmi változás!” érvelést halljuk. Ha valaki nem mondja el a véleményét, ötletét, akkor nem lehet azokat megvitatni, így a tanulás is elmarad.

És végül, ha valaki kényszerként fogja fel a munkát, akkor megszűnik benne a kíváncsiság.


Kíváncsiság
nélkül pedig nincs tanulás!

 

Hogyan lehet a tanulás a mindennapi munka része? Íme három módszerünk, melyeket a képzéseinken használunk:

 

A kíváncsiság felélesztése.


Nekünk bevált az érzelmi intelligencia egyik úttörőjének (Richard Boyatzis) ajánlása. Szerinte úgy tudjuk valaki kíváncsiságát felkelteni, ha mi is kíváncsiak vagyunk iránta. Képzéseinken kíváncsiak vagyunk a résztvevők tapasztalataira, gondolkodásmódjukra és arra, hogy milyen jövőképük van.

Hogyan lehet a tanulás a mindennapi munka része - vezetőképzés - A kíváncsiság nyitja ki a tanulás ajtaját!


Egy jó kérdésre szívesen válaszolnak a résztvevők és miközben a válaszaikat keresik, elkezdenek saját magukra, gondolataikra, érzéseikre figyelni. Közvetett módon elkezdhet az önreflexiós képességük fejlődni.


Egy tréning mindig alkalmas arra, hogy rácsodálkozzunk, hányféleképpen lehet felfogni, megélni a munkát, a cégen belüli történéseket. Ugyanazt a heggesztői feladatot valaki úgy éli meg, hogy soha véget nem érő robot, és van, aki úgy, hogy művészet. Ugyanazt az autójavítói feladatot úgy, hogy „hiába javítom meg, nemsokára úgyis vissza fogják hozni”, illetve úgy is, hogy „visszaadom valakinek a munkaeszközét és így el tudja tartani a családját”.

 

Kathy Sierra „Badass learning” módszere.

 

Kathy Sierra előadásában a számítógépes felhasználói élményt fejlesztőknek azt ajánlja, hogy osszák három oszlopba, hogy a jelenlegi munkájukban mi az, amit

·        fekete öves szinten tudnak csinálni

·        amit ugyan tudnak csinálni, de az jelentős erőfeszítést igényel és

·        mi az, amit kellene csinálniuk, de még nem tudják csinálni.

Szerzőnk szerint téves az a feltételezés, hogy azok, akik kiválóak a munkájukban, már mindent feketeöves szinten tudnak csinálni. Éppen ellenkezőleg. A kiválóknak mind a három területen van teendőjük, így elkerülik a kiégést és garantálják az élethosszig tartó tanulást!

A képzéseink résztvevőit és Téged is tisztelt olvasó arra kérünk, hogy a fekete öves oszlop mellett a másik kettőre is figyelj! Légy kíváncsi, mindig legyen olyan terület, amit éppen fejleszteni szeretnél.

 

B.J. Fogg módszerével mikro-tanulási szokásokat kialakítani

B.J. Fogg egyszerű és zseniális módszert dolgozott ki új szokások kialakítására. Itt írtunk róla.

Mi az ő módszerét használjuk és ajánljuk. Képzéseink résztvevői e módszer felhasználásával tervezik meg az új mentális szokásaikat, és alakíthatnak ki maguknak mikro-tanulási lehetőségeket.

Hogyan lehet a tanulás a mindennapi munka része - vezetőképzés - B. J. Fogg módszerével mikró tanulási szokásokat tudsz kialakítani

 

Pl. mentális szokást alakíthatnak ki arra, hogy problémák esetén az első perc pánik után figyeljék ártalmas gondolataikat és azokat kicseréljék konstruktívra. Ezután tanulhatnak abból, hogy a gondolkodásuk megváltoztatása milyen különbséget okoz az eredményességükben, kapcsolataikban.

 Új mentális szokásokat alakíthatnak ki arra, hogy egy-egy nehezebb kommunikációs helyez előtt (pl. hibázott az egyik dolgozó, csapatmegbeszélést tartok, stb.) egy pillanatra megálljanak és tudatosítsák magunkban, hogy mi is az adott helyzetben a céljuk.  Ezután tanulhatnak abból, hogy céljaik tudatosítása milyen különbséget okoz az eredményességükben, kapcsolataikban.

Ha bővebben érdekelnek a módszereink, kérlek, keress meg bennünket, illetve várunk képzéseinken!

 

Összefoglalva: tudatosságunk növelésével a tanulás a mindennapi munka része lehet!

 

Van vele vesződés, de megéri! Amennyiben a tanulás a mindennapi munka része lesz, folyamatosan örömhormont termelhetünk magunknak. Az örömhormon pedig segít abban, hogy jobban élvezzük a munkánkat és megelőzzük a kiégést.

 

Kérdésem Hozzád, kedves olvasó

  • Neked milyen módszereid vannak arra, hogy a munkád a mindennapi tanulásod része legyen?

 

Barátsággal!

Héder Sándor mérnök tréner címzetes egyetemi docens Forlong Bt

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ezek is érdekelhetnek...

Maslow szükségletek hierarchiája 2.0 - műszakvezető képzés
Dolgozók motiválása

Maslow szükségletek hierarchiája 2.0

Miért érdemes megismerni a maslowi szükségletek hierarchia 2.0 modellt? Voltál már olyan helyzetben, hogy fejleszteni akartad munkatársaidat, de nem úgy sikerült, ahogy szeretted volna? Ismerős

Tovább olvasom »
Az ideális csapattag
Csapatépítés

Milyen az ideális csapattag?

Mi fán terem az ideális csapattag?  A csapatépítő tréningjeink és a vezetőképzések során gyakran felmerül a kérdés, milyen az ideális csapattag. Bizonyára nem meglepő, hogy önmagát

Tovább olvasom »