Melyik a legfontosabb vezetői kompetencia - gyakorlatorientált vezetőképzés

Melyik a legfontosabb vezetői kompetencia a covidos időkben?

A mai emberpróbáló időben melyik a legfontosabb vezetői kompetencia?

A mai vezetők talán most találkoznak először szélsőséges kihívásokkal. Apáinknak ott volt a rákosi rendszer, ’56; nagyszüleinknek a világháború, a malenkij robot, az államosítás.
A ma vezetőinek az eddigi legnagyobb kihívása a vírus okozta hatásokkal való megküzdés.

  • A lezárások, bezárások, az állandó bizonytalanság, az örökös újratervezések, a sok stresszes dolgozó.
  • Az észosztók, akik halál pontosan tudják, kik a hibások a mai helyzetért, a lázadó vírustagadók, az oltásellenesek.
  • A kétségbeesettek, a jövőkép nélküli tanult tehetetlenségben élő, megmentőre várók hada.

Nem könnyű helyzet!
Mi lehet ebben a kaotikus helyzetben a legfontosabb vezetői kompetencia?
A mellett érvelek, hogy a hat frontvonali vezetői klaszter közül az önismeret, az önmenedzselés, önmagunk vezetése (self-leadership) a legfontosabb kompetencia.

 

Melyik a legfontosabb vezetői kompetencia - gyakorlatorientált vezetőképzés

 

Milyen vezetők vannak ma előnyösebb helyzetben?

Azok a vezetők, akik megcsinálták a házi feladatukat és így magabiztosan, tudatosan használják a legfontosabb vezetői kompetencia eszköztárát

  • Azok, akik a sorsuktól nehéz feladatokat kaptak, és nem futamodtak meg, hanem szembenéztek a kihívásokkal, akik „beleálltak” a munkába. Akik a folyamatos megküzdések révén megedződtek és megtanulták vezetni önmagukat. Akik „kihúzták magukból a sok tüskét” és az igazságtalanság okozta düh, harag energiáját nem önsorsrontásra vagy kicsinyes bosszúra használták, hanem átalakították teremtő energiává! (Most egy a tréningünkön résztvevő csoportvezetőt idéztem.) Azok, akiket ha ledöntenek 7-szer, felállnak 8-szor! (Most meg a leanes japán Yoshino mestert.)
    Azok, akik megtanulták menedzselni a belső világukat, tudatosan vezetni önmagukat, a példamutatásuk révén már a válság előtt kialakították az összetartó csapatukat.  Akik belső kiegyensúlyozottságuk révén olyan légkört, pszichológiai biztonságot tudtak teremteni csapatuk számára, amely támogatja a nehézségekkel való megküzdést.
  • Akik tudatosan jó vezetők akartak lenni és elfogadták, hogy a vezetés egy szakma, amit meg kell tanulni. Ők még a normális időkben, amikor szinte „magától ment a szekér”, vállalták a tanulással járó áldozatokat és megtanultak vezetni, megtanulták a legkorszerűbb vezetői eszköztárakat, módszereket, technológiákat használni.

Mentális erő - Japán közmondás - vezetői hozzáállás

Ők ma picit könnyebb helyzetben vannak és meggyőződésem, hogy a megküzdések mellett arra is képesek lesznek, hogy a válság nyomán kibontakozó új lehetőségeket észre vegyék. Azt tapasztalom, hogy ez a vezetői réteg a legkisebb.

A hübriszek, a dzsentri hozzáállással rendelkező vezetők mindig kedvezőbb helyzetben voltak, vannak és lesznek

Nincs kétségem, hogy továbbra is fognak boldogulni azok, aki jól „el tudják adni magukat”, akiknek jó a kapcsolati hálójuk, akik pontosan tudják, kikhez kell dörgölőzni, melyik tomport kell nyalni. Tudják, hogyan kell hajlítani a szabályokat, hogy nekik jó legyen, akik hatalmukat, kommunikációs kompetenciájukat elsősorban maguk vagy a saját csoportjuk érdekében használják.  Ez minden korban, társadalomban így volt, ezen nem érdemes rugózni. Mikszáth Kálmán, A Noszti fiú esete Tóth Marival könyvében tökéletesen ábrázolja a dzsentri attitűdöt, nincs mit hozzátenni. Remélem kötelező olvasmány lesz. (Természetesen Jókaival együtt.)
Ezeknek a vezetőknek a kapcsolatépítési kompetenciájuk is magas, ugyanakkor alacsony etikával és magas egóval rendelkeznek. Talán ezért is van, hogy a kiváló vezetők idegenkednek a kapcsolati hálójuk tudatos kialakításán dolgozni. Tréningjeinken szeretném meggyőzni őket, hogy érdemes és lehet is etikus alapokon gondolkodva erős kapcsolati hálót kialakítani.

 

A csoportvezetők, művezetők többsége most a gyors, menet közbeni tanulással tudja elsajátítani a legfontosabb vezetői kompetencia szemléletét, eszköztárát

Nincs is ezzel semmi gond, őket is csak biztatnám, hogy tanuljanak, fogják fel ezt a covid okozta helyzetet úgy, mint egy gyorsított vezetőképzést. Álljon itt nekik pár jó tanács egy olyan trénertől, mentortól, aki abban a szerencsés helyzetben van, hogy sok vezető életpályáját tudja figyelemmel kísérni.  

Túlélőkészlet azoknak, akik covidos időkben tanulják a vezetést:

  1. Fogd fel úgy a helyzetet, hogy a Nagy Rendszergazda azért adta ezt a feladatot, mert biztos benne, hogy meg fogsz birkózni a feladattal, és sokat fogsz tanulni belőle!
  2. Mindig arra fókuszálj, ami a Te hatáskörödben van, vagy amit Te tudsz befolyásolni. Így elkerülheted, hogy áldozatnak érezd magad.
  3. Ne rugózz feleslegesen azon, ami nem a Te hatáskörödben van, amit nem tudsz befolyásolni. Inkább próbáld megérteni, felfedezni benne az új lehetőséget.
  4. Örülj és légy hálás minden apró sikerét, azokat akár egy mosoly, egy kézjelzés erejével is ünnepeld meg a csapatoddal.
  5. A nap végén kérdezd meg magadtól „Megtettem minden tőlem telhetőt?” Ha mindent megtettél, de nem érted el a kitűzött célokat, akkor is nyugodt lehet a lelkiismereted és megdicsérheted magadat.
  6. Vezetőként minden felelősség a tiéd, de nem kell magányos harcosnak lenned. Vond be munkatársaidat, kérd kollégáid, feletteseid, mentorod véleményét. Nem biztos, hogy meg kell fogadni tanácsaikat, de biztos, hogy jobb döntéseket tudsz hozni.
  7. Tiszteletteljes kérésem, hogy vezess naplót – akár írásos, akár hangos, akár videó naplót – hogy a válság elmúltával fel tudd dolgozni a tapasztalataidat, hogy azokra életed végéig támaszkodni tudj.

Mi lesz a jutalma azon vezetőknek, akik a covidos időben tanulnak meg kiváló vezetővé válni?

  • Gyorsabban ég le róluk az egójuk, mint békeidőben, ezért jó vezetők lesznek, olyan vezetők, akiknek mindenki a csapatában akar dolgozni.
  • Olyan belső jutalmazási rendszert tudnak kialakítani, hogy önmaguknak meg tudják termelni a dopamin és az endorfin örömhormonokat. Így önellátók lesznek ezen örömhormonok termelésben és nem kell megszakadniuk a munkában, a másokon átgázoló törtetésben, hogy drága autók, házak, kütyük vásárlása, drága nyaralások, idétlen hobbik révén jussanak hozzá egy kis örömhormonhoz. (Persze senkit sem szeretnék lebeszélni egy jó dubai kalandtúráról!)

 

Ui:

Ha véletlenül nincs mentorod, akivel egyes kihívásaidat át tudnád beszélni, keress meg bátran! Tényleg!

Mi az ember mércéje - gyakorlatorientált vezetőképzés

Vélemény?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .