Miről ismerjük fel a pozitív energiát sugárzó vezetőt?
Arról, hogy miután beszéltünk a pozitív energiát sugárzó vezetővel, több energiánk van, mint előtte volt. A kapott energia mire késztet? Cselekvésre! A pozitív energiát sugárzó vezető csapatában kevesebb a panaszkodás, az egymásra mutogatás, a „miért nem lehet valamit megcsinálni?” szemléletmód. Több viszont a megoldásokon való gondolkodás, egymás támogatása, az összedolgozás, a bizalom.
Emma Seppälä és Kim Cameron, a téma kiváló kutatói szerint a jelenség hasonló, mint amikor a növények az éltető energiát adó nap irányába fordulnak. Heliotropikus hatás a neve. Szerzőink nagysikerű írásukban kutatásaikra hivatkozva azt hangoztatják, hogy egy csapat, egy cég sikerét leginkább az jelzi előre, ha pozitív energiát sugárzó vezetői vannak.

Ha ennyi előnye van a pozitív energiát sugárzó vezetőnek, miért nem akar minden vezető ilyen lenni?
Tapasztalatom szerint azért, mert a vezetők döntő többsége a dolgozó-cég kapcsolatot még mindig úgy képzeli el, mint egy egyszerű csereakciót. A dolgozó eladja az idejét és cserébe fizetést kap. A szerződés azt is magában foglalja, hogy a dolgozó az általa önként eladott munkaidejében azt teszi, amit mondanak neki. Pont.
Ezt a dolgozó-cég kapcsolatot a szakirodalom tranzakcionális kapcsolatnak hívja, jelezve azt, hogy itt csupán a dolgozó és a cége közötti nagyon világos cseréről van szó.
A tranzakcionális felfogás szerint vezetők fő feladata a szervezés, majd utána a munka kiosztása, ellenőrzése.
E felfogásban a vezetőknek nem kell nyüglődniük az egyre hangosabb, „öntudatosabb” dolgozókkal. Nem kell foglalkozniuk olyan beszólásokkal, hogy „Nem akarok vele dolgozni!”; „Nem akarok átmenni a másik csapatba!”; „Eddig jó volt így, most aztán miért nem jó?!” Nem kell figyelnie arra, milyen kedvvel jön be a dolgozó, mennyire motivált, mennyire érzi magáénak a feladatot, és végkép nem kell „ápolni a lelkét”, „ovóbácsiskodni” stb. Ha a dolgozó nem azt csinálja, amit mondtak neki, akkor egyszerűen elbocsátja. A vezetőknek elég csupán a kemény hatalmi eszközöket használniuk.
Ha egy vezető a beosztottjaival való kapcsolatát csupán munka-fizetés kapcsolatként fogja fel, akkor nagyot fog csalódni és sokat fogja stresszelni magát az „értetlen”, „motiválatlan” dolgozók miatt. Mert bizony a mai művezetőknek, csoportvezetőknek rengeteget kell foglalkozniuk az emberekkel.
A Covid utáni gazdasági turbulencia viszont mentálisan nagyon megviselte az embereket!
Először megjelent a Nagy Felmondási Válság, majd az emberi energia válsága is. Megjelent a csendes kilépők tömege. A közvetlen vezetők azt veszik észre, egyre többet kell foglalkozniuk a dolgozókkal – ami természetesen a szervezés és a termelésirányítás rovására megy.
A művezető, csoportvezető kollégák között a növekvő terhelés hatására sok a fásult, fáradt, a kiégés jeleit mutató vezető.
„Ez a cég az állandó túlterhelésekkel elégeti a frontvonali vezetőit!”
hallottam a legutolsó vezetői tréningünkön. A fásultság biztos jele, amikor azt halljuk a frontvonali vezetőktől, hogy „Nem érdemes empatikusnak, emberségesnek lenned, mert azt kihasználják!”
Sajnos belőlük már nagy valószínűséggel negatív energiát sugárzó vezetők lesznek.
A vezetők, kiemelten a frontvonali vezetők munkáját megnehezíti, hogy kevés a munkaerő, hogy magas a fluktuáció és a csendes kilépők száma. A vezetők egyre kevésbé tudják „minőségi csere” révén frissíteni munkaerő állományukat. A szakképzett állomány elég jól meg van fizetve és a cégek zömében nincs lehetősége arra, hogy a hatékonyság emelése nélkül további béremeléssel tartsa meg a dolgozóit.
Kiégett, fásult vezetőkkel és dolgozókkal nehéz lesz belevágni az Ipar 4.0 névvel jelölt jövőbe!
Eddig lehetett halogatni, hogy a vezetők, különösen a frontvonali vezetők megtanulják az emberek bevonására építő vezetői stílust, megtanulják a puha hatalmi eszközök használatát. Lehetett halogatni, hogy a frontvonali vezetők megtanulják a stressz kezelését, belső világuk tudatos menedzselését. Ha most sem tanulják meg, a frontvonali vezetőknél indul el egy kiégési hullám!
Mit tegyek, ha pozitív energiát sugárzó vezető szeretnék lenni?
Meg kell tanulnod, hogyan menedzseld az energiaszintedet. A rossz hírünk, hogy ez tanulás időt, energiabefektetést igényel. A tananyag az, hogyan működik az „ember”, hogyan működnek az emberi közösségek. Az ember működésének megismerése picit bonyolultabb, mint egy szakmának, az üzemi folyamatoknak, a termékek kézzelfogható világának a megismerése.
A jó hírünk, hogy megéri. Ha elfogadod, hogy vezetőként az ember a tananyagod, akkor szép lassan elkezdheted megismerni a működését. Tanulás révén megismerheted a puha hatalmi eszközök használatát, fejlesztheted az érzelmi intelligenciádat és egy olyan vezetői filozófiát alakíthatsz ki, mely révén valóban fenntartható energiaforráshoz juthatsz.
Ha egy vezető pozitív energiát sugároz, felemeli környezete energiaszintjét, vezetőtársaiét, a dolgozókét és még a családjáét is. Egy csapat megemelkedő energiaszintje pedig a cég fenntartható eredményességének a záloga!

Hol kaphatok segítséget abban, hogy pozitív energiát sugárzó vezetővé váljak?
Ha egyéni jelentkező vagy, akkor várunk az egyénre szabott online képzéseinken. Ha csapatoddal együtt kívánsz jelentkezni, akkor a „Hogyan maradjak pozitív ennyi negatív hatás közepette?! című képzésünket javasoljuk. Ha vezetőtársaiddal együtt, akkor pedig a vezetőképzésünket javasoljuk.
Ha most nincs időd arra, hogy képzéseken megtanuld, hogyan legyél pozitív energiát sugárzó vezető, akkor légy szíves olvass utána az aktív hallgatásnak. Ha munkatársaid meghallgatásában jobb leszel, akkor már közelebb kerültél ahhoz, hogy pozitív energiát sugárzó vezető legyél.
Kérdésünk Hozzád kedves olvasó:
- Te mennyire érzed magadat pozitív energiát sugárzó vezetőnek?
- A feletteseid pozitív energiát sugárzó vezetők? Feldobódsz, ha velük beszélsz, vagy „lehúznak az életről”?
Barátsággal!
Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515
Ezek is érdekelhetnek...

Egy csoportvezető alakítson ki jó kapcsolatot felettesivel!
Egy jó csoportvezető törődik a munkatársaival! Igen, de törődik-e a saját vezetőivel? Sokszor azt tapasztalom, hogy nem. „Akkor se adom be a derekam!” mondta nekem

Mik lehetnek a vezető belső világának KPI mutatói?
A vezető munkájának eredményességét szinte minden cégben KPI (Key Performance Indicator) mutatókkal mérik. Amellett érvelek, hogy a vezető fenntartható eredményességének a záloga az, hogy belső

Felelősségvállalás – kinek a legfontosabb érdeke?
Felelősségvállalás – nélküle nincs sikeres szervezet A felelősségvállalás az egyik legfontosabb szervezeti elvárás a dolgozókat közvetlenül irányító vezetőkkel szemben! Legyen a területének gazdája, vállalja a

Az erőszak könnyebb, mint a párbeszéd!
Sajnos munkahelyi környezetben is az erőszak könnyebb, mint a párbeszéd! Könnyebb a teljesítményt büntetés-jutalmazás révén, rövidtávon kipréselni, kikényszeríteni a dolgozókból, mint egy olyan közösséget építeni,