Napjainkban a vezetés = befolyásolás - vezetőképzés műszakvezető képzés

Vezetés = befolyásolás. Pont!

Vezetés = befolyásolás. Ha egy szóban kell megfogalmaznunk, hogy napjainkban mi a vezetés lényege, a szakirodalom a befolyásolás szót javasolja.

Ezt a szót javasolja többek között a hazánkban is népszerű John C. Maxwell, de szintén ezt hangsúlyozza Linda A. Hill, Alison Fragale és Herminia Ibarra is. A Springer kiadó 2023 kiadású New Leadership Communication című könyvének is a befolyásolás a kulcsszava.

 

Miért érvelnek a szakértők amellett, hogy a vezetés = befolyásolás?


Kedves Olvasó! Hozd a kávédat, teádat és járjuk körbe a témát.

Nos, a vezetőkkel szembeni elvárás pofon egyszerű! Eredményeket kell szállítaniuk.

A kérdések kérdése, hogyan érik el a vezetők az eredményeket?

 

A múlt század 80-as éveiben: vezetés = stratégiakészítés


Ebben az időszakban a stratégiai gondolkodás járult leginkább hozzá ahhoz, hogy a vezetők eredményesek legyenek. Az idősebbek biztosan emlékeznek arra, mekkora divat volt a cégek körében SWOT elemzés. 😊

A cégek felsővezetői gyorsan megtanulták a stratégiakészítést. A középvezetőknek, frontvonali vezetőknek meg gondoskodniuk kellett arról, hogy egységeik, csapataik napról napra végrehajtsák azt, amit a stratégiai célokból lebontottak számukra.

Napjainkban a vezetés = befolyásolás - vezetőképzés - műszakvezető - középvezető képzés

 

Az ezredfordulón: vezetés = stratégiavégrehajtás

Az ezredfordulóra kiderült, hogy jó, hogy ha van a cégeknek stratégiája, de minden hiába, ha a végrehajtás kívánnivalót hagy maga után. A végrehajtás hatékonyságának fokozására bontakozott ki pl. a leanes módszerek máig tartó hasznos divatja.

A kétségtelenül hatásos lean módszerek mellett a végrehajtást leginkább az akadályozta, hogy a cégek vezetői szavakban ugyan támogatták a stratégia végrehajtását, valójában inkább azért harcoltak, hogy a cég erőforrásaiból minél több jusson nekik. Lásd a NOKIA bukásáról szóló írásunkat.

Ezzel párhuzamosan megjelentek azok a kutatások, amelyek szerint a dolgozók nem érzik jól magukat a munkahelyükön, nem nagyon akarnak elköteleződni amellett, hogy több profitot termeljenek a befektetőknek.

Napjainkban a nehézség az, hogy az eredményeket már nem a múlt századi körülmények között kell elérni.

A fent említett Hill professzor hasonlata szerint, a múlt század stratégiai tervezése olyan volt, mint egy nyugodt óceánon az úticél és az útvonal megtervezése.
Ehhez képest ma a stratégiát úgy kell tervezni, végrehajtani, hogy a háborgó óceánon, ködben, jéghegyek között, sűrű hajóforgalom mellett kell elérniük a céljukat.

 

Napjainkban: vezetés = befolyásolás

A mai VUCA világban az eredményesség záloga a gyorsan változó körülményekhez való alkalmazkodás, a hirtelen megváltozott körülményekben meglátni a lehetőséget, azaz involválni.

Éppen ezért a ma divatja az agilitás, az innováció. Sajnos/szerencsére sem az agilitást, sem az innovációt nem lehet kikényszeríteni a dolgozókból a múlt században bevált, manipulációval színezett autokrata alapokon nyugvó vezetői stílussal. Teszem hozzá csupán fizetéssel sem.  

Ahhoz, hogy az emberek önként involváljanak, agilisak legyenek jó közösségre, értelmes célokra van szükség. Napjaink tehetséges munkavállalóinak nem vonzók az olyan jövőképek, hogy a legjobbak, legnagyobbak akarunk lenni!

 

 

A vezetés = befolyásolás. A befolyásolás alapja nem a hierarchiából származó hatalom, hanem a bizalmi légkör megléte!

Akkor alakulhat ki jó közösség, ha az emberek megbíznak a vezetőjükben, megbíznak egymásban. Ha megvan a bizalmi légkör akkor, megvan az a pszichológiai biztonság, ami mellett meg lehet beszélni a problémákat, kihívásokat, a problémák adta innovációs lehetőségeket.

Bizalmi légkör mellett hiszik el a dolgozók a vezetőnek, hogy

  • komolyan gondolja a célokat, valamint azt, hogy
  • azt velük közösen akarja elérni és nincs
  • hátsó szándéka, önös céljai.
Napjainkban a vezetés = befolyásolás - vezetőképzés műszakvezető képzés - A dolgozók szívét és elméjét nem lehet megvásárolni

 

A vezetés = befolyásolás. A befolyásolás alapja a bizalom. De mi a bizalom alkímiája?

A bizalom érzés. Az embereken nincs olyan csatlakozó, amin keresztül műszerrel pontosan meg lehetne mérni az érzéseket, így kénytelenek vagyunk modellekre, megfigyelésekre támaszkodni. A vezető iránti bizalom összetevőiről több elmélet van.

Azok a szakemberek, aki elméleteiket kutatásokkal alá tudják támasztani, megegyeznek abban, hogy az alkalmazottak azt próbálják felmérni, hogy vezetőjük

  • mennyire kompetens és hogy
  • hogyan fog bánni velük.

Ezek alapján Linda Hill azt mondja, hogy

A vezető iránti bizalom két összetevője a vezető kompetenciája és jelleme.

A vezető kompetenciájának három összetevőjéről – szintén Linda Hill nyomán itt írtam.

A vezető jelleméről, pontosabban arról, hogy a vezető viselkedéséből hogyan „szedik le” a dolgozok vezetőik jellemét, egy következő írásomban fogok írni.

 

Ahhoz, hogy bizalmat tudjon kialakítani a vezető, állandóan fejlesztenie kell magát.

  • Meg kell tanulnia befolyásolni, hogy milyen kép alakuljon ki róla beosztottaiban, feletteseiben, vezetőtársaiban.
  • Könnyebb a vezetőnek bizalmat kialakítania, ha ismeri a dolgozók pszichológiai szükségleteit, azt, hogy mi motiválja őket.
  • Fel kell tudni ismerni saját és mások érzelmeit, majd a céljának megfelelően megváltoztatni azokat. Enélkül a nézeteltérések, problémamegoldó megbeszélések konfliktusokká, ellenségeskedéssé fajulnak.
  • Érdemes megtanulnia az együttműködést támogató kommunikációs iskolákat is. Asszertív kommunikáció, nyertes-nyertes kapcsolatok kialakítása, hatásos prezentáció, nyilvános beszéd megtartása.
  • Mindezek mellett ismernie kell önmagát, értékeit, céljait, a miértjeit! Miért is lett vezető, mik a céljai, miért fontosak számára azok?

Ha támogatást igényelsz, ajánljuk programjainkat!

 

Kérdésem Hozzád, kedves Olvasó:

  • Vezetés = befolyásolás. Te mennyire vagy jó ebben?

 

 

Barátsággal!

Héder Sándor mérnök tréner címzetes egyetemi docens Forlong Bt

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!

 

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ezek is érdekelhetnek...

Miért-nem-tanulunk-a-hibáinkból-gyakorlatorientált-vezetőképzés.png
Önmenedzselés

Miért nem tanulunk a hibáinkból?

Aki dolgozik az hibázik! A kérdés azonban az, hogy tanulunk a hibáinkból? Vezetőképző tréningjeinken,  vezetőkkel kávézás közbeni beszélgetéseinken hallottak alapján azt vélem nem tanulunk a hibáinkból!

Tovább olvasom »
Vezetőképzés | Forlong Bt.
ADATVÉDELEM

Ez a weboldal sütiket (cookies) használ ahhoz, hogy a weboldal megfelelően működjön, továbbá az oldalt felkereső látogatók számára a legjobb felhasználói élményt lehessen biztosítani.

A sütikben elmentett információk a weboldalt felkereső látogatók böngészőjében kerül tárolásra, és olyan adatokat tartalmaznak amelyeknek segítségével felismerhetjük, ha a weboldalra visszalátogat, vagy segít abban, hogy a weboldal melyik oldalait látogatja a felhasználó a leggyakrabban, mik a legérdekesebbek számára, melyik részek a legjobban használhatóak.

A felhasználó a bal oldali rész fülein keresztül a süti beállításokat részletesen be tudja állítani.