Az aktív hallgatás képessége egyre fontosabb kiabáló világunkban - vezetőképzés

Az aktív hallgatás képessége egyre fontosabb kiabáló világunkban!

Az aktív hallgatás képesége ritka kincs manapság

Az, hogy hogyan „fényezzük” magunkat, hogyan „adjuk el magunkat”, ma sokkal „forróbb” téma, mint az aktív hallgatás képessége. Pedig, ha megtanulunk jól hallgatni, jobb kapcsolatokat tudunk építeni és végső soron jobban tudunk hatni a környezetünkre! Ezek után érdekel, hogyan lehetsz jobb hallgatója környezetednek?

 

Mélyről kell indulnunk! Hallgatás = gyengeség?

Az aktív hallgatás, egyáltalán a hallgatás képessége még manapság is a gyengeség jele a határozottságot istenítő vezetők és tanácsadók körében! A hagyományos tranzakcionalista stílusú vezető, a „főnök”, határozott utasításokat ad, nem tűri a mellébeszélést, a nyafogást, nem érdekli az „izzadtságszag”, csak az eredmények. Éppen ezért a hallgatás képességét is feleslegesnek tartja!

A munkatársak bevonására, részvételére építő, participatív vezetői stílust gyakorló vezető viszont megtanult jól hallgatni!

 

Miért fontos, hogy egy vezetőnek kiváló legyen az aktív hallgatás képessége?

Azért, mert minél jobban tud hallgatni egy vezető, annál jobban megérti a beszélőt és annál hatásosabban tudja átadni üzeneteit. Az aktív hallgatás képességgel rendelkező vezető mellett a dolgozók azt érezhetik, fontos a véleményük, végső soron ők is fontosak.

A főnök típusú vezető ugyan határozottan tud utasítani, de ha elmegy, akkor a munkatársak a legkisebb erőfeszítéssel, figyelemmel, gondoskodással fogják elvégezni a munkájukat. Erre a főnök kiakad, majd még hangosabban elmondja, amit akar. A dolgozók lesütött fejjel bólogatnak, mindent is megígérnek és ha a főnök elmegy, ugyanúgy a legkisebb erőfeszítéssel, figyelemmel, felelősségvállalással fogják elvégezni a rájuk bízott feladatot. Erre a főnök legszívesebben elküldené a dolgozókat és minőségi munkavállalókat venne fel, azonban a munkaerőpiac jelentősen megváltozatott és vadászni kell a munkaerőt.

A dolgozók bevonására építő vezető pont az aktív hallgatási képesség révén tudja jobban meggyőzni a dolgozókat. Ha a dolgozók úgy érzik, meghallgatták őket, akkor könnyebben belátják a vezető kérésének, érveinek fontosságát. Azt érzik, hogy ők maguk is fontosak, hogy egy fontos küldetésért küzdő csapat részesei, és akkor megjelenhet a vezetők által annyira áhított felelősségvállalás, gazdaszemlélet.

Az a vezető, aki a dolgozók bevonására építve vezeti csapatát, azt is nagyon jól tudja, hogy az aktív hallgatás képessége akkor a legnehezebb és egyben a legfontosabb, amikor egy nehéz témát, egy konfliktusos helyzetet kell megbeszélni, megoldani.

Az aktív hallgatás képessége egyre fontosabb kiabáló világunkban! - vezetői kompetencia

 

Milyen tényezőkből áll össze az aktív hallgatás képessége?

Két fő tényezője van az aktív hallgatás képességének:

 

1, Kíváncsiság a másik fél, a beosztottak, a munkatársak iránt.


Ha nem ítéljük el, nem nézzük le a beosztottakat, hanem őszintén kíváncsiak vagyunk irántuk, akkor egyrészt tanulhatunk tőlük, másrészt a beosztottak úgy érzik, tiszteljük őket, partnernek tekintjük őket. A partnerek között sokkal könnyebb az információáramlás, mint a hierarchiában alá- és fölérendeltek között!

 

2, A beszélőt segítjük abban, hogy könnyebben megformálja gondolatait

Hogyan segíthetjük? Rövid visszajelzésekkel.  Azzal, ha röviden összefoglaljuk, visszatükrözzük számára azt, amit megértettünk mondandójából. Pl. „Csak, hogy jól értsem, azt mondod, hogy…” Megkérjük, hogy pontosítsa számunkra gondolatait. „Hogy érted azt, hogy itt nem vesznek emberszámba? Mondanál egy példát?”

 

Milyen tényezők gátolják, hogy fejlődjön bennünk az aktív hallgatás képessége?

 

a, Ha azért hallgatunk, hogy kiderítsük az ellentmondást, a hibát a beszélő mondandójában és azonnal lecsapjunk rá, hogy átvegyük a beszélgetés irányítását.

Hogy mondhatod, hogy itt nem vesznek emberszámba, amikor fizetésemelést és bónuszt is kaptál!”

 

b, Ál-empátia, ál-segítségnyújtás, ál-kérdések

„Igen sajnálom, hogy veled ez történt. Amikor velem hasonló történt , én azt csináltam, hogy…”. És már át is vetted a beszéd irányítását és már nem róla szól a történet, hanem a te nagyszerűségedről! A „Nem gondolod, hogy…?” kezdetű mondatok is álkérdések, melyek célja, hogy bebizonyítsad, hogy te mindenhez is értesz!

 

c, A hangos, legyakrabban előítéleteinket, torzításainkat, tükröző belső beszédünk.

„Persze ő „y” generációsként könnyen beszél!” „Ezek mindig akkora feneket kerítenek a legegyszerűbb dolgoknak is!” „Na, fogadjunk, megint ugyanazt fogja mondani!” Próbáljuk lehalkítani belső beszédünket és inkább a partnerünkre figyeljünk!

 

d, A felsőbbrendűség tudata

Vezetőként könnyű azt gondolni, hogy „én jobban tudom, mi a helyzet”. Úgy teszek, mintha hallgatnék, hadd ventiláljon az illető! Utána úgy is az lesz, amit én akarok. Sajnos még most is sok munkahelyen hallom, hogy a vezető ne ereszkedjen le beszélgetni a „pórnéppel”!
Mi inkább az intellektuális szerénységet javasoljuk a vezetőknek!

 

e, Ha nem a teljes, osztatlan figyelmünket szánjuk a partnerünknek

Mondjad csak, figyelek! És közben nézi az e-mailjeit, sms-ezik. A tapasztalataim szerint különlegesen le tudja húzni az életről a beosztottakat, ha egy vezető ezt csinálja.

Az aktív hallgatás képessége egyre fontosabb kiabáló világunkban - vezetői kommunikációs képzés

 

Figyelem! Miközben beszélsz, akkor is fontos, hogy hallgass, figyelj.

Ha beszéded közben azt veszed észre, hogy többen elkezdtek beszélgetni a mellettük állókkal, előveszik a mobiljukat, akkor érdemes valami mást csinálnod, mert elvesztetted a hallgatóságodat.

 

Összefoglalva: Önző érdekünk tehát, hogy fejlődjön bennünk az aktív hallgatás képessége!

Mindannyian be vagyunk zárva a saját szűklátókörű, torzításokkal teletűzdelt világunkba. Ha jól tudunk hallgatni, megismerhetünk másféle gondolkodást, másféle szemléletmódot, így végső soron pontoskodik világlátásunk. És minél jobban, pontosabban ismerjük a világunkat, annál jobb döntéseket tudunk hozni, annál sikeresebbek leszünk. Ha vezetőként jobb döntést tudsz hozni, azzal nem csak Te nyersz, hanem a munkatársaid, a céged is!

 

Kérdésem hozzád, kedves kiválóságra törekvő vezető:

  • Te mennyire tartod magadat jó hallgatónak?
  • Miből gondolod ezt?

Barátsággal:
Héder Sándor

forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha nem akarsz állni, amikor futnak a percek akkor:

vezetőképzés, műszakvezetőképzés az erős és emberséges vezetőkért

 

fotók:
Beautiful Free Images & Pictures | Unsplash
Lenyűgöző díjtalan  képek – Pixabay

Vélemény?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .