A bizalom kialakítása az első lépés ahhoz, hogy elfogadjanak munkatársaid!
A bizalom kialakítása a kézzel nem megfogható világba tartozik, miközben a vezetőktől kézzelfogható eredményeket vár a szervezet.
Talán ezért is természetes, hogy a legtöbb új vezető kevés időt szán a bizalom kialakítására, illetve nincs pontos elképzelése, hogy azt hogyan kell kialakítani. Nekik kívánunk pár támpontot adni írásunkkal.
Melyek a bizalom kialakításának legfőbb tényezői a képzéseink résztvevői szerint?
Nos, vezetői tréningjeink résztvevőitől legtöbbször ezeket a tényezőket halljuk:
Következetesség, kölcsönös tisztelet, kölcsönösség, párbeszéd, élni és élni hagyni, kiszámíthatóság, a megoldásokra való törekvés, szavahihetőség, a közös célok szem előtt tartása, a megállapodások, szabályok betartása.
Kíváncsiak vagyunk, hogy a gyakorló vezetők szerint, a fentiek mellett, mi építi, illetve mi rombolja a vezetőbe vetett bizalom szintjét.
Melyek a bizalom kialakításának legfőbb tényezői a „Meggyőzés” című újonnan megjelent könyv szerint.
Az „In Persuade: The 4-Step Process to Influence People and Decisions” című könyv szerint a bizalom képlete a következő:
A bizalom = (kapcsolatok + értékek + megbízhatóság) /önérdek

Mit tanácsolhatunk a vezetőknek a bizalom kialakítása érdekében?
- Építsenek ki jó kapcsolatokat munkatársaikkal. Ismerjék meg őket, keressék meg bennük az erősségeket. Keressék továbbá a köztük és a munkatársaik között lévő közös pontokat, közös értékeket.
- A beszélgetéseik során adjanak értéket munkatársaiknak. Mit jelent ez? Ha kérdéssel jönnek a vezetőhöz, akkor ne rázzák le őket semmitmondó válaszokkal, hanem lássák el őket olyan értékes szempontokkal, tapasztalatokkal, tanulságos történetekkel, tanácsokkal, amelyek a segítségükre szolgálnak. Így megtapasztalják, hogy érdemes a vezetőjükhöz fordulni.
- Legyenek megbízhatóak. Amit ígérnek, azt tartsák be, illetve csak olyat ígérjenek, amit be is tudnak tartani.
- Rombolja a bizalmat, ha a vezető csak a saját, illetve csak az általa képviselt cég érdekeit tartja fontosnak és a beosztottakét nem.
Ebbe a képletbe kiválóan beleilleszthetők a hazai környezetben tartott tréningjeinken elhangzottak is.
További tanácsok a bizalom kialakítására:
Tapasztalt vezetőktől azt szoktuk még tanácskét hallani, hogy a bizalom illékony és szinte minden nap meg kell dolgozni érte. Csak megerősíteni tudjuk e tanácsot!
Fontos tanács még, hogy az új munkatársaknak, feletteseknek előlegezzük meg a bizalmat, és közben folyamatosan ellenőrizzük, hogy rászolgáltak-e arra.
Ha fordítva járnánk el, előbb várnánk, hogy a másik rászolgáljon a bizalmunkra, akkor az egy új dolgozó esetében azt az érzést keltené, hogy őt itt nem szívesen fogadják. Ezzel nagyon meg tudjuk nehezíteni egy új dolgozó beilleszkedését.
Hogyan függ össze a bizalom és a dolgozók erőfeszítése?
Az összefüggés egyszerű.
Minél jobban bíznak a vezetőben a munkatárak, annál nagyobb erőfeszítést tesznek a siker érdekben.

Bizalom esetén agyunk vegykonyhája egy oxitocin nevű örömhormont küld szervezetünkbe, mely befolyásolja hangulatunkat, hangulatunk meg a gondolkodásunkat, eredményességünket. Erről bővebben itt és itt írtunk.
Minél kevésbé bíznak a dolgozók a vezetőben, annál nagyobb a stressz és annál inkább csak arra koncentrálnak, hogy védjék a seggüket.

Többet szeretnél megtudni a bizalom kialakításáról?
Ajánljuk vezetőképző tréningünket, illetve a prezentáció, nyilvános szereplés című programunkat.
Kérdésem Hozzád kedves olvasóm:
- A Te tapasztalataid szerint a bizalom kialakítása nélkül lehet-e eredményes egy vezető?
- A Te munkahelyedre mennyire jellemző a bizalmi légkör?
- Szerinted mi az összefüggés a vezetői stílusok és a bizalom között?
Barátsággal!
Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515