gyűjteményünk legújabb darabja a lepacsizó nagyfőnökről Egy gyári üzemcsarnok új vezetőt kapott.

Vezetői történetek: A nagyfőnök lepacsizott velünk!

Vezetői történetek című gyűjteményünk szinte tréningről tréningre gazdagodik.

Szeretjük a céges történeteket, mert akár egy történeten keresztül is megismerhetjük egy cég kultúráját. Azért is szeretjük ezeket a történeteket, mert itt Magyarországon születtek. Befogadhatóak a mi tréningjeink résztvevői számára, akik zömében műszakba járó dolgozók, frontvonali vezetők.

Kezdő trénerként inkább a divatos külföldi vezetők történeteit meséltük, de azok egy teljesen más kultúrában születtek. A Steve Jobsról, Elon Muskról szóló vezetői történetek érthetőek a mi számunkra is, de nem rezonálunk rájuk, nem váltanak ki belőlünk a gondolkodásunk megváltoztatásához szükséges érzelmeket.

Akkor jöjjön a vezetői történetek című gyűjteményünk legújabb darabja a lepacsizó nagyfőnökről

Egy gyári üzemcsarnok új vezetőt kapott.
A dolgozók, a frontvonali vezetők, a középvezetők már a sokadik csarnokvezetőjüket koptatták el, így cinikusan várták, hogy jön egy új nagyfőnök új vesszőparipákkal. Jön az új „Istenkirály”, elmondja motiváló beszédét. Ezután az „új seprű jól seper” mondásnak megfelelően nagy energiával elkezdi bevezetni az általa elképzelt változásokat. A változtatások energiája idővel lecsökken, majd kezdődik a lassú felőrlődési szakasz. Végül jönnek az egyéni, majd a csoportos büntetések, fegyelmik.

Az új vezető a tréningeken tanult demokratikus vezetői stílussal indít, majd átvált a zsigereiben hordozott autokrata stílusra. Ekkorra a rossz légkör már az eredményekben is meg fog jelenni, leváltják és jön a következő Istenkirály. 

A vezetőkről szóló történetek - a nagyfőnök lepcsizott velünk - vezetőképzés, művezető képzés

 

Hogyan viselkedett a nagyfőnök a dolgozói elvárásokhoz képest?

 

Nos, ehhez képest az új nagyfőnök nem mondott beszédet, hanem elkezdett bejárni az éjszakai műszakba és bemutatkozott a dolgozók kisebb csoportjának. Volt, amikor a kávézóba, a dohányzóba ment, és volt, amikor a műszak eleji meetingeken kereste meg a dolgozókat. Beszédbe elegyedett velük, kérdezgette, hogyan érzik magukat, mik most a kihívások. Nem ígért semmit, nem nyúlt át a „kisvezetők” feje felett, csupán érdeklődött. Néha megemlítette, hogy a cég milyen kihívások előtt áll, mi a valóság szorítása.
És az dolgozók elkezdték terjeszteni a hírt, hogy jó főnökük lett, aki „lepacsizott” velük, akinek nem „derogált” a dolgozók közé lejönni. Emberszámba vesz minket!” Ekkor jött a nagyfőnök egész csarnok előtti bemutatkozó beszéde.

Kedves Olvasó! Te is biztosan sejted, hogy a történet nem a „boldogan éltek, míg meg nem haltak” mondattal végződik, hisz az (üzleti) élet Simon Sinek szavaival élve, végtelen játék.

OK, de hol a történet csattanója?

Nos, a mi történetünk csattanója, hogy az eset több mint egy évtizede történt! Az a pár dolgozó, aki akkor mindezt átélte, tovább terjesztette a történetet, hozzátéve azt, hogy azóta sem volt ilyen nagyfőnökük! A tréningen olyanoktól hallottuk az esetet, akik nem is ismerték az azóta már máshol dolgozó nagyfőnököt.

 

Egy történet akkor jó, ha a mesélőnek nem kell megmagyaráznia, miről szól a történet!

Tréningkörülmények között mi is a résztvevőket kérdezzük meg arról, hogy mire is tanít ez a történet, ismernek-e hasonló történeteket? Egy blog bejegyzésben csak Téged tudlak megkérdezni Kedves Olvasóm: mi jut eszedbe a történet kapcsán?

Milyen hozzászólásokat szoktunk kapni vezetői tréningjein résztvevőitől?

Amit rendszeresen hallunk, hogy a történetek „bennragadnak” a cégekben.

A történet szereplői már rég nincsenek a cégnél, de a történetüket szájról-szájra adják át a dolgozók. Ezek a történetek zömében az áldozatiságot megerősítő történetek:

  • Dolgozókról, akik elmondták a véleményüket, de már nincsenek itt a cégnél.
  • Főnökökről, akik egymással való konfliktusukat nem akarják felvállalni, ezért az a dolgozókon csattan.
  • Ki, kinek a kicsodája és miért is léptették őt elő.

 

Kiváló, régóta a cégnél dolgozó műszakvezetőktől a következőket szoktuk hallani:

Egy új vezetőnek először az emberi kapcsolatokat kell kiépíteni, és eközben a hallottak alapján össze kell raknia a fejében egy képet arról, hogyan is működik a cég. Milyen történések voltak a múltban, amiről érdemes tudnia? Mik a jelenlegi problémák, melyek a jó gyakorlatok? Kik a hangadók, milyen felszín alatti, fölötti konfliktusok vannak, milyen hangulatban van a csapat?

Ha ez megvan, utána jöhet a tervkészítés. Ennek hiányában az új főnök csak azt tudja csinálni, ami az előző munkahelyén sikert hozott a számára. A mai komplex világban azonban, ami beválik az egyik cégnél, nem biztos, hogy beválik a másiknál.

Mit tud ehhez egy tréner hozzátenni?

Talán azt, hogy tudja, hogy a tréning után róla is történetek fognak keringeni! A résztvevők a környezetüknek elmondják, hogy jó volt-e a tréning, vagy megint jött egy „agymosó”.

Nos, mi elégedettek vagyunk, ha a résztvevők azt mondják, jól érezték magukat, mert egymást jobban megismerték. Örülünk, ha azt mondják, hogy jól érezték magukat, mert figyelmet, érdeklődést, tiszteletet kaptak a trénerektől.
Kicsit feltöltötték az „akkumulátoraikat” és kaptak 1 olyan új gondolatot, amit beépíthetnek a gondolkodásukba.
Kapnak 1 javalatot egy olyan apró viselkedésbeli változtatásra, amit gyakorlással be tudnak építeni a mindennapi vezetői szokásaik közé.
Pl. amikor kilépnek a cégük kapuján, kérdezzék meg maguktól, hogy megtettek-e mindent aznap, ami rajtuk múlt? Ha igen a válasz, veregessék meg a saját vállukat, majd hangolódjanak rá a szabadidejükre, a családjukra, a feltöltődésre.

 

Kérdésem hozzád kedves Olvasó:

  • Te milyen típusú történeteket hallasz a munkahelyeden?
  • Hallasz a cégben bennragadt történeteket: a szereplők már rég nincsenek ott, de a történet igen?
  • Mit gondolsz, Rólad milyen történetek keringenek? Mit mesélhet rólad egy régi dolgozó az új dolgozónak?
  • Te tudtál már tudatosan elindítani egy történetet?

 

Barátsággal!

Héder Sándor, mérnök, tréner, címzetes egyetemi docens

Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515

 

Ha nem akarsz állni, amikor futnak a percek akkor:

(A postban használt képek a Microsoft Edge és a Microsoft 365 AI programjával készültek.)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ezek is érdekelhetnek...

féljék vagy szeressék a vezetőt - gyakorlatorientált vezetőképzés
VEZETŐI FILOZÓFIA

Féljék vagy szeressék a vezetőt?

Féljék vagy szeressék a vezetőt? – Machiavelli óta foglalkoztatja e kérdés a vezetőket. Frontvonali vezetőknek tartott tréningjeinken azt tapasztalom, hogy az újonnan kinevezett frontvonali vezetők

Tovább olvasom »
Forlong_Deming
VEZETŐI FILOZÓFIA

Vezetői idézet – dr. Deming

Dr. Deming a motivációról Hogyan motiváljam a munkatársaimat? Ma ez az egyik leggyakoribb kérdés, amit a vezetőktől hallok! Számos cégnél tartott vezetői tréningen szerzett tapsztalataim alapján

Tovább olvasom »