Milyen károkat tudnak okozni a negatív érzések a vezetői munkában?
A negatív érzések megjelenését a legkiválóbb vezetők sem tudják megakadályozni! A céljaik elérését számtalan akadály nehezíti, melyek hatására megjelennek bennük a negatív érzések. Az akadályok ma széleskörűek. Energiaárak, munkaerő helyzet, infláció, értékláncok lengése, a jövő kiszámíthatatlansága.
Ha egy vezető nem tudja kezelni negatív érzelmeit, akkor kárt okoz magának és a szervezetének!
Írásunkkal az a célunk, hogy kedvet csináljunk a vezetőknek arra, hogy fejlesszék érzelmi intelligenciájukat.
Sok vezető számára nem egyértelmű, hogyan függenek össze az érzelmek az eredményességgel, így aztán az érzelmek kezelésének megtanulását sem tartják fontosnak.
Ha viszont megtanulják saját és munkatársaik érzelmeit kezelni, versenyelőnyhöz juthatnak! Munkatársaik jobb vezetőnek fogják tartani őket és eredményesebbek lesznek.
Jelen írásunkban körbejárjuk a kezeletlen negatív érzések okozta károkat. Következő posztunkban pedig a megfelelően menedzselt negatív érzések hasznával fogunk foglalkozni.
Melyek a negatív érzések okozta legnagyobb károk?
Tréneri tapasztalataink szerint a két legnagyobb kár a következő:
1, A negatív érzések hatására sok vezető vagy „lefagy”, vagy elkezd gyorsan, meggondolatlanul cselekedni. Ez utóbbit a menedzsment szakirodalom „tűzoltásnak” hívja.
Ha lefagy a vezető, akkor persze lefagy a csapata is. „Majd csak lesz valahogy!” „Eddig is megoldódtak a dolgok, most is meg fognak oldódni.”, „Nem kell túlreagálni a dolgokat!” mondatok jelzik, ha egy vezető nem akar foglalkozni a kellemetlen érzéseivel, így a kellemetlen érzéseket okozó stresszorokkal, veszélyekkel sem. Azt javaslom, legyünk biztosak abban, hogy a VUCA világ problémái nem fognak maguktól megoldódni!

A tűzoltásba kezdő vezető nem elemzi a helyzetet, nem gyűjt adatokat, nem kérdezi meg a kollegáit, hanem gyorsan meg akar szabadulni a kellemetlen érzéseitől, így gyorsan dönt, cselekszik. Ezek a döntések, cselekedetek öntudatlanul rövidtávú megoldásokra és a saját érdekek optimalizálására fókuszálnak, így aztán később még nagyobb károkat, problémákat okoznak. Persze erre is van egy jó mondás: „Akkor megyünk át a hídon, ha odaérünk!”
A minőséggel foglalkozó kollégáknak nagyszerű problémamegoldó módszereik vannak. Azokat rendszeresen oktatják a cég vezetőinek, dolgozóinak. Ha azonban a vezetők, a dolgozók nem tudják a negatív érzéseiket menedzselni, akkor nem fogják a megtanult problémamegoldó módszereiket használni.
Az együttműködési és a kommunikációs tréningeken sokat foglalkozunk a nyertes-nyertes kapcsolatok kialakításának fontosságával. Miért? Mert a nyertes-nyertes kapcsolatok révén hosszútávon is fenntartható az együttműködés, az eredményesség. Nyugodt körülmények között igyekeznek is a vezetők ilyen kapcsolatokat kialakítani. A negatív érzések hatására azonban megszűnik a nyertes-nyertes gondolkodás és szintén öntudatlanul helyébe lép az „Én nyerjek, a többi meg nem érdekel!” gondolkodás. Ez aztán az egységek közötti kapcsolatok megromlásához és hosszabb távon a vesztes-vesztes kapcsolatok kialakításához vezet.
2, A negatív érzések hatására olyan mondatok csúszhatnak ki a vezető szájából, amiket később nem tud visszavonni.
- „Melyik hülyét vegyem ki a sorból?”
- „Menjünk le a biorobotok közé!”
- „Ha nem tetszik, el lehet menni!”
Ismerősek ezek a mondatok? Ezeket és az ehhez hasonló mondatokat nem lehet visszaszívni egy bocsánatkéréssel! Ezekre a mondatokra még a nyugdíjas találkozón is emlékezni fognak a dolgozók. Egy ilyen mondattal mehet a „levesbe” a felelősségvállalás, a lojalitás, csapatépítő tréning haszna.
Automatikusan helyére lép az „Én csak magammal törődőm, mert velem sem törődik senki!” hozzáállás. A dolgozók elkezdenek „gyomorideggel” bejárni dolgozni, nő a tartós stressz, a kiégés, a kedvetlenség, felgyorsul a fluktuáció, a csendes kilépések száma. Azt mondani sem kell, ennek milyen hatása lesz a minőségre, a hatékonyságra. Az így kialakult helyzetet képzésekkel helyrehozni pokoli nehéz!

Összefoglalva:
- A menedzseletlen negatív érzések károkat okoznak a cégeknek, a vezetőknek, a dolgozóknak egyaránt.
- A negatív érzések okozta károk könnyebben megelőzhetők, mint képzésekkel helyrehozni a megromlott kapcsolatokat.
Kedves vezető Barátom!
Ha megtanulod a kellemetlen érzéseid menedzselését, kevesebb energiát fogsz veszíteni és javul az egészséged, felgyorsul a fejlődésed, eredményességed! Ha pedig a vezető fejlődik, akkor mindenki nyer!
Ha meg akarod tanulni negatív érzéseid menedzselését, akkor várunk a „Légy eltéríthetetlen a céljaidtól” című egyéni online képzésünkre, vagy a „Hogyan maradjak pozitív ennyi negatív hatás közepette?” című csoportos tréningünkre.
Kérdésünk Hozzád kedves olvasónk:
- A Te tapasztalatod szerint melyek a leggyakoribb negatív érzések okozta károk a vezetői munkában?
- Neked mi vált be a negatív érzések okozta károk megelőzésében?
- Te hogyan kezeled a rossz érzéseidet?
Az alábbi írásainkat ajánlom még a figyelmedbe:
- Dobd fel a hangulatod! – Legális drogok készítése házilag fillérekből
- Nyakunkon az emberi energia válsága!
- Igen, megtanulhatjuk a kellemetlen érzések menedzselését!
Barátsággal!
Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515
Ha nem akarsz állni, amikor futnak a percek akkor: