
Érzelmi intelligencia a munkahelyen
Miért fontos az érzelmi intelligencia a munkahelyen? A régi gondolkodásmód az volt, hogy az érzelmeket ne „vigyük be” be a munkahelyre, mintha azok valami csomagok
Évtizedek óta tartunk középvezetői tréningeket. Amikor a résztvevőket megkérdezzük, mi a középvezetői munka lényege, a résztvevők 99%-a az „irányítás” szót emeli ki. Képzéseink arról szólnak, hogy meggyőzzük a résztvevőket arról, hogy a mai üzleti környezetben az irányítás mellett a befolyásolást is feladatuknak tekintsék.
A valódi érték abban rejlik, ahogyan a vezetők képesek megteremteni az irányítás és a befolyásolás egyensúlyát – ez a kettősség jelenti napjainkban a középvezetés művészetét.
Ez a blogbejegyzésünk azoknak szól, akik fejlődni szeretnének középvezetői munkájukban, de nem tudnak részt venni tréningjeinken.
A középvezetői szerep az elmúlt évtizedben gyökeresen átalakult. A hagyományos, szigorúan hierarchikus szervezeti struktúrát felváltotta egy komplex, gyorsan változó üzleti környezet, ahol egyre több a tudásalapú munka, de közben még a „hagyományos”, egyszerű, betanított munka is létezik.
Tovább bonyolítja a középvezetők életét, hogy a különböző nemzetiségű munkavállalók is megjelentek a munkahelyeken. Ebben a környezetben az irányítás és a befolyásolás egyensúlya kritikus sikertényezővé vált.
Mit eredményez, ha egy középvezető hatékonyan befolyásolja a környezetét?
A vezetéstudomány kiemelkedő alakjai is hangsúlyozzák az irányítás és a befolyásolás egyensúlyának fontosságát:
„A mai középvezetők legfontosabb feladata olyan pszichológiailag biztonságos környezet kialakítása, ahol az emberek mernek kockázatot vállalni, innoválni és tanulni hibáikból, miközben világos célokat és elszámoltathatóságot is biztosítanak.”
(Edmondson, A. C. (2018). The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth. Wiley)
„A középvezetői szerep művészete abban rejlik, hogy képes egyensúlyt teremteni az ellenőrzés és a bizalom között. Tudni kell, mikor kell szoros iránymutatást adni és mikor kell teret biztosítani – ez nem vagy-vagy kérdés, hanem a megfelelő kombinációk megtalálása különböző helyzetekben, különböző emberekkel.”
(Maister, D. H. (1993). Managing the Professional Service Firm. Free Press)
A Deloitte kutatásában pedig ezt találjuk:
„A magas teljesítményű szervezetekben a középvezetők nem csupán feladatkiosztók vagy ellenőrök, hanem katalizátorok, akik egyaránt hatékonyan irányítják a teljesítményt és befolyásolják a kultúrát.”
(Deloitte. (2019). The Effective Middle Manager: Connecting Strategy and Operations)
A középvezetői szerep sikeres betöltéséhez tudatosan kell fejlesztened befolyásolási készségeidet:
E témának bővebben utána olvashatsz „A bizalom kulcsa: milyen embernek látnak munkatársaid?” című írásunkban.
A hatékony középvezetői munka ma már nem választás kérdése az irányítás és a befolyásolás között. A siker kulcsa az irányítás és a befolyásolás egyensúlyának megteremtése – tudni, mikor melyik megközelítést érdemes alkalmazni az adott helyzetben és az adott emberekkel.
Ha szeretnéd mélyebben megérteni a középvezetői szerep komplexitását és gyakorlati eszközöket szeretnél kapni az irányítás és a befolyásolás egyensúlyának megteremtéséhez, várunk szeretettel középvezetői tréningünkön!
Az elmélet megismerése fontos első lépés, de a valódi fejlődés a gyakorlati alkalmazásban rejlik. Tréningünkön valós helyzetekben, személyre szabott visszajelzésekkel segítünk abban, hogy magabiztosan navigálj a modern középvezetői szerepkör kihívásai között.
Maradj kíváncsi, maradj szerény!
Barátsággal!
Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515
Ha szimpatikus a gondolkodásmódunk, kérlek, nézd át képzési programjainkat!
Miért fontos az érzelmi intelligencia a munkahelyen? A régi gondolkodásmód az volt, hogy az érzelmeket ne „vigyük be” be a munkahelyre, mintha azok valami csomagok
Az önfejlesztés, az önfejlesztés művészete iránti érdeklődés végigkíséri az emberiség történetét. A különböző korok során azonban az önfejlesztés művészete mögött más és más filozófiai megfontolás
Harc!? Jól válaszd meg a harcaidat! A sok felesleges harc elveszi az energiát a fontos harcaink elől! Vezetőkkel dolgozva többször jön velem szembe a „Jól
Mára már HR-esek lettünk és nem szakemberek! Egy vezetőképző programunk végén, picit panaszkodva, picit beletörődően és szívből jövően hallottam ezt a summás mondatot egy több