A vezetőképzéseinken tapasztaltak alapján a munkahelyi stressz legnagyobb forrása manapság a következő:
„Szeretnénk nyugodt körülmények között lelkiismeretes, minőségi munkát végezni, de olyan akadályokba ütközünk, amelyekre nincs hatásunk.”
- „Nem tudok haladni a munkámmal, mert nem kapom meg az információkat.”
- „A saját munkámat azért nem tudom elvégezni, mert túl sok ad hoc feladattal bíznak meg.”
- „Stresszel, ha eltervezem a napomat és a terv az általam befolyásolhatatlan dolgok miatt felborul.”
- „Nehezen élem meg, hogy látom már, hogy rossz lesz a folyamatunk eredménye, de én csak a saját szakaszomra tudok hatni.”
A legnagyobb munkahelyi stressz közvetett okozója a kölcsönös függőség.
Ez nem érzelmi függőség, hanem az, hogy másra kell várnunk, más miatt nem tudunk dolgozni, illetve más vár ránk, ahhoz, hogy dolgozni tudjon.
Mi okozza ezt a helyzetet? Ki a hibás? Elsősorban a szervezeti komplexitás az oka. A bonyolult folyamatok, a gyakori prioritás-váltások.
A legutóbbi stresszkezelő programunkon egy résztvevő felháborodva mondta, hogy az online konferenciabeszélgetése közben jött oda egy munkatársa, hogy egy rövid kérdést tegyen fel. „Várja szépen meg, míg befejezem a beszélgetést és majd utána válaszolok a kérdésére!”
A szerencsére szintén ott lévő munkatársa elmondhatta, hogy csak egy adat hiányzott ahhoz, hogy le tudja adni a megrendelést, ami egyébként a folyamatos termeléshez kellett, de azt az adatot csak a telefonkonferenciázó munkatársa tudta.
Az ilyen mindennapos mini konfliktusok pedig elkezdhetik rombolni a munkahelyi kapcsolatokat, ami azt eredményezheti, hogy még inkább várni fogunk a másikra és közben stresszeljük magunkat.
A munkahelyi stressz legnagyobb forrásának csökkentése érdekében érdemes felelevenítenünk az emberi kapcsolatok dinamikáját bemutató ismert ábrát:
Ha egy munkahelyen mindenki csak a saját munkájával törődik és arra figyel, akkor egy nyertes-vesztes kapcsolat alakulhat ki. Ha én erőszakosan végignyomom a projektemet, csak az én, vagy az én részlegem céljaival törődöm, még dicséretet is kaphatok érte, de a kapcsolataim isszák meg a levét. Aki miattam jár rosszul, aki miattam vesztesnek érzi magát, mindent elkövet, hogy törlesszen, hogy igazi gerillaharcosként, a legváratlanabb pillanatban bosszúságot okozzon nekem.
A nyertes-vesztes kapcsolatok egy idő után törvényszerűen vesztes-vesztes kapcsolatokká alakulnak, ahol csak akadályozni tudjuk a másikat, ahol csak ártani tudunk a másiknak. (És ezt gyakran nagy örömmel meg is tesszük!) Miközben egymásnak akarunk törleszteni, addig a legnagyobb versenytársaink egy együttműködő cégkultúrában, a legújabb innovációjuk piacra dobásán dolgozhatnak. Lásd a NOKIA bukásának története című írásunkat.
Mit tudunk tenni egyénileg a munkahelyi stressz legnagyobb forrásának csökkentése érdekében?
- Először is fogadd el, hogy a munkahelyi stressz legnagyobb forrása a szervezeti komplexitás, az, hogy a mai korszerű szervezetekben, sőt a gazdaság egészében kölcsönösen függünk egymástól. Nem arról van szó, hogy a munkatársad hanyagságból, vagy esetleg direkt szivat, hanem arról, hogy ilyen komplexek a mai korszerű cégek.
- Ha valaki, vagy valami miatt nem tudod a saját munkádat elvégezni, akkor kezeld a rövidtávú stressz-reakciódat. Képzésünkön a „számolj 10-ig” mellett több hasznos technikát mutatunk!
- Azt is érdemes tudnod, hogyha tehetetlennek érzed magad, az az egyik leginkább de-motiváló tényező. Ilyenkor kell bizony a mentális erő és a figyelmedet azokra a feladatokra terelni, amelyekre van ráhatásod. Sokan inkább tovább dühöngenek azon, amire nincs ráhatásuk!
- Ha valamelyest megnyugodtál, menj oda munkástársadhoz és beszéld meg vele a stresszt okozó problémát. Nehéz beszélgetés lesz, készülj fel rá! Mindenképpen tartsd fenn az együttműködési szándékod, törekedj a nyertes-nyertes kapcsolatokra. Gondolj arra, hogy másnap is együtt kell dolgoznod munkatársaiddal. Elmehetsz egy új munkahelyre, de a tapasztalataink szerint ott sem tudod megúszni a legnagyobb stresszforrást.
- A legjobb tanácsot egy vezetői tréningünkön hallottuk az egyik résztvevő műszakvezetőtől:
Kollégáimról azt feltételezem, hogy a maguk területén mindent megtesznek azért, hogy jól menjenek a dolgok.
Ha valami probléma történik, az valami olyan különleges ok miatt történik, amit meg kell beszélnünk!
A munkatársaim, a vezetőim a bajtársaim, sorstársaim!
Kérdésünk Hozzád, kedves olvasó:
- A Te tapasztalatod szerint, mi a munkahelyi stressz legnagyobb forrása?
- Neked mi vált be az élet egyetemén, Te hogyan kezeled a kölcsönös függőség okozta stresszt?
Továbbí írásunk munkahelyi stressz témában:
Barátsággal!
Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515
Ha nem akarsz állni, amikor futnak a percek akkor:
fotók:
Beautiful Free Images & Pictures | Unsplash
Lenyűgöző díjtalan képek – Pixabay